گزارشی از فعالیت یک شریکة‌الامام در منطقه‌ای مرزی؛

بانویی که با طرح «کودکان فاطمی» شادی را به بچه‌های محروم هدیه کرده است

بانویی که با طرح «کودکان فاطمی» شادی را به بچه‌های محروم هدیه کرده است
مجتبی عظیمی
0
۰۶ دی ۱۴۰۰

معصومه چراغچی، همسر یکی از امامان محله در مناطق مرزی کشور، با اجرای طرح «کودکان فاطمی» اقدام به جمع آوری پارچه و تهیه لباس برای کودکان محروم کرده است؛ «چهارشنبه‌های رضوی» طرح دیگری است که او برای پروش استعداد بچه‌های مسجد اجرا می‌کند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، گفتمان امام محله به همت بنیاد هدایت و از طریق بالفعل کردن ظرفیت های ائمه جماعات در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محلات در کنار انجام امور عبادی طراحی و فعال شده و توانسته اتفاقات مبارکی را در پرتوی همراهی مامومین و مسجدی ها با امام محله، رقم بزند.

از بازوان پرتوان امامان محله در تحقق اهداف این گفتمان و ارائه خدمات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به اهالی محله و مسجد، همسران ائمه جماعات هستند که با عنوان شریکه الامام در این گفتمان فعالیت می کنند و دوشادوش همسران خود توانسته اند منشا خدمات تاثیرگذار به ویژه در کارآفرینی و مقابله با فقر شوند.

بیشتر بخوانید: قریب به هزار بانو در «شریکه الامام» امامان مساجد را یاری می‌کنند

«معصومه چراغچی»، از جمله این شریکه الامام ها است که با طرح «کودکان فاطمی» در ایام فاطمیه، اقدام به تامین لباس برای کودکان محروم و بی‌بضاعت کرده است.

چراغچی متولد سال ۱۳۶۴ و اهل استان گلستان است که اکنون همراه با همسر خود حجت الاسلام «محسن بهی» ساکن منطقه مرزی شهرستان ملکشاهی استان ایلام شده و از هنر خود در زمینه خیاطی برای انجام کارهای خیر بهره می گیرد؛ وی با این هنر درصدد نشاندن لبخند بر چهره نیازمندان است.

وی درباره طرح «کودکان فاطمی» اظهار کرد: از روز اول ایام فاطمیه به نام حضرت زهرا(س) دوخت لباس برای کودکان نیازمند را به کمک دو خیاط دیگر آغاز کردیم و قرار است تا انتهای ایام شهادت بانوی دوعالم(س)، این کار را ادامه دهیم و در این مدت هر میزان پارچه که به دست ما برسد، به همان میزان لباس آماده و میان کودکان کم‌برخوردار توزیع می شود.

این بانوی شریکه الامام درباره اهداف اجرای این طرح، بیان کرد: من به دلیل اشتغال به کار خیاطی، تکه پارچه های زیادی داشتم که قابل استفاده بودند و قطعا پارچه‌های اضافه در منازل اکثر خانواده‌ها نیز یافت می‌شود که بلااستفاده باقی مانده‌اند؛ من سعی کردم با جمع آوری همین پارچه‌ها از افراد، به دوخت لباس برای نیازمندان اقدام کنم.

وی اضافه کرد: خاطرم هست وقتی ما کودک بودیم، مردم بشدت دستگیر یکدیگر بودند و تعاون و همکاری خوبی بین اقوام و همسایه‌ها برقرار بود؛ لذا با االهام از همان مهربانی های دوران و خاطرات خوشی که برایم باقی مانده است، تصمیم گرفتم با انجام این کار برای کودکان بی‌بضاعت محله، خاطرات خوشی را رقم بزنم.

چراغچی در ادامه بیان کرد: در ایام محرم حسینی نیز دوخت لباس برای نیازمندان انجام شد؛ اما در ایام فاطمیه با کمک اعضای هیئت مسجد این کار را توسعه دادیم تا با جمع آوری پارچه‌های بیشتر، لباس بیشتری را برای نیازمندان آماده کنیم.

بیشتر بخوانید: انتخاب سختی‌های زندگی روستایی/ مادری که داشتن ۳ کودک مانع فعالیت تبلیغی‌اش نشد

 این شریکه الامام در کنار کمک های مومنانه و فعالیت های محرومیت زدایی، اقدامات فرهنگی را نیز با جدیت دنبال می کند؛ برگزاری روضه‌های خانگی در ایام فاطمیه به صورت چرخشی با پذیرایی مختصر که در توان همه خانواده‌ها باشد، برگزاری کلاس‌های قرآنی و کلاس تفسیر در حد فهم‌کودکان، پخت غذا برای نیازمندان در مناسبت‌های مختلف، برگزاری کلاس کاردستی و پرورش خلاقیت کودکان همراه با بیان احکام و مسائل مذهبی از دیگر فعالیت‌هایی است که توسط چراغچی انجام شده است.

وی همچنین به تازگی طرح «چهارشنبه‌های رضوی» را راه اندازی کرده است؛ طرحی که طی آن در چهارشنبه هر هفته، کلاس‌های آموزشی مختلف برای کودکان و نوجوانان برگزار و در میان این کلاس‌‌ها حفظ احادیث مربوط به امام رضا(ع) توسط کودکان انجام و شیوه زندگی این امام برای آن‌ها بیان می‌شود.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!