نیم نگاهی به ابتکارات و اقدامات حجت الاسلام محمودی؛

طرحی که رونق بخش مساجد نیمه تعطیل شده است

طرحی که رونق بخش مساجد نیمه تعطیل شده است
مجتبی عظیمی
0
۰۵ دی ۱۴۰۰

حجت الاسلام محمودی با پیاده کردن طرح سه شنبه‌های مهدوی هم شادی را به کودکان هدیه کرده است و هم رونق را به مساجد تعطیل و نیمه فعال بازگردانده است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام حامد محمودی از امامان مناطق هدف بنیاد علوی در شهرستان میلاجرد استان مرکزی یکی از روحانیون تلاش گری است که توانسته در حوزه کودک و نوجوان برنامه های زیادی را طراحی و عملیاتی کند.
وی یکی از آسیب های موجود را فقدان فضایی مناسب برای نشاط و شادی در بین کودکان و نوجوانان و حتی جوانان می داند و توانسته در قالب برنامه های مختلف تربیتی و فرهنگی طرحی با نام روزهای مهدوی را پایه ریزی کند.
حجت الاسلام محمودی طرحی به نام سه شنبه های مهدوی را در قالب یک جُنگ طراحی کرده است که در هر سه شنبه در یک مسجد غیر فعال و یا تعطیل در محله های محروم برگزار می شود و با برنامه های شادی بخش و فرهنگی و آموزش زبان انگلیسی و یادگیری آیات قرآن کریم به زبان مختلف توانسته جمعیت زیادی را به سمت و سوی این برنامه ها جذب کند.
وی برگزاری دوره های مختلف اعم از کارهای هنری و نقاشی در موضوعات علوی و مهدوی و همچنین گروه بندی و کادرسازی با رویکرد مسئله شناسی و مسئله یابی و حل مسئله قدم های مهمی در منطقه در ارتباط با نسل امروز را امری مهم در مسیر تحقق اهداف تربیتی و فرهنگی می داند.
حجت الاسلام محمودی بر این باور است که با استفاده از ابزار نقاشی می توان به شناخت مشکلات کودکان پرداخت و اجرای شعرهای شاد مهدوی و تعامل با کودکان و نوجوانان می تواند در بسیاری از حوزه های تربیتی و رفع آسیب ها موثر باشد.
فرزندان در محله های مختلف در مقاطع مختلف تا سن ۱۵ سال از جمله جامعه هدف این طرح ها را تشکیل می دهند ضمن اینکه وی برای افراد در سنین جوانی نیز برنامه های ورزشی و فرهنگی دیگری را تعریف کرده و البته در زمینه اشتغال زایی نیز طرح هایی را پیگیری می کند.
محلات محروم، از جمله ظرفیت هایی است که وی در اجرای برنامه های مختلف مد نظر قرار داده تا اگر خانواده ها توان مالی برای هزینه های تردد را ندارند، هیچ کس از این دوره ها محروم نشود.
وی همچنین با اشرافی که در زمینه استفاده از نقاشی کودکان در حوزه روانشناسی دارد توانسته است دوره هایی را در جهت آموزش خانواده ها و سبک تربیتی و ارتباط با فرزند طراحی نماید.
محرومیت زدایی یکی از اهداف مهم این روحانی در جهت پیوند دادن اهالی محله ها با مساجد است، وی در این رویکرد به آسیب شناسی پرداخته و اشتغال را یکی از دغدغه های جدی در رفع محرومیت ارزیابی کرده است، در این آسیب شناسی حجت الاسلام محمودی متوجه شده در منطقه قالی بافان خوبی فعالیت دارند اما به دلیل وجود طرح ها و نقشه های قدیمی و فقدان مشتری، دستمزد پایینی نسبت به سایر مناطق کشور دارند.
وی در این باره موفق شده با رایزنی با یکی از فعالان اقتصای آشنا با منطقه خلیج فارس، طرح و نقشه ای امروزی برای قالی بافان تهیه کند و با همکاری بنیاد علوی درصدد تقویت هنر قالی بافی است.
کمک های مؤمنانه و تأمین معاش مردم از دیگر دغدغه هایی است که این امام محله آن را براساس اهمیت تحقق منویات رهبری دنبال می کند.
به گفته وی در این شرایط بسته معیشتی دیگر مشکل چندانی را حل نمی کند و مقطعی است. براین اساس از طریق برنامه های خیریه اقدام به مهارت افزایی کرده تا از با مشارکت افراد توانمند بتواند در افزایش توانمندی قشر جوان در مسیر اشتغال گام بردارند و با همکاری بنیاد علوی در جهت مهارت افزایی تلاش کنند.
در این مسیر نیز کانال مجمع خیرین ایجاد شده و با همراهی بنیاد علوی یکی از اقدامات لازم تامین جهیزیه و اجرای برنامه های فرهنگی و اشتغال زایی است.
وی یکی از آسیب های جدی را وجود تفکرات سنتی در امر ازدواج می داند تا جایی که دختر و پسر قبل از عقد حق هیچ گونه صحبت و آشنایی را ندارند، وی بر این باور است مشکل اصلی در آسیب های خانوادگی عدم آشنایی افراد با مهارت های زندگی است که منجر به طلاق و آسیب های جدی می شود از این رو برگزاری کلاس های مهارت زندگی و هنر سبک زندگی را در دستور کار قرار داده است.
با توجه به اهمیت مقابله با آسیب هایی همچون اعتیاد و کاهش سن مصرف، یکی از برنامه های هدفمند وی ایجاد ظرفیت های آموزشی با مشارکت آموزش و پرورش و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی است.
وی همچنین در یک نظر سنجی توسط کانال سلام میلاجرد، یک سری از دغدغه ها و مطالبات مردمی را احصا کرده که در این زمینه سلامت، اشتغال، مشکلات معیشتی، مسائل فرهنگی و کم کاری مسئولان از جمله ایت دغدغه هاست.
از نظر این امام محله ظرفیت های مردمی مهم ترین سرمایه ای است که در اختیار مساجد و محلات در جهت رفع مشکلات و آسیب ها قرار دارد و باید مردم را پای کار آورد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!