عضو هیأت امناء بنیاد هدایت گفت: امامان محله و جماعات دارای رسالت مهمی در تربیت، هدایت و حل مشکلات مردم هستند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری به مناسبت دهه ولایت پیرامون ولایت و مراتب امامت اظهار داشت: شالوده امامت بر اساس سلسله مراتب استوار شده است و امامت فروع و مصادیق و جزئیاتی دارد و اقیانوس وسیعی است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امامی که در رأس قرار می گیرد به عنوان امام کل که شاخصه های اساسی را ترسیم کند و رهبران و امامان جزء نیز مصادیق را معین می کنند و در فروع تحت امر امام کل هستند و طبق آن چه او ریل گذاری کرده است عمل می کنند.
وی بیان کرد: رهبر باید در کار خود صلاحیت داشته باشد؛ مانند پزشکی که نیاز به تخصص و صلاحیت دارد؛ هر پزشکی نسبت به بیمارش خودش رهبری می کند و پزشکان در مراتب و درجات مختلفی دارند، برخی مجتهد، عده ای حاذق و عده ای متوسط هستند.
آیت الله موسوی جزایری عنوان کرد: برخی از امامان دارای برکات و کرامات بیشتری هستند و این برکات از عواملی ناشی می شود، رهبری باید راه را نشان بدهد همچون فرمانده ای که در میدان مین است و باید مسیر را تعیین کند و عملیاتی را فرماندهی نماید.
مدیر حوزه علمیه خوستان خاطرنشان کرد: امام مسلمین نیز باید تائید صلاحیت بگیرد؛ سپس به تقسیم کار می پردازد، موضوعات را مشخص می کند و مسائل را تحت رهبری قرار می دهد؛ حتی بخش نظامی نیز تحت نظر رهبری است و صلاحیت سیاست خارجی و داخلی نیز باید به امام وصل شود که در زمان غیبت برعهده ولی فقیه و در زمان ظهور بر عهده ولی عصر است.
عضو هیأت امناء بنیاد هدایت گفت: امامت دارای ریل گذاری و چارچوب و ضوابط است و در صدر اسلام، امام نیز حاکمان و والیانی را تعیین می کردند و در اصل طراحی این رهبری از زمان رسول خدا و ائمه بوده و مقتضیات زمان و مکان در رهبری تأثیر دارد.
وی افزود: رسالتی که بر عهده امامان محله است کم نیست؛ رسالت بسیار مهمی در تربیت و هدایت مردم دارند و انسانیت یک انسان مورد توجه است، این ها باید به شورای ائمه جماعات و سازمان تبلیغات وصل باشند که آن ها نیز از رهبری حکم می گیرند.
آیت الله موسوی جزایری اظهار داشت: در نهایت ما به هدایت معنوی و معاد می رسیم و ائمه جماعات نیز به امام مسلمین وصل هستند؛ در اصل دین یک طراحی وجود دارد و رهبر باید چارچوب ها را تعیین کند و امامان محله باید طبق این چارچوب به هدایت بپردازند.
وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی سنگین در هدایت جامعه بر عهده امامان جماعت قرار داده است تا افراد را به انسان های هدایت یافته تبدیل کنند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: حضرت ابراهیم(ع) بعد از امتحانات مختلف به مقام امامت دست یافت؛ خداوند برای امامان شرایطی تعیین می کند که شرط معرفتی و رسیدن به مقام یقین و در مقام عمل همان صبر و پایداری است.
وی خاطرنشان کرد: یقین و صبر نیز مراتب دارد و امامت براساس آن نیز دارای سلسله مراتب است؛ کسی می تواند امام باشد که به کتاب خدا حکم کند قسط و عدالت را در جامعه زنده کن و به دین خدا متدین باشد و خودش را لحظه ای از خدا جدا نکند.
آیت الله موسوی جزایری اظهار داشت: امامان معین شده نیز برای رضایت خدا تلاش می کنند و امام معصوم از ذات خدا لحظه ای جدا نمی شوند و این تعریفی است که امام حسین(ع) از امت دارد، میزان اثرگذاری امامان محله باید در مردم ارادتی باشد تا به اهداف برسیم و مردم او را خیرخواه و مربی خودشان بدانند.
وی خاطرنشان کرد: روحانی سالها با مردم زندگی می کنند و مردم اخلاص او را درک می کنند و مردم هر چه که روحانی بگویند رعایت می کنند، ما روحانیون و بزرگانی داشتیم که مردم ارادت خاصی به آنها داشتند و به دلیل اخلاص و ایمان و خیرخواهی بوده است.
عضو هیأت امناء بنیاد هدایت تصریح کرد: عالم ربانی می تواند در زمینه حل مشکلات مردم نیز سهم مهمی ایفا کند و نقش علمای ربانی بسیار است و خانواده آنها باید مظهر تقوا باشد و درب ها به روی مردم باز نماید و برای مشکلات جامعه تلاش کنند و مسائل شرعی را پاسخ دهند و مردم دار باشند این ها ویژگی مهمی است.
وی یادآور شد: در دورانی که روحانیون را از مساجد بیرون می کردند، امام خمینی فرمود در مساجد باید روحانی نماز بخواند و به این موضوع پایان داد؛ یک جاهایی نیز روحانی نبود اما فردی متدین بود که مردم قبول داشتند.
در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری حوزه