مروری بر فعالیت‌های شبکه شریکة الامام در نخستین دوره «کوثر هدایت»؛

برگزاری یک هزار و ۶۸۰ نفر ساعت کارگاه آموزشی ویژه بانوان

برگزاری یک هزار و ۶۸۰ نفر ساعت کارگاه آموزشی ویژه بانوان
حسین فلاح مراد
0
۰۵ بهمن ۱۴۰۰

در نخستین دوره نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» برنامه‌ها و کارگاه‌های متنوع آموزشی ویژه همسران مدیران کل، معاونان فرهنگی و مدیران ادارات شهرستانی تبلیغات اسلامی تدارک دیده شده بود و یک هزار و ۶۸۰ نفرساعت کارگاه آموزشی و گعده حل مسئله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، نخستین دوره نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» با حضور بانوان راهیار و همسران مدیران ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های مختلف، در مشهد مقدس برگزار شد؛ این افراد از ۹ استان خراسان شمالی، اصفهان، لرستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، مازندران، گیلان، کرمان و البرز بود، در این نشست شرکت کردند.

برنامه‌های آموزشی این نشست براساس نیاز راهیاران به مهارت‌های راهیاری و با هدف تبیین مدل امامت در تراز انقلاب اسلامی و بیان نقش شریکه الامام در نظام امت امامت و برقراری تعامل و ایجاد انگیزه در همسران مدیران ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های کشور جهت مشارکت در راه اندازی شبکه تنظیم شده است.

در این دوره نشست، یک هزار و ۶۸۰ نفرساعت از که کارگاه‌های آموزشی مختلفی که دوره اول برنامه ریزی شده بود، استفاده کردند و کلاس‌ها و کارگاه‌ها با استقبال پرشور و فعال بانوان مواجه شد.

در روز اول آموزشی این دوره، افتتاحیه‌ای ویژه بانوان با سخنرانی زهرا موحدی مادر شهیدان سید جواد و سیدکریم خوش قلب برگزار شد. سپس نشست انگیزشی با سخنرانی مریم زادقاسمی عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت انجام شد و در ادامه نیز حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی عضو هیأت امنا بنیاد هدایت به ارائه بحث پیرامون موضوع تبیین الگوی حضور اجتماعی زن پرداخت.

در عصر این روز نیز راهیاران شبکه شریکه الامام در قالب سه گروه قرار گرفتند که گروه اول شامل استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و لرستان بودند که حجت الاسلام امید محلاتی به بیان مطالب مرتبط با مدل راهیاری برای بانوان راهیار این استان‌ها پرداخت.

مریم زادقاسمی نیز مباحث مرتبط با همین موضوع را برای گروه دوم که شامل استان‌های گلستان، چهار محال و بختیاری و مازندران بودند، مطرح نمود.

گروه سوم نیز شامل راهیاران شبکه شریکه الامام استان‌های گیلان، کرمان و البرز بودند که حجت الاسلام رضا غلامی روشن به ارائه همین مباحث برای آنان پرداخت.

در این سه گروه بحث های مشترکی پیرامون نحوه دعوت افراد به کار خیر، نحوه شناسایی معضلات، انگیزه سازی و افزایش دانش مطرح شد و همچنین نکاتی در خصوص نحوه شناسایی چالش‌ها و موانع و به دنبال آن نحوه راه حل یابی برای حل مسائل مربوط به حوزه راهیاری بیان شد.

در دومین روز از دوره نخست این نشست نیز، برای راهیاران شبکه شریکه الامام در قالب همان سه گروه ایجاد شده کلاس‌های مربوط به گعده داری با تدریس حجت الاسلام امید محلاتی معاونت راهبری بنیاد هدایت، کلاس مدل تربیتی و ارتباط مؤثر با ارائه بحث توسط حجت الاسلام حامد تقدیری و روش حل مسئله با تدریس حسن قاسمی دستیار مدیر عامل بنیاد هدایت برگزار گردید.

همزمان با برگزاری این کلاس‌ها، نشست تبیین طرح شریکه الامام ویژه همسران مدیران کل و معاونین شهرستان‌ها برگزار شد و به نقش مؤثر این بانوان در شکل‌گیری طرح شریکه الامام اشاره شد و از آن‌ها برای حمایت و همکاری جهت راه اندازی سریع تر این شبکه دعوت به عمل آمد.

