گزارش آیین رونمایی از آغاز عملیات اجرایی«طرح تحقق محله اسلامی»؛

مدل امامت؛ عصای موسی در عصر حاضر/ تحقق محله اسلامی باید با محوریت مساجد انجام شود + فیلم

مدل امامت؛ عصای موسی در عصر حاضر/ تحقق محله اسلامی باید با محوریت مساجد انجام شود + فیلم
حسین فلاح مراد
0
۰۱ آذر ۱۴۰۰

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد که «محله اسلامی» باید با محوریت مساجد تحقق پیدا کند و این موضوع با پیشرانی جوانان مؤمن انقلابی پای کار با جلوداری ائمه مساجد صورت می‌گیرد. مدیرعامل بنیاد هدایت نیز گفت: آن عصای موسایی که ما در عصر جدید باید رو کنیم همین مدل امامت است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، آیین رونمایی از آغاز عملیات اجرایی «طرح تحقق محله اسلامی» بسیج، امروز در سالن شهید فهمیده سازمان بسیج مستضعفین با حضور سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و حجت‌الاسلام تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین و حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت برگزار شد.

سردار سلیمانی اظهار داشت: در گام دوم‌ انقلاب اسلامی ‌قرار داریم. این بیانیه سندی راهبردی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌ایران ‌محسوب ‌می شود چون نظام ما، نظام ‌امام و امت است در حالی که در غرب احزاب مردم ‌را سازماندهی می‌کنند و به واسطه آن در جهت‌گیری دولت‌ها تأثیر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه در الگوی ‌جمهوری اسلامی ‌ایران تشکیلاتی ‌مردم‌ پایه به نام بسیج تشکیل شده است تا فرامین امامین انقلاب را اجرا کند، افزود: بسیج تشکیلات یک بعدی و برای اوقات فراغت نیست و یا اینکه فقط عده ای را جذب کند و برای آنها کارتی هم صادر کند. بسیج مظهر مردم ‌سالاری اسلامی و دینی است البته مقصود از بسیج از منظر رهبری تمام ملت است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: از آنجا که بر دیوان سالاری تکیه کردیم، مانند عرصه اقتصادی یک ‌وضعیت داریم و آنجا که به امام ‌و امت تکیه کردیم، وضعیتی دیگر داریم. مانند دوران دفاع مقدس که امام (ره) آن را مردمی کرد و توانستیم به پیروزی نهایی دست یابیم، به عبارت دیگر امروز امید به موفقیت و باور ما می توانیم از دوران دفاع مقدس به وجود آمده است.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه باید در عرصه های گام ‌دوم فعالیت داشته باشیم، ادامه داد: بیانیه گام ‌دوم همان گونه که خطاب به ملت است، تحقق محله اسلامی نیز باید با محوریت مساجد صورت گیرد. برای تحقق این موضوع حدود دو سال است برنامه ریزی هایی را انجام دادیم تا این موضوع محقق شود.

وی تصریح کرد: برای احیای مساجد، پایگاه های مقاومت باید اثرگذار باشند تا با کمک مساجد چشم ‌انداز محله اسلامی تحقق یابد، البته این موضوع با پیشرانی جوانان مومن انقلابی پای کار با جلوداری ائمه مساجد صورت می‌گیرد. شرایطی را باید فراهم کنیم‌ تا بسیج با استفاده از حلقه های میانی و افراد محل، بتواند وارد دوره جدیدی از هویت اسلامی ایرانی محلات شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: علت اینکه غرب و صهیونیسم برای ما هویت ایجاد می کنند، برای این ‌است که موجودیت خود را به واسطه انقلاب اسلامی در خطر می بینند و حتی برای پایان موجودیت خود زمان هم ‌تعیین کردند. یکی از اهداف دهکده جهانی این است که ما باید مصرف کننده کالای غرب باشیم و به زبان آنها سخن بگوییم.

سردار سلیمانی بیان کرد: در بعد فرهنگی، تولید قدرت فضای مجازی، سلامت، دفاع و امنیت، محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، روشنگری سیاسی، کمک مومنانه، تفریحات سالم‌ و حل مشکلات مردم مواردی است که ظرفیت آن در مساجد وجود دارد.

