حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

اصلی‌ترین کار امام؛ ترویج ولایت عرضی و تشکیل شبکه مردمی

اصلی‌ترین کار امام؛ ترویج ولایت عرضی و تشکیل شبکه مردمی
مجتبی عظیمی
0
۳۰ دی ۱۴۰۰

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت شرط پذیرش ولایت عرضی را در کنار ولایت طولی موجب پیشگیری از انحراف مردم دانست و لازمه تحقق آن را شکل گیری احساس مسئولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: امروز اصلی ترین کار امام جماعت ترویج این نوع ولایت و تشکیل شبکه مردمی است.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در مراسم افتتاحیه نشست ملی «کوثر هدایت» در مشهد مقدس پیرامون مسئله تبلیغ گفت: هیچ‌گاه تبلیغ از عمل جدا نبوده و صحنه عمل در موارد بسیاری همان صحنه تبلیغ بوده است؛ اکثر مواقع رفتارها موجب دعوت مردم به دین شده که در سیره اولیا خدا نیز همین رویه جاری بوده است.
وی با بیان اینکه رابطه تنگاتنگ تبلیغ و عمل موضوعی قابل تأمل است، افزود: دین را باید در عرصه عمل تبلیغ کرد، اما قدرتمندان به دلیل مخالفت با اولیا خدا، با دخالت دین در صحنه عمل نیز مخالفت دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: صنف طلاب‌ نسبت به صنوف دیگر بیشترین آمار شهدا را دارد و امروز نیز تبلیغ معطوف به صحنه عمل، سخت‌تر از آن چیزی است که تاکنون بوده است. هرچه جامعه جلوتر می‌رود، امتحان الهی در صحنه عمل نیز دشوارتر می‌شود و ما امروز در معرض امتحان سخت تری نسبت به گذشته قرار داریم.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امروز عرصه تبلیغ از جهاتی دشوارتر از دوران انقلاب، دفاع و مقدس و دوران مشروطه است، ادامه داد: این دشواری طبیعی است چراکه این امر لازمه پیشرفت است.
وی تصریح کرد: خداوند به اقتضای نعمت‌های اعطایی، از بنده خود امتحان می‌گیرد و به کسی بیهوده نعمتی را ارزانی نمی‌دارد و وجود نعمت‌هایی همچون امنیت و افتخار به ۴۰ ساله شدن انقلاب، مسئولیت سنگین‌تری را بر دوش ما می‌گذارد و به اعتقاد من لازمه نزدیکی به ظهور نیز پشت سر گذاشتن همین امتحانات است.

آموزش عقاید نباید نقطه آغاز آموزش‌های دینی باشد
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با انتقاد روند مرسوم در آموزش دین بیان داشت: اثر روانشناختی شروع آموزش دین با اصول عقاید این است که افراد تصور می‌کنند، مسئله اصلی معتقد شدن به فضایل اولیا خداست و این تلقی موجب می‌شود که افراد، معتقدبودن خود را کافی بدانند؛ در صورتی که یقین در مرحله عالی‌تری از اعتقاد قرار داد و قرآن کریم نیز هیچ‌گاه ایمان را عامل عاقبت به خیری اعلام نکرده بلکه آن ‌چیزی که در قرآن ملاک عاقبت بخیری بیان شده، تقوا است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: تقوا از یک نوع جوشش درونی حکایت می‌کند که فراتر از اطاعت است؛ صرف اطاعت پذیری و اعتقاد داشتن همه مسائل را حل نمی‌کنند، بلکه لازمه آن نصرت است و نصرت نیز بصیرت می‌طلبد.
وی همچنین بیان کرد: آموزش عقیدتی دین منهای صحنه عمل همان چیزی است که در عرصه طاغوت رواج داشته که این نوع آموزش به اعتقاد من مصداق سکولار است.
اعتقاد و اخلاق در صحنه عمل اجتماعی بروز پیدا کند
این استاد حوزه و دانشگاه بسیاری از دین گریزی‌ها را ناشی از همین تلقی غلط دانست و گفت: اعتقادات باید باشد اما باید در جای اصلی خود قرارگیرد و اعتقاد و اخلاق در صحنه عمل اجتماعی نمود پیدا می‌کند.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت لازمه وجود اخلاق را پذیرفتن مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: اخلاق زمانی معنا پیدا می‌کند که در کنار یکدیگر قرار بگیریم و در غیر این صورت اخلاق نیز معنایی نخواهد داشت.
وی همچنین عنوان کرد: چیزی که در تاریخ صدر اسلام موجب انحراف مردم می‌شد، عدم بصیرت نبوده مشکل این است که دین در جامعه ولایی فراتر از ولایت طولی است و در کنار آن ولایت عرضی نیز باید وجود داشته باشد که لازمه تحقق آن شکل‌گیری احساس مسئولیت اجتماعی است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: قرار گرفتن ولایت عرضی در کنار ولایت طولی از تأکیدات مرحوم آیت الله شاه آبادی و رهبر معظم انقلاب است. ولایت عرضی هنوز شکل نگرفته و امروز اصلی ترین کار امام جماعت، تلاش برای شکل‌گیری همین نوع ولایت است؛ هر امام جماعتی باید یک شبکه مردمی را شکل بدهد.

احساس مسئولیت اجتماعی؛ لازمه تحقق مردمی شدن دولت
وی با بیان اینکه آن‌چیزی که اقتصاد امروز کشور ما را زمین زده، عدم توجه به اقتصاد تعاونی است، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر این مهم تأکید دارند و باید مردم را نیز به چنین اقتصادی ترغیب کنیم.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت افزود: ما سال‌ها نیازمند قدرت ولایت برای توسعه دین بودیم و این مرکزیت فراهم شد؛ اما رخنه تمدن غربی و فردمحور، سبک زندگی‌ها را تغییر داده است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر زندگی جمعی و مسئله فرزندآوری اعلام داشت: تفرق در زندگی‌ها رواج یافته و یکی از جلوه های متفرق زندگی کردن نیز همین مسئله کم فرزندآوری است. ترجیح کم فرزندی یکی از علائم نیاموختن زندگی جمعی است؛ شما مبلغان دین باید پیام آور کار جمعی باشید چراکه لازمه تحقق تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مردمی شدن دولت یا همان مردم سالاری دینی، پذیرفتن همین زندگی جمعی و احساس مسئولیت اجتماعی است.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری فارس

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!