راهیار بنیاد هدایت در استان قم خبر داد؛

شکل گیری اتاق وضعیت مشترک نخبگان انقلابی قم برای حل مشکلات مردم

شکل گیری اتاق وضعیت مشترک نخبگان انقلابی قم برای حل مشکلات مردم
مجتبی عظیمی
0
۲۲ آذر ۱۴۰۰

حجت الاسلام عابدین از شکل گیری اتاق وضعیت مشترک نخبگان انقلابی و جهادی قم خبر داد که متشکل از ۴۰ مجموعه فرهنگی فعال در استان است؛ قرار است که این مجموعه به عنوان الگو، دانش و تجربیات خود را با حلقه‌های میانی فعال در محله‌ها به اشتراک بگذارند.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام محمد حسین عابدین در گفتگویی ضمن ارائه گزارشی از دیدار نخبگان و جهادگران نظام انقلابی با استاندار جدید، گفت: جمعی که در این نشست حضور یافتند افرادی هستند که در مورد مسائل مختلف جامعه خوب فکر کرده و طرح‌ها و ایده‌های خود را پردازش کردند؛ برخی از اینها افزون بر مقام اندیشه در صحنه عمل نیز به خوبی وارد شدند و با انگیزه مضاعفی که در وجود خودشان ایجاد کردند، مجاهدانه به مردم خدمت می‌کنند.
راهیار بنیاد هدایت در استان قم خاطرنشان کرد: این دوستان به نوعی در مسیر جامعه پردازی هستند یعنی هم متناسب با نیازهای مردم فکر می‌کنند و هم با انگیزه میدان عمل را به دست گرفتند و یافته‌های خود را در جامعه پیاده می‌کنند.
وی با اشاره به نحوه گزینش این افراد، گفت: اداره تبلیغات اسلامی قم و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یا همان قرارگاه خاتم الاوصیاء بیش از ۲۰۰ مجموعه فعال انقلابی را شناسایی کرده که در قم فعالیت می‌کنند اما با پردازش به ۴۰ مجموعه رسیدیم و اتاق وضعیت مشترکی بین این نهادها شکل گرفت و در نهایت ۱۴ مجموعه توانست در این نشست حضور پیدا کرده و به استاندار گزارش عملکرد خود را ارائه بدهند.
حجت الاسلام عابدین بیان داشت: خوشبختانه در سطح کلان این استان حلقه‌های میانی را پیدا کردیم تا به عنوان نخبگان و جهادگران نظام انقلابی از ظرفیت‌ها و استعدادشان استفاده کنیم؛ بسیاری از این افراد در پروژه‌های فرهنگی مختلفی که بعضاً در سطح ملی بوده، امتحان خود را پس داده‌اند.

تلاش برای توانمندسازی حلقه‌های میانی محله‌ها
وی با بیان اینکه در کنار امامت مسجد محله، حلقه‌های میانی فعال و انقلابی در برخی از محله‌های قم وجود دارند، گفت: این مجموعه می‌تواند پشتوانه و الگوی خوبی برای حلقه‌های میانی محله‌ها باشند و دانش، تجربیات و طرح‌های خود را با آنها به اشتراک بگذارند.
راهیار بنیاد هدایت در استان قم افزود: در کنار توانمندسازی امامان محله باید برای توانمندسازی حلقه‌های میانی برنامه داشته باشیم تا متناسب با نیاز مردم فکر می‌کنند و متناسب با آن نسخه عملیاتی پیدا می‌کنند و بتوانند خدمت رسانی را ارتقا دهند؛ بنابراین کاری که ما می‌کنیم پیوند زدن حلقه‌های میانی استان به حلقه‌های میانی محلات است.
حجت الاسلام عابدین از پیاده سازی این طرح به صورت پایلوت در برخی از محله‌های قم خبر داد و گفت: ما در منطقه امام زاده ابراهیم، ۴ محله را انتخاب و با ۵ امام مستقر گفت‌وگو کردیم؛ نیازهای محله را شناسایی کرده و آنجا اتاق وضعیت شکل گرفته است. این ۵ امام نیز در کنار هم قرار گرفته و شورای امامت شکل گرفته و هر کدام توانستند حلقه‌های میانی خود را پای کار بیاورند و حلقه‌های میانی ۵ محله باهم ترکیب شدند و با این هم افزایی توانمندی آنها نیز افزایش یافته است.

احصای اطلاعات پایه مورد نیاز برای حل مشکلات مردم استان
وی این طرح را حرکتی ابتکاری و نو دانست که در مورد مشابهی ندارد و خاطرنشان کرد: با اینکه تنها ۴۰ روز از تأسیس این مجموعه گذشته است به لحاظ اطلاعات پایه برای حل مشکل محله‌ها غنی هستیم و همه دستگاه‌های می‌توانند از این ظرفیت ارزشمند استفاده کنند؛ استاندار قم درصدد هستند ببینند چه راهکارهایی وجود دارد تا در کنار مسیر طبیعی استانداری بتواند از این ظرفیت سرمایه انسانی نخبگانی به عنوان حلقه‌های میانی استان نیز استفاده کند.
حجت الاسلام عابدین تأکید کرد: این مجموعه طرح‌ها و ایده‌های کاربردی متنوعی برای حل برخی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دارند که باید این طرح‌ها در محله‌ها مستقر شود تا کارهای بزرگی رقم بخوریم.
وی همچنین از راه اندازی یک دبیرخانه مشترک در آینده خبر داد و گفت: کار این دبیرخانه رصد دائمی فعالیت‌های این ۴۰ مجموعه و اطلاع رسانی عملکرد آنها خواهد بود تا بتوانیم با تکثیر این الگو حلقه‌های میانی را در تمام محله‌های قم شکل دهیم.
راهیار بنیاد هدایت در استان قم با بیان اینکه گروه‌های فعال بسیاری در سراسر قم وجود دارند که در مقاطع مختلف نقش حلقه‌های میانی را برای حل مشکلات مردم ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در طرح مواسات و همدلی و رویدادهای مشابه شاهد بودیم که گروه‌های فعالی عملیات‌هایی انجام دادند اما این فعالیت‌ها مستمر و دائمی نیست و پس از مدتی کار رها می‌شود؛ با شکل گیری کامل این طرح، این گروه‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری مهر

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!