گزارشی از اولین همایش کشوری «مسجد، حوزه علمیه و بسیج»

اعلام آمادگی ۵۰ هزار پایگاه بسیج برای همکاری با امامان محله/ همه مساجد باید برقرار شوند

اعلام آمادگی ۵۰ هزار پایگاه بسیج برای همکاری با امامان محله/ همه مساجد باید برقرار شوند
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۷ دی ۱۴۰۰

سردار بابااحمدی با بیان اینکه دشمن جغرافیای جنگ را تغییر داده است، گفت: مساجد با نام مبارک حاج قاسم سلیمانی در مقابله با کرونا موفق بودند، بیش از ۵۰ هزار پایگاه بسیج با ائمه جماعات در حل مشکلات محلات همکاری می‌کنند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، اولین همایش کشوری «مسجد، حوزه علمیه و بسیج» یکشنبه شب، ۲۶ دی ماه با حضور جمعی از ائمه جماعات و بسیجیان مساجد و شماری از استادان و طلاب مدارس علمیه تهران، با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه علمیه دارالمبلغین فلسفی تهران برگزار شد.

بنابر این گزارش، سردار «حیدر بابااحمدی» در این همایش، با بیان اینکه تقابل دو جبهه حق و باطل در تاریخ همیشگی بوده است و پایان ندارد، گفت: این تقابل، زمانی سخت همچون دفاع مقدس و گاهی جنگ نرم است. گاهی دشمن فتنه هایی همچون ۷۸, ۸۸ , ۹۶ و ۹۸ ایجاد می کند و گاهی با فضای مجازی، مشکل ایجاد می کند.
فرمانده بسیج مساجد و محلات کشور افزود: ما در جنگ سخت قوی شده ایم که نمونه آن را در حمله به عین الاسد و پایین کشیدن پهباد آمریکایی مشاهده کردیم. دشمن جغرافیای جنگ را تغییر داده است و ما برای مقابله با جنگ نرم در این جغرافیا، باید قدرت نرم ایجاد کنیم.
وی با اشاره به مراحل انقلاب اسلامی طبق نظر مقام معظم رهبری، اظهار کرد: بسیج برای حرکت گام به گام در این مراحل، برنامه ده ساله خود را با تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی، از سال ۱۴۰۰ شروع کرده است.
سردار بابااحمدی تاکید کرد: بسیج برای تولید قدرت نرم خود را موظف به همکاری با ائمه جماعات و سایر ارکان مساجد می داند. ظرفیت بسیج، بسیار عظیم است که در حوزه کمک مومنانه خود را به خوبی نشان داد. جلوه دیگری از قتال دشمن در همین موضوع کرونا مشاهده شد که تشدید تحریم های دارویی از جمله آنها بود.
وی در ادامه بیان کرد: الآن باید ظرفیت عظیم بسیجیان در خدمت حل مشکلات محله و با محوریت امام جماعت نه صرفا یک مسجد، بلکه امام جماعت محلات درآید. ان شاءالله بیش از ۵۰ هزار پایگاه بسیج با ائمه جماعات در حل مشکلات محلات همکاری می کنند. شوراهای برنامه ریزی در سطح محلات، در سطح مناطق، شهرها، شهرستان ها و استان ها تشکیل شده است تا با مدیریت مساجد در زمینه حل مشکلات فعال شوند.

فرمانده بسیج مساجد و محلات کشور با اظهار تأسف از وضعیت امروزه مساجد و فعال نبودن بیش از ۷۰ درصد از مساجد،گفت: همه باید در خدمت مساجد باشیم و ما در سازمان بسیج مساجد و محلات و کل سپاه در خدمت آقایان ائمه جماعات مساجد باشیم. ما باید به فکر خانه عالم و خانه خادم در مساجد باشیم تا گامی در راستای باز بودن در مساجد در ساعات غیر از نماز جماعت، برداریم.
وی افزود: مساجد با نام مبارک حاج قاسم سلیمانی هم در مقابله با کرونا موفق بودند و هم در حل مشکلات محلات با تشکیل قرارگاه های مختلف موفق خواهند بود.
این گزارش می افزاید: حجت الاسلام والمسلمین «سید ناصر میرمحمدیان» نیز در این همایش، با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص)، گفت: سختی کار این است که پیامبر(ص) و ائمه(ع)، مردم را پای کار بیاورند. همین موجب شد که پیامبر(ص) فرمودند به خاطر استقامت، پیر شدم.
مسئول بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: اگر می خواهیم تمدن نوین اسلام ایجاد کنیم باید مردم را طبق دستور الهی پای کار بیاوریم.

