از سوی مدیر عامل بنیاد هدایت مطرح و بررسی شد؛

راهکارهای تأمین معیشت امام و ارائه مدل مناسب شبکه امامت

راهکارهای تأمین معیشت امام و ارائه مدل مناسب شبکه امامت
مجتبی عظیمی
0
۲۴ آبان ۱۴۰۰

حجت الاسلام میرمحمدیان در جمع همسنگران بنیاد هدایت به بررسی راهکارهای تأمین معیشت و منابع مالی امام برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم، پرداخت و همچنین مدل مناسب شبکه امامت و نظرات مختلف نقد و بررسی شد.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت امروز در جمع همسنگران و نیروهای ستادی بنیاد هدایت در مرکز بنیاد هدایت قم به تبیین موضوع معیشت امام پرداخت و گفت: امامت یک شغل نیست بلکه یک جایگاه است، امام شبانه روز کار دارد و علاوه بر برنامه‌های خود باید برای بقیه اهل محله هم برنامه داشته باشد و نگاه شغلی داشتن به مسأله امامت اشتباه است.
حجت الاسلام میرمحمدیان رسیدگی به وضعیت معیشتی امامان را قابل توجه خواند و راهکارهای مختلفی که برای تأمین معیشت آن‌ها مطرح است را مورد بررسی و در نهایت به راهکار مطلوب اشاره کرد.
مدیر عامل بنیاد هدایت گفت: یکی از راهکارها این است که امام هم مانند بقیه مردم کار کند و از این طریق مشکلات معیشتی را حل کند؛ مگر ائمه برای زندگی و معاش خود کار نمی کردند؟ اما باید در پاسخ گفت بله در زمان خانه نشینی کار می کردند چه کسی گفته امام علی علیه السلام در زمان امامت مردم و حکومت داری کار می کردند؟ امامت یک کار تمام وقت است و کسی که بخواهد امام باشد باید تمام وقت خود را برای این کار اختصاص دهد.
وی یکی از راهکارهای تأمین معیشت امام را دولتی شدن معیشتی روحانیون مطرح کرد و در رد آن اظهارداشت: برخی با استناد به آیه شریفه «قُلْ لاٰ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» می‌گویند امام نباید از مردم اجر بخواهد و دولت وظیفه دارد معیشت امام را تأمین کند اما علما و رهبری مخالفین رویه دولتی و حکومتی شدن طلبه ها هستند؛ در طول تاریخ علمای شیعه و حوزه های علمیه مستقل بوده اند و این استقلال یکی از امتیازات و افتخارات علمای و روحانیون شیعه است.
راهکار دیگری که مطرح شد این بود که امام در مقابل خدماتی که به جامعه انجام می‌دهد می‌تواند پول هم بگیرد و این گونه معیشت امام هم تأمین می شود؛ حجت الاسلام میرمحمدیان در رد این دیدگاه گفت: این راه هم خوب نیست چون جایگاه امامت را خراب می کند و در این صورت چه فرق است بین امام با یک مشاور یا خدماتی از این دست؟

مدیر عامل بنیاد هدایت در تبیین راهکار مناسب برای تأمین معیشت روحانیون گفت: درست است که قرآن فرموده «قُلْ لاٰ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» اما قرآن کریم آیات دیگری هم دارد در همین قرآن آیه خمس نیز مطرح شده است؛ همچنین آیاتی که مربوط به انفال و زکات و… است. در جمع بین آیات می توان گفت همین موارد منابع مالی امام برای انجام فعالیت‌های گوناگون هستند.
وی در ادامه افزود: البته منظور از منابع فقط درآمد خود امام نیست بلکه جایگاه امامت برای خدمات رسانی به جامعه به این منابع نیاز دارد و مهمترین منبع تأمین امام هدایایی است که توسط مردم به امام پرداخت می‌شود که شامل وقف و نذر می‌شود.
حجت الاسلام میرمحمدیان در پایان ابراز داشت: در عموم مبادلات و تعاملات مردم دو چرخه وجود دارد که یک چرخه، چرخه سود است؛ مثلا خرید و فروش می شود و سودی حاصل می شوند. و چرخه دیگر، چرخه خیر است. در این چرخه هدف خیر رسانی است و برای خدا اتفاق می افتد. روحانی برای خدا خدمت می کند مردم هم برای خدا معیشت امام را تأمین می کنند. تفاوت اینجاست که اولی در محور سود و مادیات می چرخد و در صورت بخشش کم می شود اما در دومی پول مهم نیست بلکه اعتماد به خدا و اعتماد به وعده خدا ارزش دارد خداوند وعده داده هرکس برای خدا کاری انجام دهد آن را بر می‌گرداند و بلکه چند برابر آن را بر می گرداند باید توجه داشت در نظام ولایت و امامت امام باید نظام الهی را ترویج کند و منابع مالی هم بر این اساس تأمین می‌شود.
گفتنی است، در ادامه جلسه این راهکارها از سوی همسنگران بنیاد هدایت مورد نقد و بررسی قرار گرفت و حجت الاسلام میرمحمدیان به برخی از پرسش‌های مطرح شده نیز پاسخ گفتند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!