وی با بیان ‌اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ خداوند به ما توفیقی عنایت کرد تا بستر و زمینه تحقق گام ‌دوم فراهم شود، گفت: بسیج در گام ‌اول به خوبی درخشیده و پس از آن ‌هم‌ علی رغم ‌فشارهایی که ملت با ان مواجه بوده، توانسته خدمات شایانی را در جامعه ارائه دهد. در همین راستا مساجد نیز باید بتوانند هویت های ایرانی اسلامی محلات را تحقق بخشند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به‌ اینکه انقلاب اسلامی در درجه اول برای سعادت ملت ایران ‌و بعد سایر ملت‌ها به وجود آمده است، افزود: بسیج، مساجد را محور قرار خواهد داد و پایگاه های بسیج تقویت خواهند شد تا با استفاده از ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای ‌و ملی، مشکلات را حل کند لذا امیدواریم این ‌الگوی جدید را در سایه منظومه رهبری تحقق بخشیم.

وی گفت: برای وصل شدن هیئت های اندیشه ورز بسیج و هیئت امنا و جوانان محل به یکدیگر، هنر و سلیقه کارایی دارد و با بخشنامه تحقق یافتنی نیست؛ اگر اینها در کنار هم قرار گیرند مردم هم برای تحقق محله ایرانی اسلامی به میدان خواهند آمد. تحقق چشم‌انداز محلات اسلامی متجلی کننده اندیشه امامین ‌انقلاب اسلامی است، لذا وظیفه داریم برای تحقق فرامین امامین انقلاب اسلامی جانفشانی ‌کنیم.

تفکر جدایی بسیج از مسجد، ضدارزش است

حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم اظهار داشت: آن چیزی که از قرآن و روایات و سیره ائمه(ع) می‌فهمیم این است که نقطه شروع، مسجد است و لذا بدون مسجد تراز انقلاب موفق به تمدن‌سازی و خودسازی نخواهد شد. براین اساس هر عاملی که مسجد را تضعیف کند، ضدارزش محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۸۰ هزار مسجد در ایران داریم که متأسفانه تعدادی از این مساجد تعطیل و نیمه تعطیل هستند و این در حالی است که اگر قرار بر خودسازی باشد، این خودسازی در مراکز دیگر صورت نمی‌گیرد چون مسجد اساس و سنگر است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: همان مقدار که تفکر جدا کردن بسیج از سپاه تفکر منحط است، تفکر جدایی بسیج از مسجد هم ضدارزشی است. برای اینکه بسیج متولد مساجد و فرزند مسجد است، مسجد باید مرکز تمدن‌سازی و خودسازی باشد.

وی اضافه کرد: محله اسلامی، محله‌ای است که در آن فرهنگ قرآن حاکم باشد و لذا اگر می‌خواهیم در محله‌ای اسلام را زنده کنیم، باید به سراغ قرآن برویم اما متأسفانه قرآن در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد، آموزش و پرورش مهجور است.

حجت الاسلام تویسرکانی تصریح کرد: قرآن نرم‌افزار تمدن اسلامی است و به همین جهت چنانچه هر کس دنبال تحقق اسلامی است، باید پیوند عمیقی با قرآن در درون خود ایجاد کند. اگر می‌خواهیم قرآن در جامعه فرهنگ غالب باشد، باید محور بر اساس ولایت باشد.

مدل امامت؛ عصای موسی در عصر جدید

حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان در بخش دیگر این مراسم، ضمن اشاره به مدل های مختلف سازماندهی گفت: یکی از دغدغه هایی که در سازماندهی ها وجود دارد این است که این سازماندهی ها بر اساس نوع تفکری که در مراکز آموزش به ما القاء شده است یک سازماندهی مدرن است.

مدیرعامل بنیاد هدایت مرکز پیرامونی، حذف مکان و زمان تخصص گرایی افراطی از جمله ویژگی های سازماندهی مدرن دانست و ادامه داد: ثمره عملی این مدل این بود که بعد از مدتی زیرساخت سنتی و تمدنی ما به خطر افتادند. یکی از دلایلی که مساجد ما تضعیف شدند این بود که سازماندهی های مکان پایه و محله محور ما دچار ضعف شدند و اگر در محله ها باقی می ماندیم شاید جدی تر به مسائل نگاه می کردیم و آن را به عنوان یک سنگر می پذیرفتیم.

