دبیر اجرایی مهرواره اوج خبر داد؛

ثبت بیش از ۱۰۰ هزار مسئله در مهرواره اوج/ جمعیت و خانواده در صدر گره‌گشایی‌های مسجدی

ثبت بیش از ۱۰۰ هزار مسئله در مهرواره اوج/ جمعیت و خانواده در صدر گره‌گشایی‌های مسجدی
مجتبی عظیمی
0
۲۱ دی ۱۴۰۰

حجت الاسلام پشم فروش از آغاز گام ششم مهرواره اوج با محو ارزیابی و راستی‌آزمایی خبر داد و گفت: حدود ۱۰۰ هزار مشکل و اولویت محلی در مهرواره به ثبت رسیده که در این میان، سهم امامان محله در استان‌های گلستان، خوزستان و خراسان جنوبی بیشتر است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام «محمد پشم‌فروش» از اتمام گام پنجم مهرواره اوج (تلاش فراگیر و ملی برای ارتقاء نهضت خدمت‌رسانیِ مساجد)» خبر داد و اظهار کرد: با اتمام مرحله ثبت مشکلات و مسائل توسط ائمه جماعات و امامان محلات تا ۲۰ دی ماه، مهرواره اوج از امروز (سه شنبه، ۲۱ دی ماه) وارد گام ششم از اجرای خود شده است.

شرکت بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ امام محله در مهرواره اوج
دبیر اجرایی مهرواره اوج ادامه داد: تا ۲۰ دی ماه مساجد طبق آموزش هایی که دیده بودند مشکلات و مسائل را رصد و شناسایی کردند و بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ شرکت کننده اقدام به ثبت مشکلات محلی کرده اند این یعنی ۱۰۰ هزار مشکل در محلات رصد و شناسایی و اولویت بندی شده است.

وی با بیان اینکه ائمه جماعات در محلات با کمک اقشار مختلف اعم از جوانان و بانوان و … نسبت به رصد و ثبت این مشکلات اقدام کرده اند، گفت: بیشترین میزان مشارکت استان ها به ترتیب عبارت است از: استان های گلستان، خوزستان و خراسان جنوبی.

حجت الاسلام پشم‌فروش درباره بیشترین مشکلات و مسائلی که امامان محله نسبت به رفع آنها اقدام کرده اند، بیان کرد: هر چند با توجه به اتمام گام پنجم مهرواره در روز گذشته هنوز نمی توان در این باره نظر قطعی داد اما تا کنون خانواده، آسیب های اجتماعی و جمعیت بیشترین میزان فراوانی را از نظر مشارکت ائمه جماعت و مسجدی ها داشته اند. البته عمران و اشتغال هم در این میان سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

همراهی امام محلات اهل سنت با مهرواره اوج
وی با بیان اینکه خوشبختانه از هر ۳۱ استان کشور شرکت کنندگانی در مهرواره اوج داشته ایم، ابراز کرد: این شرکت کنندگان علاوه بر پارکندگی جغرافیایی از پراکندگی مطلوب قومیتی و مذهبی نیز برخوردار هستند و امام محله‌هایی از اهل سنت نیز در مهرواره شرکت کرده اند، چنان که حدود ۱۰ درصد از شرکت کنندگان از امام جماعت اهل تسنن اعم از ماموستا و مولوی و … هستند.

حجت الاسلام پشم‎ فروش با بیان اینکه امامان محله هم از مناطق روستایی و هم مناطق شهری در این مهرواره مشارکت دارند، تاکید کرد: بیش از ۲۵ درصد شرکت کنندگان از امام محله های مناطق شهری، حدود ۲۸ درصد امامان روستایی و نزدیک به ۲۰ درصد هم امامان خوداستقرار، هیئت امنایی و موسمی هستند.

دبیر اجرایی مهرواره اوج درباره روند اجرای این مهرواره در گام ششم، اضافه کرد: هر شهرستان به ازای هر ۲۵ امام شرکت کننده، ۳ امام را انتخاب و راستی آزمایی می کند، سپس برای آنها پوستر تهیه و رای گیری مردمی انجام می شود. در این مرحله ۷۰ درصد امتیاز مربوط به رای داوران و ۳۰ درصد مربوط به آراء مردمی است. سپس به ازای هر ۲۵ نفر از شهرستان یک نفر وارد مرحله استانی می شود، برای مثال اگر شهرستانی ۵۰ شرکت کننده داشته باشد، دو نماینده در مرحله استانی خواهد داشت. در مرحله استانی به ازای هر ۷۵ شرکت کننده، یک نفر به مرحله ملی معرفی می شود.

تقویم زمانی تقدیر از برترین‌ها
حجت الاسلام پشم‌فروش افزود: بعد در مرحله استانی تا ۱۵ بهمن ماه افراد برگزیده استانی انتخاب می شوند، مقرر است در مرحله شهرستانی یا در روز سوم بهمن ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرای مرضیه(س) یا ۱۲ بهمن که آغاز دهه فجر است از امامان برگزیده تقدیر شود و تجلیل از امامان برتر در مرحله استانی در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی انجام می شود.

تقدیر از برترین ها در جوار امام رضا(ع)
وی درباره مرحله ملی این مهرواره ابراز کرد: از ابتدا تا نیمه اسفند ماه ۱۴۰۰ در مشهد مقدس از برترین های مرحله ملی همراه با خانواده هایشان، میزبانی و تقدیر می شود.

حجت الاسلام پشم‌فروش درباره روند اجرای طرح ملی آمایش مساجد به عنوان یکی از بخش های مهرواره اوج، خاطرنشان کرد: طبق رصد انجام شده بسیاری از استان ها بالای ۹۰ درصد از اطلاعات مربوط به مساجد خود را ثبت کرده اند، در برخی استان ها آمارها با آمایش انجام شده در سال ۹۵ توسط سازمان اوقاف و امور خیریه مطابقت ندارد برای مثال مساجدی هستند که ثبت شده اند اما وجود خارجی ندارند!

وی در پایان خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۵ استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد مساجد را آمایش و پالایش کرده اند و بعد از مرحله مهرواره کار نقشه گذاری و جانمایی مساجد انجام می شود. تا هفته گذشته نزدیک به ۵۷ هزار باب مسجد در سطح کشور آمایش و ثبت اطلاعت شده اند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!