حجت الاسلام حریزاوی:

سازمان تبلیغات اسلامی باید یک نهاد تبیین گر باشد

سازمان تبلیغات اسلامی باید یک نهاد تبیین گر باشد
مجتبی عظیمی
0
۰۶ بهمن ۱۴۰۰

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین گفت: مهارت آموزی در این عرصه بسیار مهم است. سازمان تبلیغات اسلامی باید به سمتی حرکت کند که یک سازمان تبیین گر باشد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در نخستین روز از دومین دوره نشست ملی کوثر هدایت که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما در طراحی حرکت عملیاتی سازمان، نیازمند یک حرکت راهبری و سریع هستیم که باید متناسب با زیست بوم و به صورت عمیق و اصیل باشد. ما مورد هجوم تبلیغاتی دشمن هستیم و در دهه گذشته سرعت و شدت این هجمه‌ها بیشتر شده است.
تبیین با بیان چه فرقی دارد؟
وی با اشاره به راهبرد تبیین که رهبر معظم انقلاب در مواجهه با هجمه تبلیغاتی دشمن ابلاغ فرمودند، گفت: تبیین با بیان فرق دارد؛ در تبیین اقناع‌سازی وجود دارد و صرف ابلاغ نیست؛ این مباحث در روانشناسی ارتباطات روشن شده است.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی به جملاتی از امام خمینی (ره) درباره رسالت تبیین اشاره کرد و بیان داشت: امام می‌فرماید «باید به مردم توضیح بدهید که شاه با اسم پیشرفت و تمدن بزرگ و دورازه تمدن همه چیز ایران را به باد داد و نگذاشت حتی در دانشگاه آن طور که باید رشد بکند». رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۹۵ فرمودند «اساس کار ما تبیین است و همچنین روش اسلامی نیز همین تبیین است».
فعالیت اجتماعی که حداقل ۱۰ درصد جامعه را درگیر نکند، اصلاً به حساب نمی‌آید
حریزاوی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌های ما به صورت روزمره می‌گذرد، گفت: یک مدیر موفق باید به این توانایی برسد که تشخیص بدهد که کار مهم و اهم را از هم تشخیص دهد. تبیین از جمله کارهای بسیار مهمی است که باید در دستور کار ما باشد. بسیاری از ما فعالیت‌های تبلیغی‌مان پیش از قبول مسئولیت با بعد از آن تفاوت چندانی نداشته باشد، در حالی بروز و ظهور این مسئولیتی که پذیرفته‌ایم باید در شیوه و محتوای تبلیغی ما بروز و ظهور داشته باشد.
وی راهبرد جریان‌سازی تبیین را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: فعالیت اجتماعی که حداقل ۱۰ درصد جامعه که از خواص هستند را درگیر نکند، اصلا به حساب نمی‌آید. مخاطب اصلی ما کسانی هستند که در محدوده مسئولیتی ما، زیست حقیقی و مجازی دارند.
پرداختن به مسائل خرد سیاسی و اجتماعی منافاتی با آرمان مداحی ندارد
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی به دیدار رهبر معظم انقلاب با مداحان اشاره کرد و گفت: هیأت محل جهاد تبیین است، شما ببینید در کجای این جبهه قرار دارید. ایشان فرمودند اولًا باید در مداحی آرمان‌های بلندی وجود داشته باشد اما منافاتی با این ندارد که نسبت به مسائل خرد سیاسی و اجتماعی اظهار نظر نکنیم.
حریزاوی افزود: ما باید مهارت‌های مدیریت در جریان تبیین را بیاموزیم و سازمان تبلیغات اسلامی را به این سمت ببریم که یک سازمان تبیین‌گر شود. سازمان تبلیغات اسلامی نباید در مقام تصدی‌گری قرار بگیرد. تصدی‌گری در نظام مردم‌سالار برعهده مردم است.
تصدی تام دولت‌ها و دستگاه‌ها بر امور انقلاب را منحرف می‌کند
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی به بیان نقش مردم در حکمرانی و راهبری و مدیریت تبیین، پرداخت و اظهار داشت: خطر انحراف انقلاب هنگامی که متصدی امور دولت‌ها و دستگاه‌ها بشوند به همان اندازه‌ای است که متصدی امور را طواغیت و شیاطین برعهده بگیرند.
حریزاوی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ مدیر خلاق و هوشمند و هدف‌دار وارد مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی شده‌اند، گفت: امیدواریم اینها در کنار مدیران باتجربه کار را پیش ببرند و بتوانند جایگاه تبیینی سازمان تبلیغات اسلامی را پر رنگ‌تر کنند.
حضور زنان در عرصه تبیین مهم است
وی در بخش دیگر سخنان خود به جایگاه زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: یک چشمه از رسالت اجتماعی سیاسی حضرت زهرا (س) در تاریخ پرداخته شده است و ما باید به عنوان یک الگوی جامع و کامل روی این موضوع کار کنیم. بنابراین این اشتباه است که در سازمان تبلیغات جایگاهی برای این قشر در نظر گرفته نشود.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: همان اندازه که برای ما جهاد تبیین مهم است، حضور زنان درعرصه تبیین نیز برای ما مهم است. زمینه‌سازی شما برای حضور بانوان در میدان تبلیغ چه به عنوان کنشگر یا کنش‌پذیر، بسیار حائز اهمیت است. سازمان تبلیغات اسلامی باید در حوزه حضور اجتماعی بانوان پرچم‌داری کند و گرنه کار به دست لیبرال‌ها و جریانات انحرافی می‌افتد.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری فارس

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!