وی افزود: حال ما حال کسی است که سنگر خود را از دست داده و در خیابان می جنگد و به این جنگ خیابانی عادت کرده است و یادش نمی افتد که به سراغ پس گرفتن سنگر خود برود؛ مسجد در تمدن اسلامی فقط طریق نیست، بلکه موضوعیت دارد و در حقیقت محل تلاقی ولایت طولی و عرضی است.

حجت الاسلام میرمحمدیان عنوان کرد: اینکه تفکر مدرن و نگاه غربی هم به سازماندهی محله محوری روی آورده است یک حقیقت انکار ناپذیر است و اگر کتاب های اخیر این حوزه را از نظر بگذرانیم خواهیم دید روی موضوع حکمرانی محلی بحث صورت می گیرد. اینکه ما بنا داریم مردم را به صحنه بکشانیم تنها سخن ما نیست، و از اساس هیچکس نمی تواند بدون حضور مردم حل مسئله کند.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به آیه ای از سوره مبارکه هود بیان کرد: بسیاری از زورمداران هم مانند صدام و هیتلر مردم را پای کار آوردند، در این صورت حرف جدید ما در این زمینه چیست؟ آنچه که دشوار است این است که مردم را پای کار آورد و آن ها را با مدل امات پای کار نگه داشت.

وی اضافه کرد: اینکه چطور مردم را بر اساس مدل امامت پای کار نگه داریم را باید کشف کنیم و تطیبق این را در جامعه پردازی محلی انجام دهیم تا رنگ خدایی که به دنبال آن هستیم تحقق پیدا کند.

حجت الاسلام میرمحمدیان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص مدل حل مسئله اظهار داشت: ایشان به شناخت دقیق مسئله و ظرفیت ها و شناخت راه حل ها اشاره کردند اما نکته چهارمی را مطرح کردند که به همه این ها رنگ می دهد که بدون این همه زحمات ما به باد می رود و آن این است همه این کارها را با رویکرد تمدن اسلامی انجام دهیم.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به ویژگی های امام در آیات قرآن بیان داشت: امام با مهربانی و عطوفت خود مردم را پای کار نگه می دارد و کسی است که «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَئوفٌ رَحیمٌ» رنج های اهل نماز و غیر آن برای او دشوار است. امام با «یزکیهم و یعلمهم» مردم را پای کار نگه می دارد نه با زور نه با زر نه با تزویر؛ با اذن خیر بودن امام است که مردم در میدان می مانند.

حجت الاسلام میرمحمدیان گفت: اگر مدل امام امامت را درست  تلقی نکنیم و اگر نرم افزار امامت را بر روی مدل محله محوری نصب نکنیم ما هم همان مدل مسئله غربی را که در کشورهای دیگر اجرا می شود را پیاده می کنیم.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به احصا ۲۵ حوزه از نیازمندی های مردم، خاطرنشان کرد: مردم تنها در حوزه معیشت یا مسائل خانواده مشکل ندارند بلکه بیش از ۴۰۰ مسئله وجود دارد که می تواند مسئله و مشکل مردم باشد.

وی بیان داشت: بنا داریم تا حکمرانی محلی امام محور، مسجد محور و محله محور داشته باشیم و رنگ الهی که به این می زنیم مدل امامت و ولایت است و همه باید با وجود اختلاف سلایق به کمک امامان بیایند و ما هم وظیفه آموزش آن ها را برعهده داریم.

حجت الاسلام میرمحمدیان گفت: برخی می گویند امامانی که شما می گویید خیلی رؤیایی است اما در واقعیت وجود ندارند اما ما به چشم این ها  را دیده ایم؛ توقع ما از امامی که در یک روستا وجود دارد توقع از رهبری نیست؛ باید استانداردهای خود را واقعی کنیم و بتوانیم با همکاری در این مسیر که همان مسیر تمدن اسلامی گام بداریم.

مدیرعامل بنیاد هدایت اظهار داشت: آن عصای موسایی که ما در عصر جدید باید رو بکنیم همین مدل امامت است؛ ما می توانیم مردم سالاری داشته باشیم اما تزویر نداشته باشیم؛ مردم سالاری دینی از پایین و تعینی شکل می گیرد؛ امام محله تعینا امام می شود؛ یعنی امامی در یک محله زحمت می کشد و مورد پذیرش مردم واقع می شود نه اینکه سازمان تبلیغات او را منصوب کند.

 

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری مهر / mehrnews.com/xWywd

باشگاه خبرنگاران جوان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!