نگاهی به فعالیت‌های راهیار شبکه شریکة الامام در اصفهان؛

لذت‌بخش‌ترین تجربه من؛ حل مشکل دو بانوی «شریکه الامام» بود

لذت‌بخش‌ترین تجربه من؛ حل مشکل دو بانوی «شریکه الامام» بود
حسین فلاح مراد
0
۲۴ آبان ۱۴۰۰

این گزارش حاصل گفت‌وگو با خانم عابدینی راهیار شبکه شریکه الامام در اصفهان است، که در آن به سختی‌ها و شیرینی‌های کار راهیاری در شبکه شریکه الامام اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های گوناگون داشته که حضور فعال بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، بخشی از این موفقیت‌هاست.
زنان با حفظ جایگاه والای خود، علاوه بر تربیت فرزندان و مطابق با شریعت اسلام، حضوری فعال در اجتماع دارند و در این مدت گره گشای مشکلات بسیاری از مردم بوده‌اند.
فریده عابدینی یکی از این بانوان فعال است که با پیوستن به طرح شریکه الامام در کنار همسر خود در حال شبکه سازی افراد برای این طرح است و نقش پررنگی را در راه اندازی این طرح در استان خود داشته است.
او متولد سال ۱۳۶۸ و اهل استان اصفهان است که از مرداد ماه سال جاری به عنوان راهیار این استان در حال فعالیت می‌باشد.

انجام فعالیت‌های اجتماعی در کنار ایفای نقش مادری

این بانوی تلاشگر در کنار ایفای نقش مادری، در جهت راه اندازی شبکه راهیاری طرح شریکه الامام نیز می‌کوشد، طرحی که ویژه همسران امامان محله است و در آن امام محله در کنار همسرش به‌صورت زوج ترکیبی، برای رفع مشکلات محله و ارتقاء فرهنگ منطقه فعالیت می‌کنند.
خانم عابدینی همسر حجت الاسلام قاسم مرادی است که پیوند ازدواج آن‌ها در سال ۱۳۹۴ شکل می‌گیرد و اکنون ثمره این پیوند وجود یک دختر ۴ ساله است که نه تنها مانع فعالیت‌های اجتماعی مادر نشده بلکه وجودش قوت قلبی برای پیمودن این مسیری است که به اعتقاد خانم عابدینی برکات بسیاری دارد.
او از جمله بانوانی است که ثابت کرده می‌توان با برنامه‌ریزی‌های لازم، در عرصه اجتماع حضوری فعال و تأثیرگذار داشت ضمن اینکه به تربیت فرزند و ایفای نقش مادری‌ نیز لطمه‌ای وارد نشود.
این بانوی فعال به منظور راه اندازی طرح شریکه الامام در استان، گاهی به مناطق مختلف به صورت حضوری سرکشی می‌کند و گاهی نیز با تماس تلفنی با بانوان شریکه الامام ارتباط برقرار کرده و طرح را برای آنان تبیین می‌نماید.
سرکشی میدانی در شرایط کرونا و با وجود نگرانی از سلامتی تنها دخترش، کمی شرایط را برایش دشوار می‌کرد، اما به دلیل علاقه‌ به این‌کار و تکلیفی که بر دوشش سنگینی می‌کرد، محکم پای کار ایستاده و گام‌های مؤثری را در این مسیر برداشته است.
او ارتباط ‌گیری با همسران امامان محله را یکی از ویژگی‌های مثبت این‌کار می‌داند و در توضیح آن می‌گوید: از وقتی با این بانوان مصاحبت دارم و سختی و مشکلات زندگی آنان را می‌بینم و می‌شنوم قدر زندگی خود را بیشتر می‌دانم که مشکلاتم در بعضی از مواقع به مراتب کمتر از آن بانویی است که در روستاهای مختلف و با کمترین امکانات زندگی می‌کند و با وجود شرایط نامناسب خود، برای انجام کارهای اجتماعی و فرهنگی نیز دغدغه‌مند است.
استفاده از تجربیات برخی از این بانوان یکی دیگر از مزایای این کار برای اوست که در این خصوص نیز اضافه کرد: در رویارویی با افراد و زندگی آن‌ها با فعالیت‌های جدیدی مواجه می‌شوم و چیزهای بسیاری می‌آموزم و تجاربی را کسب می‌کنم که موجب می‌شوند یک پله بالاتر بروم.
این بانوی دغدغه مند در ادامه به نحوه فعالیت خود اشاره کرد و گفت: گروه‌هایی را در فضای مجازی برای بانوان شریکهالامام ایجاد و در این گروه‌ها، جلسات هفتگی برگزار و برنامه‌ها برای بانوان تشریح می‌شود؛ این مسئله موجب شده تاکنون بسیاری از آن‌ها مشتاق شوند که ما را در این مسیر همراهی کنند و ما نیز در حد توان چیزی که آموختیم را به آن‌ها منتقل می‌کنیم.

