مسئول دفتر پژوهش بنیاد هدایت تشریح کرد؛

تولید ۱۰ اثر پژوهشی با محوریت مسجد؛ از تحول اجتماعی مسجدمحور تا امامت محله

تولید ۱۰ اثر پژوهشی با محوریت مسجد؛ از تحول اجتماعی مسجدمحور تا امامت محله
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۷ آذر ۱۴۰۰

حجت الاسلام موحد با اشاره به اهمیت توجه به تولید آثار در حوزه الگوی امامت و مدیریت دینی محله، گفت: فعالیت‌های پژوهشی در بنیاد هدایت منتج به تولید ۱۰ اثر در حوزه امامت شده است. «طرح تحول اجتماعی مسجد محور» و «امامت راهبرد اسلام» از جمله آنها است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام «مهدی موحد» در گفت‌وگویی، به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش ضمن تشریح برنامه‌ها، اهداف و دست آوردهای دفتر پژوهش بنیاد هدایت اظهار کرد: یکی از اهداف این دفتر انجام پژوهش‌های بنیادین در حوزه‌هایی است که بنیاد هدایت به آن‌ها نیازمند است. مبانی‌ای در طرح تحول مسجد محور و نظام امت ـ امامت داریم که باید پژوهش‌های ویژه ای در این زمینه صورت بگیرد.

مسئول دفتر پژوهش بنیاد هدایت گفت: اینکه امامت نوعی مدیریت دینی محله و از سنخ راهبری است مورد پژوهش چندانی قرار نگرفته است و آثاری در این خصوص وجود ندارد و یا متناسب با الگوی امامت نیست؛ ما به دنبال تهیه آثاری در این حوزه با رویکرد اسلامی هستیم.

وی با اشاره به تألیفات صورت گرفته در دفتر پژوهش بنیاد هدایت تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشی در حوزه امامت منتج به تنظیم ۱۰ اثر شده است؛ بخشی از فعالیت‌های ما هم مربوط به اهداف راهبردی می شود؛ بحث گعده داری و یا سیستم ارتقای امامان با استفاده از مدل توانمندسازی راهیاری منتج به تألیف دو کتاب «آشنایی با گعده داری در بنیاد هدایت» و «آشنایی با راهیاری در بنیاد هدایت» شد که اینها اهداف راهبردی ما را تفصیل و توضیح داده و آن‌ها را به میدان انتقال می‌دهند.

تبیین طرح تحول اجتماعی مسجدمحور

حجت الاسلام موحد در خصوص تألیف آثاری که در حوزه مبانی بنیاد هدایت منتشر شده است، گفت: سه جلد کتاب هم با عنوان «طرح تحول اجتماعی مسجد محور» تألیف شده که در آن به مبانی، و سیاست ها و ساختار عملیاتی بنیاد هدایت پرداخته می شود.

مسئول دفتر پژوهش بنیاد هدایت در ادامه بیان کرد: در مورد تعامل با امام و راهکارهای این تعامل و ارتقای امام، کارهایی را انجام داده ایم که در حوزه مدیریت دانش قرار می گیرد چنان که راهیاران شهرستانی را در یک همایش دور هم جمع کردیم و از آن‌ها خواستیم تا راهکارهای خود در خصوص ارتقای نقش امام محله را به ما ارائه کنند؛ مجموعه تجربیات و راهکارهای ۴۳۰ راهیار شهرستانی در کتابی با عنوان «راهکارهای تعامل با امام محله» منعکس شده است.

تجربه‌نگاری امامان موفق محلات

وی معیشت امام را یکی از امور ویژه دانست و بیان کرد: یکی از کارهایی که در دفتر پژوهش در حال انجام است، تجربه نگاری علمی امامان موفق است و این همان مدیریت دانش است. کار دیگری که نسبت به آن اقدام می کنیم، ارتباط با علما و بزرگان حوزه و دانشگاه در فضای امت و امامت است.

حجت الاسلام موحد ادامه داد: در همین راستا مصاحبه هایی را با اعضای هیئت امنا و برخی از صاحب نظران خارج از مجموعه بنیاد هدایت شکل دادیم و با آن‌ها سؤالات را مطرح کردیم که جزو مبانی بنیاد هدایت بود؛ پاسخ هایی را دریافت کردیم که برخی از این پاسخ ها تبدیل به آثار قابل توجهی هم شده است، مانند کتاب «امامت راهبرد اسلام» که از سخنان حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استخراج شده است.

مسئول دفتر پژوهش بنیاد هدایت با اشاره به استفاده از نقد و نظر صاحب نظران در محتواهای تولید شده گفت: یکی از موضوعات مبنایی ما امامت بر حلقه‌های میانی است که امام را راهبر این حلقه‌ها می‌دانیم؛ در این زمینه اثری تحت عنوان «امامت محله» تدوین شد و ویرایش جدیدی نیز از این کتاب در دسترس قرار خواهد گرفت.

وی به تشریح برنامه‌های پژوهشی پیش روی بنیاد پرداخت و تاکید کرد: یکی از حوزه‌هایی که باید به آن بپردازیم موضوع «شریکه الامام» است؛ در این باره نیاز است چندین اثر تدوین شود و به دنبال این هستیم که در این خصوص آثاری با قلم بانوان اندیشمند حوزوی و دانشگاهی داشته باشیم. از کارهایی که دنبال آن هستیم، موج آفرینی در فضای نخبگانی حوزه علمیه است تا نخبگان به قلم زدن در خصوص امامت بر حلقه های میانی تشویق شوند و به آن بپردازند.

تدوین منظومه سوالات بنیاد هدایت

حجت الاسلام موحد افزود: کتاب منظومه سؤالات بنیاد هدایت یکی دیگر از آثاری است که تدوین شده و متشکل از ۱۱۰ سؤال مبنایی در حوزه امامت بر حلقه‌های میانی و امام محله است؛ این پرسش‌ها به علما و صاحب نظران ارائه و پاسخ‌های این اساتید دریافت شده است.

مسئول دفتر پژوهش بنیاد هدایت، ایجاد فضای تجربه نگاری علمی را یکی دیگر از برنامه‌های پژوهشی بنیاد برشمرد و خاطرنشان کرد: بدین منظور سامانه ای طراحی شده است و ما می‌توانیم با این کار داده‌های علمی مفیدی را از میدان جمع آوری کنیم.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!