تلاش هایی فراتر از یک روستا؛

از ایجاد اشتغال تا تلاش برای شناسنامه دار کردن افراد فاقد مدارک هویتی

از ایجاد اشتغال تا تلاش برای شناسنامه دار کردن افراد فاقد مدارک هویتی
رضا رفیعی‌مهر
0
۰۳ بهمن ۱۴۰۰

امام روستایی که برای خدمت به روستای خود بسنده نکرده و از اشتغالزایی گرفته تا برگزاری کلاس‌های مشاوره و تلاش خستگی ناپذیر برای گرفتن شناسنامه برای افراد فاقد مدارک هویتی در کارنامه او دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام وحید قورزایی امام روستای احمدآباد از توابع شهرستان سروان و یکی از روحانیون تلاش گری است که پا را از روستای خود فراتر نهاده و در پهنه وسیع استان سیستان و بلوچستان، در راستای خدمت به مردم از جمله اشتغال زایی گام های مؤثری برداشته است.

به گفته در این منطقه علاوه بر وجود آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد که دامن گیر جوانان شده در حدود ۲۰ درصد از جمعیت این منطقه از داشتن مدارک هویتی وشناسنامه محرومند و به تبع آن از خدمات و امتیازاتی نظیر یارانه هم بی بهره اند.

این امام روستا علت نداشتن مدارک هویتی این افراد را کوچ نشین بودن آن ها در گذشته می داند و برای حل این مشکل اقداماتی را صورت داده و به دنبال تهیه مستنداتی است؛ اما به گفته خودش تاکنون این کار به نتیجه نرسیده است.

حاج آقای قورزایی اقدامات خوبی را در زمینه اشتغال صورت داده است. اودر این خصوص می گوید: ایجاد بستر جهت پرورش دام محلی از طریق تأمین رایگان نژاد های بومی توسط خیرین و یا تأمین اعتبار از بنیاد برکت در کسب و کارهای متنوع از جمله اقداماتی بود که برای رشد اشتغال در منطقه صورت گرفت.

وی ادامه داد: واحدها گلخانه ای و پرورش ماهی و دام ایجاد شده است و در سال جاری تاکنون موفق به ایجاد ۵۵۲ شغل شده ایم و تا پایان سال به ۶۰۰ نفر می رسد. برای این امر بیش از ۴۰ میلیارد تومان از بنیاد برکت اعتبار لازم را جذب کرده ایم.

برخی با کمک های خیرین یا اخذ وام از بنیاد برکت به راه اندازی عطاری، کارگاه تیرچه بلوک و دامداری و شغل های جدید و کار و کسب خانگی پرداخته اند، برخی هم نسبت به فعالیت مجازی و کار در زمینه برنامه نویسی علاقمند بوده اند که این ها هم به گفته حاج آقا با اهدای وام مورد حمایت قرار گرفته اند.

امام روستای احمد آباد در این خصوص می گوید: در زمینه کار در فضای مجازی و برنامه نویسی آموزش‌هایی برای برادران و خواهران داشته ایم و با تامین وام ۴ درصد امکان خرید لب تاپ و تجهیزات فراهم شده است.

به گفته حاج آقای قورزایی یکی از خروجی های توجه به اشتغال تنظیم بازار است و می توان بازار ماهی و گوشت را با توجه به تولیدات تنظیم کرد تا نیاز به واردات نباشد و تورم کنترل شود.

این امام روستا بخشی از وقت خود را برای کمک به نیازمندان صرف می کند ونمونه این کمک ها تهیه ۱۶ بخاری نفتی با مبلغ ۱۷ میلیون تومان است که با کمک خیرین تهیه و در روزهای اخیر بین نیازمندان توزیع شده است، اتوزیع مرغ و گوشت نیز بخش دیگری از این کمک ها است.

او در زمینه ایجاد گروه های جهادی و برنامه های فرهنگی نیز می گوید: ارائه مشاوره خانواده ها و افراد درگیر با آسیب های اجتماعی بخشی از فعالیت های بنده است. گروه جهادی آل یاسین و گروه جهادی المهدی نیز در منطقه فعال هستند و توانسته ایم مجموعه فرهنگی خوبی شامل کافه کتاب و فروشگاه لوازم فرهنگی ایجاد کنیم، در این مجموعه سالن همایش و خانه کودک وجود دارد و اردوهای یک روزه ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!