با همت امام روستای ایراج صورت گرفت؛

ایجاد اشتغال با آموزش چرم دوزی

ایجاد اشتغال با آموزش چرم دوزی
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۲ آبان ۱۴۰۰

حجت الاسلام اسدی در کنار همسر خود به آموزش چرم دوزی به مردان و زنان روستای هزار جریب پرداخته است و اکنون با استقرار در روستای ایراج درصدد است این تجربه را به این روستا نیز منتقل کند.

حجت الاسلام ابوالفتح اسدی امام روستای ایراج از توابع شهرستان خور و بیایانک اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، با تشریح فعالیت‌های خود اظهار داشت: از ابتدای خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به عنوان روحانی مستقر از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در این روستا در خدمت مردم هستیم.
امام روستای ایراج افزود: مردم روستا به صورت خودجوش در ایام کرونا کمک هایی داشتند و به طور هفتگی در ۵ شنبه ها غذای گرم برای نیازمندان توزیع می شود.
این شرکت کننده مهرواره اوج تصریح کرد: همچنین بسته های معیشتی متناسب با توان مردم و خیرین بین نیازمندان توزیع می‌شود و با ظرفیت مردمی برای عید غدیر ۵ میلیون تومان بین نیازمندان توزیع شد، ضمن اینکه بسته های معیشتی به میزان ۳۰۰ هز ار تومان به ۳۰ خانواده تحویل داده ایم که همچنان تداوم دارد.
حجت الاسلام اسدی بیان کرد: قبل از این در روستای هزار جریب در شهرستان بوئین میاندشت در خدمت اهالی روستا بودیم و با همراهی همسرم که ایشان هم طلبه هستند، فعالیت‌هایی در زمینه توزیع سبد کمک معیشتی ارائه دادیم؛ با توجه به اینکه در مجموع وضعیت مالی اهالی روستا خوب بود نیازمندان شرایط بهتری در دریافت کمک داشتند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر توزیع غذای گرم و بسته های معیشتی، ایجاد اشتغال برای جوانان از جمله فعالیت‌هایی بود که آن را دنبال کردیم. در همین راستا دوره های آموزشی کیف دوزی و چرم دوزی برگزار کردیم که این آموزش‌ها توسط بنده و همسرم انجام می‌شد و با هدف توسعه و ایجاد شغل نیز نسبت به دریافت وام اشتغال برای افراد اقدام کردیم.
امام روستای ایراج عنوان کرد: بسیاری از نیازمندان توسط همسرم شناسایی می‌شد و افراد به خصوص بانوان برای اشتغال به فنی حرفه ای شهرستان معرفی می‌شدند و آموزش های لازم را می دیدند تا مشغول به کار شوند.
وی گفت: در تلاش هستیم همان فعالیت‌ها را در این روستا ادامه بدهیم می دیدن و اخیرا یک چرخ خیاطی برای آموزش نیز تهیه کرده‌ایم تا ظرفیت اشتغال در حد توان برای اهالی ایجاد شود.
حجت الاسلام اسدی افزود: در روستای هزار جریب از طریق شهرستان نجف آباد اساتیدی را برای موضوعاتی چون مقابله با آسیب های اجتماعی و اعتیاد دعوت می کردیم و مباحث روانشناسی و سلامت به صورت عمومی برای اهالی برگزار می‌شد که با حضور ۸۰ درصد از خانوارها برنامه‌های خوبی داشتیم.
وی بیان کرد: با چنین فعالیت‌هایی توانستیم ۴ مورد درمان اعتیاد داشته باشیم و حتی در زمینه پیشگیری از طلاق چندین مورد منجر به صلح اتفاق افتاد، ضمن اینکه چندین مورد ازدواج با وجود مخالفت خانواده شکل گرفت و توانستیم رضایت خانواده ها را جلب کنیم.
حجت الاسلام اسدی عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی، در تلاش هستیم از اوضاع خانواده‌ها به منظور ارائه کمک‌رسانی بیشتر آگاه شویم، هر چند در این روستا محدودیت‌های زیادی دارم؛ باید زمان بیشتری برای آشنایی با فعالیت‌ها بگذرد.
حجت الاسلام اسدی بیان کرد: همسر بنده به عنوان طلبه، در این روستا تعدادی از بانوان را به عضویت گروه درآورده و مطالب آموزشی و تربیتی زیادی در اختیار خانواده ها قرار می دهد.
امام روستای ایراج افزود: در مناسبت های مختلف با توزیع شیرینی به همراه نوشته هایی با موضوعات دینی و اخلاقی و احادیث برنامه های زیادی را اجرا می کردیم، ضمن اینکه سالن ورزشی رایگان برای بانوان و آقایان در نظر می گرفتیم و برنامه هایی در قالب حلقه های صالحین برگزار می‌کردیم.
وی تصریح کرد: در زمینه اشتغال نیز نانوایی خانگی راه اندازی کردیم و در یکی از موارد با همراهی همسرم وام خود اشتغالی برای یکی از بانوان روستا در ایجاد آرایشگاه فعالیت هایی انجام شد، همچنین در قالب یک صندوق وام هایی برای بانوان و آقایان چه در زمینه اشتغال و یا رفع مشکلات مالی پرداخت می شد.
حجت الاسلام اسدی ادامه داد: دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی برای متقاضیان اشتغال، تامین جهیزیه از طریق خیرین، درمان چند مورد بیمار قلبی از طریق مشارکت مردمی، ایجاد عطاری و تامین هزینه های دندانپرشکی و مشارکت در خانه سازی و … بخشی از این خدمات در روستای قبلی بود.
وی اظهار داشت: راه اندازی تعاونی روستایی از طریق وام اشتغال به منظور توسعه کارآفرینی از دیگر اقداماتی بود که انجام دادیم و امیدواریم در این روستا نیز بتوانیم با همراهی اهالی همان برنامه ها را اجرایی کنیم.
اما روستای ایراج یادآور شد: سطح مشارکت اهالی روستای هزار جریب بسیار بالا بود و حتی برای بیمار قلبی موفق به جمع آوری ۵۰ میلیون تومان شدیم تا هزینه های جراحی را تامین کنیم.
وی بیان کرد: مهم ترین اولویت را اشتغال زایی و رفع آسیب های اجتماعی در می دانیم و در این مسیر در تلاش هستیم.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!