با تلاش امام پایگاه فرهنگی اجتماعی کوی قلعه حسن رقم خورد؛

پای کار آوردن مردم برای حل معضلات اجتماعی و حمایت از ۴۰۰ خانواده نیازمند

پای کار آوردن مردم برای حل معضلات اجتماعی و حمایت از ۴۰۰ خانواده نیازمند
مجتبی عظیمی
0
۲۵ دی ۱۴۰۰

حجت الاسلام افتخاری با همراهی معتمدین محل و تشکیل گروه جهادی علاوه بر حمایت مستمر از ۴۰۰ خانواده نیازمند به مقابله با آسیب‌های اجتماعی و معضلات منطقه می‌پردازد.

حجت الاسلام مصطفی افتخاری امام پایگاه فرهنگی اجتماعی کوی قلعه حسن گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، با اشاره به فعالیت های خود گفت این محله در حاشیه شهر گرگان ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و با اینکه ۱۸ شهید در راه انقلاب تقدیم کرده اند یک منطقه آسیب پذیر است.

تشکیل گروه معتمدین و گروه جهادی
این امام پایگاه که سه سال در این محله مشغول به امر تبلیغ و خدمت‌رسانی به مردم است، ادامه داد: در ابتدای ورود و برای حل مشکلات گروهی از معتمدین را برای حل مشکلات تشکیل دادیم که ۱۵ تا ۲۰ نفر بودند. در کنار گروه معتمدین با تشکیل گروه جهادی ۳ خانه ساختیم و تحویل نیازمندان دادیم. همچنین در سیل آق قلا گروه جهادی ما فعال بود و کمک های فراوانی به سیل زدگان داشتیم.

حمایت مستمر از ۴۰۰ خانواده نیازمند
حجت الاسلام افتخاری در زمینه حمایت های مسجد از محرومین بیان داشت: چهارصد خانواده تحت پوشش مسجد هستند و آن ها را در مناسبت‌های مختلف و به صورت مستمر یاری می کنیم. از ابتدای کرونا تاکنون نیز بیش از سه هزار بسته معیشتی در حمایت از نیازمندان و آسیب دیدگان توزیع شده و بیشتر این کمک ها از طریق پیگیری از نهادها بوده و بخشی نیز از کمک‌های مردمی تامین شده است.
وی به دغدغه خود در زمینه تأمین جهیزیه اشاره کرد و گفت: با کمک هیئت خواهران حدود ۶۰ میلیون برای تأمین جهیزیه جمع‌آوری شد اما با توجه به وضعیت فرهنگی محله موفقیت چندانی نداشتیم که جای کار دارد.

۳۰۰ متر کارگاه اشتغالزایی در زیر زمین مسجد
حجت الاسلام افتخاری در زمینه اشتغالزایی نیز فعالیت هایی داشته است که درباره آن اظهار داشت: در زمینه ایجاد اشتغال اقدام به تأسیس کارگاه تولید جاجیم و گلیم کرده و تعدادی را به کمیته امداد برای دریافت وام و فنی حرفه‌ای برای آموزش معرفی کردیم و زیر زمین مسجد را به مساحت ۳۰۰ متر برای راه اندازی کارگاه آماده کرده ایم.

اعتیاد و ازدواج در سن کم دو معضل منطقه
وی آسیب اجتماعی اعتیاد را یکی از معضلات محله دانست و بیان داشت: برای پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان علاوه بر سخنرانی ها، نشست های مختلف و دیدار های چهره به چهره با معاونت پیشگیری و کلانتری و مبارزه با مواد مواد مخدر همکاری های زیادی داشتیم و برگزاری جلسات مختلف با نهادهای مسئول از اقداماتی بوده است که برای پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد انجام شده است.
او ادامه داد: ۵۰ مورد از معتادین محله را به کمپ معرفی کردیم که تعدادی از این ها موفق به ترک کامل اعتیاد شدند با این حال از آن جایی که بحث توزیع مواد مخدر سنتی و صنعتی در این منطقه آسان و علنی انجام می شود برای پیشگیری و کنترل بیشتر این اسیب اجتماعی نیاز به حمایت داریم.
حجت الاسلام افتخاری ازدواج‌های زود هنگام را معضل دیگر منطقه عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی در سنین ۱۵ سالگی بدون داشتن آمادگی‌های لازم، ازدواج می‌کنند و برخی از این ازدواج‌ها منجر به طلاق می شود. ما برای پیشگیری از این مسئله و بهبود مسئله اقدام به برگزاری کلاس ها، کارگاه ها و جلسات مشاوره کردیم. در بسیاری از پرونده های طلاق که از طریق میانجی گری قوه قضاییه به ما موکول شد نیز با تلاش های فراوان به صلح و سازش منجر شد.

هیئت شهید سلیمانی محلی برای معنویت افزایی
تشکیل هیئت مذهبی شهید سلیمانی به عنوان تنها هیئت محله برای جذب جوانان و معنویت افزایی در محله از دیگر حجت الاسلام افتخاری در کنار فعالیت های فرهنگی او می باشد.
گفتنی است، بسیاری از امامان محلات و پایگاه های فرهنگی و اجتماعی که در حال خدمت به مردم محروم مناطق حاشیه‌ نشین هستند، خود نیز از نظر معیشتی و درآمد، سخت در مضیقه هستند، با این حال مجاهدانه برای خدمت به اقشار ضعیف جامعه تلاش می‌کنند و همواره حل مشکلات دیگران را بر خود مقدم می‌دارند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!