برگزاری کارگاه «جنگ تن به تن با کرونا» و دوره‌های توانمند سازی

برگزاری کارگاه «جنگ تن به تن با کرونا» با همکاری مؤسسه مهاد از دیگر اقدامات این راهیار فعال است که حدود ۳۰ نفر از بانوان، جهت شرکت در این کارگاه ثبت نام نمودند و دوره به صورت مجازی با تدریس استاد مسعودی نیا برگزار شد و افرادی که به هر دلیلی نتوانستند در این دوره شرکت نمایند با پیگیری‌های خانم عابدینی، مطالب جلسه از استاد دریافت و در اختیار آنان قرار داده شد.
در این کارگاه به معرفی واکسن‌های موجود و بیان خصوصیات آن‌ها اشاره و به شایعاتی که پیرامون واکسن‌ها در سطح جامعه پراکنده شده پرداخته شد؛ همچنین به استفاده و پرهیز از انواع خوراکی‌‌ها در زمان ابتلا به کرونا و نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره و به سؤالات افراد نیز در این زمینه پاسخ داده شد. این کارگاه و مطالب ذکر شده در آن، مورد توجه و استقبال بانوان قرار گرفت.
این بانوی پرتلاش همچنین در راستای عمل به یکی از وظایف تعریف شده در مهرواره اوج، به برگزاری دوره‌های توانمندسازی اقدام کرد که این دوره را در مرحله اول در باغ بهادران برای ۸ پایگاه اجتماعی استان اصفهان و در مرحله دوم با ادغام ۴ شهرستان کوهپایه، ورزنه، هرند و جرقویه برای امامان جماعت و بانوان شریکه الامام این مناطق برگزار کرد.
در دوره‌های توانمند سازی، به نحوه ارتباط گیری که یکی از لازمه‌های مهم هر فرد برای شروع فعالیت است، پرداخته شد و بازخوردهای خوبی از این جلسه دریافت شد که نشان از کاربردی بودن آن دارد.

حل مشکل بانوان شریکه الامام

او لذت بخش ترین تجربه خود از انجام این‌کار را حل مشکل دو تن از بانوان شریکه الامام عنوان می‌کند که همین مسئله موجب شده این بانوان انگیزه لازم برای شروع فعالیت خود را به دست آورند و اکنون از فعالان این عرصه باشند.
یکی از ویژگی‌های بارز این بانو مسئولیت پذیری اوست که به گفته خودش اگر کاری را شروع کند باید به بهترین شکل ممکن آن را به سرانجام رساند و در حد توان هرآنچه از او ساخته است برای پیشبرد آن انجام دهد که یقینا همین ویژگی مهمترین علت موفقیت او در راه اندازی شبکه راهیاری استان اصفهان بوده است.
خانم عابدینی در مدت کوتاه فعالیت خود، توانسته از ۲۸ شهرستان استان اصفهان، با ۱۸ راهیار شهرستانی ارتباط برقرار کند که در این میان راهیار ۴ شهرستان نیز مشترک بوده است.
استان اصفهان ۱۶۷ شریکه الامام دارد که او توانسته با ۹۰ نفر از آن‌ها ارتباطات خوبی را شکل دهد و از این تعداد حدود ۴۲ نفر هستند که با جدیت بیشتری در حال فعالیت هستند.

در دیگر رسانه‌ها:

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!