نگاهی به خدمات امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل؛

از اشتغالزایی تا نجات افراد درگیر اعتیاد

از اشتغالزایی تا نجات افراد درگیر اعتیاد
رضا رفیعی‌مهر
0
۳۰ آبان ۱۴۰۰

حجت الاسلام اسماعیلی در بازه زمانی ۵ ساله ای که در شهر آستانه حضور دارد، خدمات گوناگونی را اعم از اشتغالزایی، توزیع بسته های معیشتی، ترک اعتیاد و نظایر آن به مردم ارائه داده تا خدمت رسانی مسجد را به نمایش بگذارد.

حجت الاسلام سید مرتضی اسماعیلی امام محله مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در شهر آستانه علوی از توابع شازند استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، با اشاره به فعالیت های خود اظهار داشت: مدت ۵ سال در منطقه زیر نظر سازمان تبلیغات در محله فعال هستم. تشکیل گروه جهادی جوانان از میان اهالی برای امور محله و استقرار داخل مسجد و انجام امور عام المنفعه بخشی از فعالیت هایی است که انجام داده ایم.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) بیان کرد: انجام اموری همچون تهیه سبد کالا با توجه به فرمان رهبری به توسعه مواسات و همدلی از جمله فعالیت هاست و هر ماه یک سبد کالا به نیازمندان محله با همراهی امام جمعه و موسسات خیریه ارائه می‌دهیم و تاکنون هیچ ارگانی در این بخش کمک نکرده و همه کمک ها مردمی است.

این امام محله عنوان کرد: از دیگر فعالیت ها بازسازی و تعمیر خانه های محرومان و نیازمندان است. با شناسایی افراد و همراهی سپاه و کمیته امداد و بهزیستی این پروژه های عمرانی انجام می شود و تاکنون ۶ خانه به اتمام رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه های فرهنگی مختلفی از جمله برگزاری جشن اعیاد و یا عزاداری ها به صورت خودرویی در شیوع کرونا در این ایام اجرا شد و غرفه هایی برای بانوان جهادی داخل مسجد در زمان کرونا شکل گرفت.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تصریح کرد: نماز جماعت بعد از موج اول به راه افتاد و در ابتدا جمعیت کم بود و ماه های اخیر به اوج خود رسیده است، تداوم کارهای فرهنگی و برگزاری مسابقات برای رده‌های مختلف سنی در فضای مجازی طبق مناسبت ها در آئین های مختلف نیز مورد توجه قرار دارد.
وی گفت: معرفی اهل بیت و تولید محتوا با نام مسجد و اطلاع رسانی از طریق گروه جهادی در قالب مسابقات و اهدای جوایز به برگزیدگان به قید قرعه از فعالیت هایی است که صورت گرفته است.
حجت الاسلام اسماعیلی افزود: تشکیل گروه سرود در دو گروه دختران و پسران با همراهی همسر و به ویژه دخترم، یکی دیگر از اقدامات فرهنگی است، همسرم مدیریت گروه جهادی خواهران را برعهده دارد و در زمینه اشتغال خانگی نیز آموزش هایی داریم.
وی در مورد کارآفرینی بیان کرد: در زمینه اشتغال موفق شدیم بانوان سرپرست خانوار اقلامی را به صورت بسته بندی شده به فروش برسانند که برای ۵ خانوار بی سرپرست منجر به راه اندازی مغازه شده و ما هم در تأمین کالا کمک می کنیم، تاکنون ایجاد دو مغازه نتیجه این اشتغال زایی ویژه زنان بی سرپرست است.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) عنوان کرد: رایزنی برای دریافت وام ویژه کارآفرینی و تأمین البسه و لوازم التحریر و گوشی اندروید برای دانش آموزان بخش دیگری از فعالیت هاست که با حضور خیرین به نتیجه می رسد؛ ۵ سال متمادی است که این طرح اجرا می شود.
وی اظهار داشت: شناسایی افراد نیازمند و حفظ کرامت انسانی در کمک ها مورد تأکید است؛ این عزیزان با مراجعه به فروشگاهها و ارائه کارت شناسایی می توانند اقلام مورد نیاز را تهیه کنند، در حال حاضر ۶۰ خانواده تحت پوشش در محله حضور دارند و در سطح شهر ۵۰۰ خانواده نیازمند داریم.
حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: همچنین کمک هایی شامل بن گوشت و نان و اقلام اساسی در اختیار نیازمندان با توجه به دهک بندی قرار می گیرد و دو واحد نیکوکاری این افراد را تحت پوشش قرار می دهند.
وی در مورد فعالیت های مرتبط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: در ارتباط با گروه معتادان گمنام و مراحل آموزشی برای ترک اعتیاد افراد درگیر، تعاملات خوبی داشته و داریم و جلساتی که در بیرون برگزار می شود از حضور راهنمایان در معرفی معتادان استفاده می کنیم.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) افزود: آموزش خانواده و آشنایی با آسیب های مواد مخدر از جمله رویکردهای مهم در مقابله با آسیب های اجتماعی است و ۶ مورد ترک اعتیاد داشتیم که درمان شده اند، همچنین برای جلوگیری از طلاق دوره های مشاوره برگزار کردیم.
وی بیان کرد: با گروه های در ارتباط هستیم و برای معرفی به کمپ اقداماتی انجام می شود، در این راستا خیرین برای اشتغال بهبود یافتگان اقداماتی را انجام می دهند.
حجت الاسلام اسماعیلی عنوان کرد: در بحث زکات به فرهنگ سازی پرداخته ایم و استقبال خوبی از طرف کشاورزان و دامداران شده و ۲۰ نفر زکات و خمس پرداخت می کنند.
وی در مورد مهرواره اوج اظهار داشت: رونق فعالیت ها با تأکید بر مسجد محوری است، به خصوص طرح های مرتبط با اشتغال وجود دارد که در این باره حمایتی صورت نمی گیرد، در این منطقه کارگاهی با حضور ۱۵ جوان در قفس سازی فعال است اما فقدان تجهیزات کافی موجب شده نتوانند قفس ها را به طور کامل تولید کنند.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تصریح کرد: اگر این مجموعه بتوانند تجهیزات تکمیلی را خریداری کنند زمینه صادرات قفس به کشورهای مختلف انجام می شود و دیگر جنس خام تولید نخواهد شد و می توان بیش از ۳۰ نفر اشتغال زایی به وجود آورد.
وی در پایان بیان کرد: کارهای زیادی توسط خیرین و گروههای جهادی انجام می شود و ما دست تنها هستیم و توان تقدیر از این عزیزان را نداریم و انتظار می رود مورد حمایت قرار بگیریم تا نیروها را بتوانیم حفظ کنیم.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!