معاون راهبردی قوه قضائیه خبر داد؛

توسعه حل اختلاف در مساجد با همکاری بنیاد هدایت/ به دنبال شبکه سازی فعالین عرصه صلح و سازش هستیم

توسعه حل اختلاف در مساجد با همکاری بنیاد هدایت/ به دنبال شبکه سازی فعالین عرصه صلح و سازش هستیم
مجتبی عظیمی
0
۰۱ دی ۱۴۰۰

صاحبکار خراسانی گفت: بررسی میدانی در حال انجام است تا بتوانیم اطلسی را تهیه کنیم و مجموعه ها و افرادی را که در این زمینه به صورت جزیره ای و آتش به اختیار کار می کنند تبدیل به یک شبکه کنیم.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، سید محمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضائیه در دیدار با حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، در تشریح سند تحول قضایی و استفاده از توانمندی سازمان های مردم نهاد در توسعه حل اختلاف گفت: بنای ما بر این بوده است تا مسائل مرتبط با دعاوی خانواده در مساجد صورت بگیرد همچنان که در گذشته این تجربه موفق مردمی وجود داشته و امیدواریم بتوانیم این امر را از کانال بنیاد هدایت و توسط مبلغین عزیز مجددا احیا نماییم.
معاون راهبردی قوه قضائیه ادامه داد: قرار نیست به این کار ماهیت قضایی داده شود لذا در بعد صلح و سازش و میانجی گری قرار است تا اختلافات به صورت کدخدا منشی حل شود.
وی با تأکید بر لزوم شناسایی افراد شاخص در موضوع صلح و سازش گفت: لازم است تا با شناسایی و بکارگیری روحانیون شاخص در امر صلح و سازش که از پایگاه مردمی خوبی نیز برخوردارند به صورت ویژه در این موضوع بهره مند شویم که قاعدتاً در کاهش بار رسیدگی محاکم قضایی موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
قرار همکاری بنیاد هدایت با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدیان ضمن معرفی بنیاد جامعه پردازی هدایت و اهم فعالیتهای آن افزود: بررسی میدانی در حال انجام است تا بتوانیم اطلسی را تهیه کنیم و مجموعه ها و افرادی را که در زمینه حل اختلاف و صلح و سازش به صورت جزیره ای و آتش به اختیار کار می کنند تحت مدیریت یکپارچه مرکز حل اختلاف هدایت درآمده و ضمن شبکه سازی در نهایت بتوانیم این ظرفیت را در سراسر کشور توسعه دهیم.
مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به تجربیات میدانی مساجد در عرصه حل اختلافات اظهار داشت: آنجایی که مساجد در حوزه حل اختلافات وارد شده اند و این ورود به شکل سنتی و به دور از ساز و کار اداری بوده است، موفق عمل کرده اند.
حجت الاسلام میرمحمدیان تصریح کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که موضوع حل اختلاف را در سبد مساجد داشته باشیم و اولویت ما نیز حل اختلاف در حوزه مسائل خانواده است. کسانی که دعوای خانوادگی دارند در مسجد مسائل خود را حل کنند و اگر حل آن مقدور نبود به نهادهای مربوطه مراجعه کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم حکمرانی دینی و محلی را تشریح کنیم و لوازم آن را به او برگردانیم، هم مردم سالاری دینی به معنای واقعی محقق می شود و هم اینکه مناسبات دیگری موازی با نظام دیوان سالار باز تولید می شود تا بتواند موضوع حل اختلاف را پیش ببرد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!