وی اضافه کرد: امامت عام در جایگاه کلان، ذومراتب است و امامت عام در جایگاه میانی نیز وجود دارد که بر همین اساس امامت یک محله و امامت یک روستا باید مطیع لامر مولی باشد. امام و رهبری نشان دادند که امامت عام و پای کار آوردن مردم طبق دستورات الهی ممکن است.
مسئول بنیاد هدایت تاکید کرد: صحبت درباره حکمرانی محله‌محور در تمام دنیا وجود دارد ولی حرف ما صبغه الله است. کسی که امام است نمی تواند هر پیش نمازی باشد. البته خوب است همه پیش‌نمازان، امام محله باشند ولی خیلی سخت است. ویژگی های امامان محله را خداوند در قرآن و به ویژه در بیان ویژگی های پیامبر اسلام (ص) تبیین کرده است. رسول خدا(ص) برای همه مردم مهربان بودند و برای هدایت مردم تلاش می کردند.
وی ابراز کرد: امامی که می خواهد مدیر محله باشد باید مهربان و عزیز باشد و نسبت به هدایت‌گری حریص باشد.
بنابر این گزارش در ادامه اولین همایش کشوری «مسجد، حوزه علمیه و بسیج»، حجت الاسلام و المسلمین «سیدعبدالحمید صفوی» با بیان اینکه مدرسه دارالمبلغین مرحوم آقای فلسفی تلاش دارد با همکاری برخی از مساجد منطقه ۱۲ تهران، از جمله مساجد کاظمیه، شیخ عبدالحسین، همدانی ها و صاحب الزمان علیه السلام، در نشر معارف دین و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و خدمت به مردم شبکه سازی کند، گفت: طلاب این مدرسه به صورت مستمر در این مساجد حضور می یابند و در خدمت به نیازمندان فعال هستند.
مدیر مدرسه علمیه دارالمبلغین فلسفی تهران افزود: برگزاری همایش کشوری مسجد، حوزه علمیه و بسیج، در همین راستا است تا مساجد به عنوان مهم ترین مراکز اصلی تبلیغ، در خدمت به انقلاب بیشتر موفق باشند.


در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «وحدتی آراسته» نیز در این همایش با بیان اینکه نگاه مردم به روحانیت در پی شیوع ویروس کرونا و خدمت صادقانه روحانیون و ائمه جماعات به مردم، تغییر یافت، گفت: فردی را می شناختم که مدام می گفت اصلا به روحانیون و مسجد اعتقاد ندارد. روزی دیدم نزد من آمد و شروع به گریه کرد و گفت، من را حلال کنید. از او پرسیدم، چه شده است؟ پاسخ داد: وقتی به کرونا مبتلا شدم، در بیمارستان بستری بودم، و خانواده ام، تقریبا به من سر نمی زدنند ولی یک روحانی سید، هر روز به من سر می زد و جویای احوالم می شد. الآن به اشتباهم پی بردم.
مدیرکل خدمات اجتماعی پیشگیری و درمان آسیب های حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: اگر ائمه جماعات مساجد همچون این روحانی سید عمل کنند قطعا مردم به ویژه جوانان مرتب در مساجد حضور می یابند.
وی اضافه کرد: مساجد باید مرکز محلات باشند که در این صورت می توانند، در مسیر رفع دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه آسیب های اجتماعی گام بردارند. متاسف هستیم که بیشتر ائمه جماعات، صرفا برای اقامه نماز جماعت در مساجد حاضر می شوند. بنده در بیست استان کشور حضورم یافتم و متاسفانه دیده ام که بیشتر ائمه جماعات، کمترین وقت را برای مساجد اختصاص می دهد و پس از اتمام نماز از مسجد خارج می شوند.
گفتنی است، تقدیر از ائمه جماعات و بسیجیان فعال و در تعامل با حوزه علمیه سفیران هدایت مرحوم آقای فلسفی و سایر حوزه های علمیه در منطقه ۱۲ شعر تهران، بخش پایانی این مراسم بود.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!