روایتی از فعالیت‌های راهیار شبکه شریکة الامام بنیاد هدایت در کرمان؛

سختی‌ها را به جان خریدن به شوق خدمت‌رسانی

سختی‌ها را به جان خریدن به شوق خدمت‌رسانی
مجتبی عظیمی
0
۰۴ دی ۱۴۰۰

خانم دهقانی راهیار موفق و فعال استان کرمان است که با قدرت و جدیت تمام به تشکیل شبکه شریکه الامام اقدام کرده و حل مشکلات خانوادگی این بانوان را در اولویت امور خود قرار داده تا آن‌ها با فراغ بال و انگیزه بیشتر بتوانند مسائل و مشکلات مردم را پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، نرجس دهقانی بانوی کرمانی که متولد سال ۱۳۷۰ و همسر حجت الاسلام مصطفی اژدری است که از فروردین ماه سال جاری به عنوان راهیار استان کرمان فعالیت خود را آغاز کرده و برای انجام مسئولیت‌های خود در این حیطه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
او از جمله راهیارانی است که در جذب افراد و تشکیل شبکه خود موفق عمل کرده و توانسته در این راستا اقدامات ارزشمندی را انجام دهد.
خانم دهقانی در اوایل ازدواج خود به‌‌دلیل فعالیت‌های تبلیغی همسرش در مناطق مختلف، سختی‌های اینکار را چشیده و اکنون درک خوبی از دشواری‌های کار روحانیون مستقر در روستاهای دورافتاده و محروم دارد.
این بانوی فعال به اتفاق مسئول بانوان سازمان تبلیغات به چند شهرستان کرمان سرکشی کردند و از بانوان فعال این منطقه دعوت کردند که جهت انگیزه‌سازی برای بانوان شریکه الامام به سخنرانی پرداخته و تجارب و اهداف خود از فعالیت‌هایشان را برای آن‌ها تبیین نمایند.

او سعی دارد در سفرهای خود برای سرکشی از بانوان شریکه الامام یک مشاور خانواده و یک پزشک متخصص طب سنتی به همراه داشته باشد تا علاوه بر رفع مشکلات این بانوان در زمینه مزاج شناسی نیز مشاوره‌هایی را به آن‌ها ارائه دهد و معتقد است اگر درون خانواده مشکلی وجود نداشته باشد و آرامش برقرار باشد، همسر یک روحانی بهتر می‌تواند امام را در پیشبرد فعالیت‌ها همراهی نماید.

بیشتر بخوانید: انتخاب سختی‌های زندگی روستایی/ مادری که داشتن ۳ کودک مانع فعالیت تبلیغی‌اش نشد

خانم دهقانی می‌گوید: کرمان دارای ۳۰۰ شریکه الامام و حدود ۲۵ راهیار شهرستانی است که دسترسی به کلیه آنان امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل همه راهیاران شهرستانی را در یک منطقه خوش آب و هوا دعوت کردیم و یک اردوی سه روزه با حضور حجت الاسلام میرمحمدیان و خانم زادقاسمی جهت تبیین طرح شریکه الامام برگزار کردیم که حدود ۷۰ درصد از جامعه هدف در این اردو حضور داشتند.
این بانوی تلاشگر در خصوص نحوه برگزاری این اردو نیز بیان کرد: در این اردو جو دوستانه‌ای میان افراد برقرار شد که منجر به آشنایی با یکدیگر شد و ارتباط‌های ما با این بانوان از همان اردو شکل گرفت.
او در ادامه با همراهی همسر و سه فرزندش رابطه‌ای خانوادگی با راهیاران شهرستانی برقرار کرده و در سرکشی خود از این افراد به بانوان شریکه الامام این مناطق نیز سرکشی می‌کند.
این بانوی دغدغه‌مند اقلیم های نامناسب و عدم پذیرش برخی از مناطق برای فعالیت بانوان را از جمله دلایلی می‌داند که منجر به عدم همراهی برخی از راهیاران شهرستانی شده و او برای حل این مسئله خودش به صورت مستقیم به ارتباط گیری با بانوان شریکه الامام اقدام کرده و جایگزین آن راهیار، پیگیر شبکه سازی در آن مناطق شده است.
او نسبت به رفع مشکلات این بانوان نیز اهتمام بسیاری دارد که تأمین هزینه درمان بانویی که به کرونا مبتلا و ریه آن کاملا درگیر شده بود و فراهم کردن کپسول اکسیژن برای او، پیگیری مشکل یک طلبه که ۶ ماه بیمه او قطع شده بود، حل مشکل اسکان بعضی از روحانیون، پرداخت درصدی از هزینه اجاره‌بهای منازل افراد به منظور کاستن از دغدغه‌های آن‌ها و حل مشکلات منازل بعضی از راهیاران از جمله اقداماتی است که با همت و پیگیری این بانو انجام شده است.

