از سوی حجت الاسلام محلاتی مطرح شد؛

نگاه تمدنی در حل مسئله و تنظیم ادراکات خود با رهبر انقلاب در این عرصه

نگاه تمدنی در حل مسئله و تنظیم ادراکات خود با رهبر انقلاب در این عرصه
حسین فلاح مراد
0
۰۶ بهمن ۱۴۰۰

معاون راهبری بنیاد هدایت داشتن نگاه تمدنی در مسئله یابی و ارائه راهکار و روش حل مسئله، بسیار مهم دانست و گفت: به این منظور باید نگاه خود و ادراکات خود را با ولی امر خود تنظیم کنیم.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت در نخستین روز دوره دوم کوثر هدایت که در سازمان تبلیغات اسلامی مشهد، یکی از شئون مهم امامت را مدیریت دانست و اظهار داشت: این چیزی است که متأسفانه در حوزه علمیه به ما نمی‌آموزند؛ بنابراین باید دانش و ابزار این کار را کسب کنیم و از تجربه دیگران استفاده کنیم.

وی یکی از چالش های جدی مدیران سازمان تبلیغات اسلامی را تعدد کارهایی دانست که به این افراد محول شده است و در این زمینه تأکید کرد: در چنین شرایطی چاره ای نداریم که از ابزارهای مدیریتی استفاده کنیم برای اولویت بندی کارها و همچنین شبکه ای داشته باشیم که با کمک آنها بتوانیم کارها را پیش ببریم.

معاون راهبری بنیاد هدایت تصریح کرد: در طول تجربه کاری ما بارها دیدیم که با تعلل یک نفر یک پروژه بزرگ آن گونه که باید به سرانجام نمی رسد؛ معمولا انگشت اتهام به سمت آن فرد می رود اما در واقع آن مدیر بالادستی مقصر است؛ باید دید که در انتخاب فرد توانمندی های او را خوب شناسایی کرده است؟ آیا جزئیات کار مشخص بوده و یا زمان بندی اجرا به درستی انجام شده است؟ یعنی باید از ابزار روند نما استفاده کند تا بتواند کارها را به خوبی مدیریت کند.

حجت الاسلام محلاتی با بیان اینکه این مهارت ها را باید به امامان نیز منتقل کرد، گفت: امامان ما هم برای اینکه بتوانند کار خود را به خوبی پیش ببرند باید به ابزارهای مدیریتی مجهز شود و این برعهده شما است که ضمن اینکه خودتان از این ابزارها استفاده می کنید، به آنها نیز آموزش بدهید.

وی نگاه تمدنی در مسئله یابی و مسئله شناسی را تبیین کرد و اظهار داشت: می خواهیم زاویه دید و ادراکات خود را در مسئله یابی با رهبر معظم انقلاب تنظیم کنیم. همچنین در ارائه راهکار و راه حل نیز نیاز به این نگاه تمدنی داریم. در مرحله بعد باید توجه داشت که اسلوب و روش ما نیز در همین چارچوب باشد.

معاون راهبری بنیاد هدایت افزود: برای اینکه نگاه تمدنی حاکم شود باید در انتخاب مسئله به سراغ بیانات رهبر معظم انقلاب برویم؛ بر این اساس نظام مسائلی برگرفته از اسناد بالادستی تهیه شده است و ذیل آن ۸۰۰ مسئله مشخص شد که در تهیه بوم حل مسئله باید مورد توجه قرار دهیم. اگر ادبیات نگاه تمدنی در مسئله یابی رایج شود، یک گام مهم برداشته ایم.

حجت الاسلام محلاتی تبدیل کردن مسئله ای که با نگاه تمدنی انتخاب کرده ایم به یک مسئله جزئی و متناسب با محله و زیست بوم خود را بسیار مهم خواند و گفت: اگر مسائل را کلی ببینیم و جزئی نکنیم، راهکارهای آن را هم کلی ارائه خواهیم کرد و چنین راهکاری به درد محله نمی خورد و باید حاکمیت برای حل آن پای کار بیاید.

وی عارضه یابی را پیش نیاز برنامه ریزی برای حل مسئله دانست و بیان داشت: در راهیاری ابتدا باید دید که مشکل از کجا پدید آمده است و سپس به دنبال حل آن مسئله برویم. باید دقیقا مشخص شود در فرآیند امامت هر فردی چه مشکلی دارد و متناسب با آن برنامه ریزی کرد نه اینکه وقت افراد را با آموزش های تئوری پر کنیم؛ بسیار افراد می دانند اما در مقام اجرا مشکل دارند یعنی مهارت و تجربه لازم را ندارند. بعضا موانع خارجی مانع از موفقیت امام می شود.

معاون راهبری بنیاد هدایت گفت: ما در بوم راهیاری می گوییم باید عارضه یابی در مسیر امامت افراد را جامع ببینیم و همه عوامل را در نظر بگیریم و در نهایت برنامه اقدامی با نظر کارشناسی و دقیق برای رفع آن موانع و مشکلات تنظیم کنیم.

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!