در بخش دیگری از برنامه های این روز نماز جماعت به امامت حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور بانوان راهیار و همسران مدیران کل و معاونین شهرستان‌ها برگزار شد و پس از آن حجت الاسلام قمی ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و گرامیداشت هفته مقام مادر، از مجاهدت این بانوان فعال قدردانی نمود.

در آخرین روز از برنامه‌های آموزشی این گروه، گعده تدوین بوم راهیاری در حلقه‌های شش‌گانه شامل حلقه شهیده نازقلیچی به سرپرستی راضیه حیدری و متشکل از ۲۲ راهیار شبکه شریکه الامام در دو استان گلستان و چهارمحال بختیاری، حلقه شهیده رحیمی به سرپرستی زهرا ایمانی متشکل از ۲۲ راهیار شبکه شریکه الامام استان مازندران، حلقه شهیده اسدی به سرپرستی زینب شرافتی متشکل از ۲۰ راهیار شبکه شریکه الامام در دو استان البرز و گیلان، حلقه شهیده پور انور به سرپرستی مرضیه عابری متشکل از ۱۷ راهیار شبکه شریکه الامام در خراسان شمالی و لرستان حلقه شهیده کمایی به سرپرستی فریده عابدینی متشکل از ۲۵ راهیار شبکه شریکه الامام در اصفهان حلقه شهیده رضایی به سرپرستی خانم معصومه محمد زاده و بهاره سرمدی متشکل از ۲۵ راهیار استان کرمان برگزار شد.

همزمان با اجرای بوم راهیاران، نشست تبیین مهارت‌های تربیتی با سخنرانی حجت الاسلام محمد تقی حسین زاده ویژه همسران مدیران کل و معاونین شهرستان‌ها برگزار گردید.

در پایان برنامه‌های این روز بانوان به ارائه بوم‌های خود پرداختند و بوم‌ها توسط حجت الاسلام پشم فروش دبیر نشست ملی کوثر هدایت و حجت الاسلام غلامی قائم مقام بنیاد هدایت داوری شد و گروه شهیده ناز قلیچی به عنوان گروه برگزیده توسط داوران انتخاب و از اعضای این گروه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

همچنین گروه شهیده اسدی و گروه شهیده کمایی به ترتیب رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

در پایان مراسم اختتامیه بانوان، از راهیاران استانی و منطقه‌ای فعال و پرتلاش و از مادران ۴ و ۵ فرزندی حاضر در جلسه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است، همزمان با برگزاری برنامه‌های آموزشی بانوان و جهت بهره برداری بیشتر و بهتر راهیاران از کارگاه‌های برنامه ریزی شده‌، مهد کودکی جهت نگهداری از کودکان ۳ تا ۹ سال فعال بود که حجت الاسلام یدالله علیزاده و نیلوفر سادات حسینی مسئولیت این مهدکودک را برعهده داشتند.

اکران فیلم، اجرای نمایش عروسک گردانی، پانتومیم، اجرای سرود، بازی‌های حرکتی، داستان گویی و نقاشی اوریگامی بخشی از برنامه‌های این مهد برای کودکان بوده است.

همچنین در این سه روز برنامه‌هایی نیز ویژه دختران نوجوان در دو رده سنی به سرپرستی محدثه صادقی و معصومه نعمتی معاون امور بانوان سازمان مدارس صدرا و مسئول برنامه‌های گروه دختران نوجوان نشست ملی ” کوثر هدایت ” با پذیرش ۵۵ دختر نوجوان برگزار شد.

انس و الفت با مخاطبین برای استحکام روابط، توجه به نیازهای شادی و نشاط از طریق بازی و طراحی جشن مادر و دختری، توجه به استعدادهای هنری دختران از طریق برنامه‌هایی چون تولید روزنامه دیواری، فضاسازی و دکور جشن‌ها و …، فراهم آوردن زمینه تفکر و تعقل در دختران با استفاده از حلقه‌های تفکر زایی، هویت بخشی و جهت دهی به استعدادها و توانایی های دختران، حضور دسته جمعی در حرم مطهر رضوی و گفت وگو با خادمین حرم از جمله برنامه‌های برگزار شده برای این قشر بوده است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!