بیشتر بخوانید: روایتی از ۱۵ سال مجاهدت زوج مبلّغ در روستاها و مناطق محروم

راهیار استان کرمان تا قبل از پیوستن به این طرح، کم و بیش فعالیت‌هایی در حد همفکری با همسرش داشته اما از زمان پیوستن به این طرح و پذیرفتن مسئولیت راهیاری استان کرمان، به صورت جدی‌تر به فعالیت پرداخته و همسرش نیز در این زمینه مشوق خوبی برای او بوده است.
او علاوه بر بیان لذت‌های انجام اینکار به دشواری‌های آن هم اشاره‌ و عنوان می‌کند: گاهی ما از مناطقی بازدید می‌کنیم که از لحاظ آب و هوایی بسیار گرم هستند و به دلیل وابستگی بچه‌ها آن‌ها نیز در این سفرها همراه ما هستند و حتی در مواقعی پیش آمده که بچه‌‌ها بعد از سفر مریض شده‌اند؛ اما چون کار اهمیت دارد آن را متوقف نکردیم و امیدمان این بوده که خدا نیز در این مسیر ما را یاری خواهد کرد.
خانم دهقانی علاوه بر سرکشی‌های حضوری ارتباط تلفنی نیز با بانوان برقرار می‌کند و با شکل‌دادن گروهی در فضای مجازی علاوه بر اطلاع رسانی، تبیین طرح و انگیزه سازی از فعالیت‌های آن‌ها نیز آگاه می‌شود.
او معتقد است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت مساجد را بانوان تشکیل می‌دهند که اگر شریکه الامام در مسجد فعال عمل کند می‌تواند با ارتباط گیری با این بانوان موجب حل سریعتر مسائل آن‌ها شود و محله را در کمترین زمان ممکن به محله‌ای پویا تبدیل کند.
خانم دهقانی ایجاد صمیمیت و درک افراد را مهمتربن عامل برای جذب آن‌ها به این طرح می‌داند و با همکاری سازمان تبلیغات در دیدارهای خود از بانوان شریکه الامام همواره سعی داشته هدایایی ناچیز را به آن‌ها تقدیم کند تا پیوند دوستی و محبت بین آن‌ها برای دست‌یابی به هدف تعریف شده محکم و قوی‌تر شود.

بیشتر بخوانید: بانوانی که برای کار فرهنگی از هزینه‌های زندگی خود می‌گذرند

او همسرش را در این مسیر بهترین همراه برای خود می‌داند و می‌گوید: حاج آقا همیشه سعی دارند که موانع را رفع نمایند و راه را برای فعالیت من هموار کنند و به همین دلیل انجام کارها برایم ساده تر می‌شود و سختی کار را کمتر حس می‌کنم.
این بانوی دغدغه‌مند همچنین در خصوص لذت انجام اینکار اظهار داشت: برخی از طلبه ها به‌دلیل مشکلات خانوادگی خود فعالیت چندانی ندارند اما بسیار لذت بخش است وقتی می‌بینم با پیگیری‌های ما و آموزش‌ها گره‌ای از زندگی آن‌ها گشوده می‌شود و به دنبال آن انگیزه فعالیت در آن‌ها شکل می‌گیرد.
وی افزود: خیلی از مسائل را آقایان به دلایل مختلف مطرح نمی‌کنند؛ اما در ارتباط با خانم ها به این مسائل اشاره می‌شود و این موجب می‌شود راهی برای حل مشکلات آن‌ها باز شود و از اینکه گره‌ای از کار کسی گشوده می‌شود، لذت می‌برم.
برای خانم دهقانی به گفته خودش انجام اینکار برکات معنوی و مادی بسیاری به ارمغان آورده است که مهمترین آن درک شرایط کاری سخت همسرش توسط فرزندان است که موجب شده گله مندی آن‌ها از مأموریت های مداوم پدرشان نیز کمتر شود و دلخوری‌ها کاهش یابد و حالا بچه‌ها در این مسیر با آن‌ها همراه شده‌اند و به درک خوبی از اینکار دست یافته‌اند و این مسئله یکی از برکات ارزشمندی است که او از انجام اینکار به دست آورده است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!