آیت الله محمدی عراقی تأکید کرد؛

جهاد تبیین؛ رسالتی مهم بر دوش شبکه امامت

جهاد تبیین؛ رسالتی مهم بر دوش شبکه امامت
حسین فلاح مراد
0
۰۳ بهمن ۱۴۰۰

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به اهمیت «جهاد تبیین»، ریشه قرآنی و روایی این واژه را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، آیت الله محمود محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان و مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم، در مراسم اختتامیه نخستین دوره نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» که در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) گفت: در شب میلاد اولین مدافع حریم ولایت و بزرگ جهادگر حضرت صدیقه طاهره (س) این توفیق نصیب شد که به پابوس امام رضا(ع) نائل و به زیارت شما سربازان و افسران خط مقدم جبهه جنگ نرم با دشمن حضور یابم.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه «جهاد تبیین» اشاره و عنوان کرد: جهاد تبیین ریشه قرآنی دارد و این واژه بسیار در قرآن به کار رفته است که در حقیقت این کلمه به معنای رفع هرگونه ابهام و آشکار سازی حقیقت است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری سپس در تبیین معنای کلمه «جهاد» گفت: جهاد نیز به معنای حداکثر تلاش و تحمل سختی در راه یک هدف الهی برای برطرف کردن موانع و مقابله با دشمنان است که این کلمه با قتال متفاوت است؛ چراکه در فرهنگ قرآن فقط یکی از اقسام جهاد، جهاد نظامی است.

آیت الله محمدی عراقی به دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره واژه «جهاد» اشاره و اذعان داشت: برای جهاد چندین تقسیم بندی ذکر شده که در یکی از آن‌ها جهاد به جهاد اصغر، اکبر و کبیر تقسیم شده که این تقسیم بندی نیز ریشه قرآنی و حدیثی دارد.

وی جهاد اصغر را همان جهاد با دشمن بیرونی دانست و افزود: جهاد اکبر نیز همان ستیز و مخالفت با هوای نفس است؛ اما جهاد کبیر جهاد فرهنگی است یعنی همان کاری که شما بزرگواران پیش گرفته‌اید.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم همچنین افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب جهاد فقط به جهاد نظامی گفته نمی‌شود، بلکه جهاد در عرصه فرهنگی، سیاسی رسانه‌ای نیز جهاد است و حتی عرصه علم و فناوری هم میدانی برای جهاد هستند؛ آنچه در این نوع جهاد اهمیت دارد، این است که باید در راه خدا و برای برداشتن مانع و مقابله با خصم باشد.

آیت الله محمدی عراقی با بیان اینکه امروز آشکار سازی حقیقت به طور عادی امکان ندارد، خاطرنشان کرد: دشمن به دلیل ضربات متعددی که طی این سال‌ها از انقلاب خورده است، کینه سنگینی به دل گرفته که بدون جهاد نمی‌توان با این کینه‌ها مقابله کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه غیرت دینی باید همراه با عقلانیت و بصیرت باشد، عنوان کرد: هر زمانی که غیرت، بصیرت و عقلانیت وجود داشته و مردم با هدایت رهبران دینی به موقع در صحنه حاضر شدند، موفق شد‌ه ایم و هر زمانیکه غفلت صورت گرفت دچار مشکلاتی شدیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری اعلام داشت: امروز دشمن اصول و مبانی انقلاب را هدف قرار داده و اکنون حکومت دینی، اسلام سیاسی و اسلام انقلابی مورد هدف دشمن است و در این مسیر و برای وارد کردن ضربه، متأسفانه از میان خود ما سربازگیری می‌کند.

آیت الله محمدی عراقی اضافه کرد: القای این تفکر که اسلام برای اینکه محفوظ بماند و حوزه های علمیه برای اینکه محبوب بمانند، باید از مداخله در امور سیاسی پرهیز کنند، جفا در حق امام است. تلاش دشمن همواره بر این بوده که بگوید دین خدا، اجتماعی و سیاسی نیست و علم مبارزه ندارد و باید به سراغ مکتب های دیگر رفت اما بزرگترین خدمت فکری امام برملا کردن همین دروغ تاریخی دشمن بوده است.

وی به سیر تاریخی مبارزات روحانیت اشاره کرد و گفت: در ۱۵۰ سال اخیر در رأس هر نهضت و حرکتی از سوی ملت از قبیل نهضت تنباکو تا انقلاب مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب، یک رهبر قرار داشته و همواره از سوی روحانیت به دشمن ضربه وارد شده است، لذا طبیعی است که دشمن نیز به فکر ضربه زدن باشد و باید خود را برای چنین فشار‌هایی بیش از گذشته آماده کرد.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم در بخش پایانی سخنان خود، سازمان تبلیغات اسلامی را یکی از یادگارهای با فضلیت امام بزرگوار دانست و مأموریت اصلی این سازمان را در اطاعت از رهبری اعلام کرد و از دست اندران برگزاری نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» و جهادگران حاضر در عرصه مقابله با جنگ نرم که در راستای حفظ جایگاه مسجد در شبکه امامت و ولایت و ارتقای نقش مساجد در حکمرانی و احیای تمدن اسلامی می‌کوشند، تشکر و قدردانی کرد.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!