جزئیاتی از نخستین دوره نشست کوثر هدایت سلام الله علیها

جزئیاتی از نخستین دوره نشست کوثر هدایت سلام الله علیها
حسین فلاح مراد
0
۰۵ بهمن ۱۴۰۰

نخستین دوره سه روزه از نشست «کوثر هدایت سلام الله علیها» با حضور رئیس، قائم مقام و معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین مدیران کل و معاونان فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی و راهیاران شهرستانی بنیاد هدایت ۱۰ استان برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، دوره نخست نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» در مشهد مقدس با حضور مدیران کل ادارات تبلیغات اسلامی و راهیاران شهرستانی بنیاد هدایت از ۱۰ استان خراسان های رضوی و شمالی، چهارمحال بختیاری، گیلان، البرز، لرستان، گلستان، اصفهان، کرمان برگزار شد.

مراسم افتتاحیه نشست مزین به پیام حضرت آیت الله حسین نوری همدانی خطاب به مدیران کل و معاونان فرهنگی ادارات تبلیغات اسلامی و راهیاران شهرستانی بنیاد هدایت حاضر در نشست بود که در این پیام وی بر نقش محوری مسجد و امام شایسته در ایجاد تمدن اسلامی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در پیامی ضمن تقدیر از برگزاری نشست ملی «کوثرهدایت سلام الله علیها»، فرصت پیش آمده برای گفت‌وگو حول مسئله‌های مهم تبلیغی و فرهنگی در مجاورت مضجع شریف و نورانی امام رضا (ع) را مغتنم شمرد.

یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان عضو هیئت امنای بنیاد هدایت بود که در سخنانی پذیرش ولایت عرضی را در کنار ولایت طولی موجب پیشگیری از انحراف مردم دانست و لازمه تحقق آن را شکل گیری احساس مسئولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: امروز اصلی ترین کار امام جماعت ترویج این نوع ولایت و تشکیل شبکه مردمی است.

حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، سخنران دیگر بخش افتتاحیه نشست ملی «کوثرهدایت سلام الله علیها» به رویکرد گفتمانی سازمان در سال آینده اشاره و بر پیگیری دو موضوع ترویج پذیرش مسئولیت اجتماعی و مسئله جمعیت در سال ۱۴۰۱ تأکید کرد.

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه از مدیران شهرستانی برگزیده در مهرواره اوج با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در روز دوم نشست در سخنانی به تبیین پنج محور مهم عملیاتی سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت و گفت: عرضه محصولات فرهنگی هنری انقلاب اسلامی، توسعه هنر مردمی، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی انقلاب، تبلیغات محیطی، تمرکز رسانه از جمله کارهایی است که حوزه هنری با کمک ادارات تبلیغات اسلامی سراسر کشور دنبال می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی در دومین روز از نشست، در جمع مدیران تبلیغات اسلامی حاضر شد. وی به موضوع مشکلات حاشیه نشینی پرداخت و گره گشایی از این مشکلات را در دست امام و با سلوک طلبگی دانست.

عاطفه سعیدی نژاد مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی هم در جمع مدیران کل تبلیغات اسلامی از مجموعه‌ طرح‌هایی که در راستای جهاد تبیین و شکستن محاصره تبلیغاتی شکل گرفته است، خبر داد و گفت: حرف آورد، ویکی حکایت و ویکی تجربه از جمله کارهایی است که به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های تبیین مردمی راه اندازی شد.

برگزاری کارگاه‌های روش حل مسئله بخش دیگری از برنامه های نشست بود که در آن حجت الاسلام سیدناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت توانمندی در حل مسئله را لازمه کار امامت دانست و بر هم افزایی و مفاهمه مشترک بین همه مجموعه های مختلف در محلات تأکید کرد.

حسن قاسمی دستیار مدیرعامل بنیاد هدایت به عنوان یکی از اساتید این کارگاه ها لزوم نگاه تمدنی به معضلات محلات را یادآور شد و از تدوین دسته بندی معضلات محله براساس بیانیه گام دوم و سیاست های  کلی نظام خبر داد.

کارگاه های عملی حل مسئله نیز بخش دیگری از برنامه های نشست بود که با حضور رئیس سازمان تبلیغات همراه بود و گپ‌وگفت‌های صمیمانه مدیران سازمان با حجت الاسلام والمسلمین قمی صحنه های زیبایی را رقم زد. در مجموع ۳۹۱ نفرساعت از مباحث آموزشی مختلف این دوره بهره‌مند شدند.

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز و فن آوری حکمرانی نرم محلی» کارویژه این نشست بود که در روز دوم افتتاح شد و استان ها در آن به ارائه برنامه ها و دستاوردهای ادارت تبلیغات اسلامی خود پرداختند.

مراسم افتتاحیه‌ای ویژه بانوان با سخنرانی زهرا موحدی مادر شهیدان سید جواد و سیدکریم خوش قلب برگزار شد. سپس نشست انگیزشی با سخنرانی مریم زادقاسمی عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت انجام شد. همچنین حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی عضو هیأت امنا بنیاد هدایت نیز در این نشست به ارائه مبحثی پیرامون موضوع تبیین الگوی حضور اجتماعی زن پرداخت.

راهیاران شهرستانی شبکه شریکه الامام به سه گروه تقسیم شدند، که مطالب مرتبط با مدل راهیاری را از زبان حجج اسلام غلامی و محلاتی و خانم زاد قاسمی شنیدند.

همزمان با برگزاری برنامه‌های آموزشی برای بانوان و جهت بهره برداری بیشتر و بهتر افراد از برنامه‌های آموزشی، از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ ظهر، مهد کودکی جهت نگهداری از کودکان ۳ تا ۹ سال با حضور مربی متخصص کودک فعال بود؛ اکران فیلم، اجرای نمایش عروسک گردانی، پانتومیم، اجرای سرود، بازی‌های حرکتی، داستان گویی و نقاشی، اوریگامی بخشی از برنامه‌های این مهد برای کودکان بوده است.

در اختتامیه نشست«کوثر هدایت سلام الله علیها» که در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد، آیت الله محمدی عراقی مسئول دفتر رهبر انقلاب در قم به موضوع جهاد تبیین پرداخت و آن را وظیفه ای بر گردن شبکه امامت دانست.

حجت الاسلام عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم، شبکه راهیاری را ظرفیت مهمی دانست که می‌تواند مردم را پای کار حل مسائل انقلاب بیاورد.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!