مروری بر فعالیت بانوان در نخستین روز از دوره دوم این نشست «کوثر هدایت»

مروری بر فعالیت بانوان در نخستین روز از دوره دوم این نشست «کوثر هدایت»
حسین فلاح مراد
0
۰۶ بهمن ۱۴۰۰

دوره دوم نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۶ بهمن ماه رسما کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، مراسم افتتاحیه بانوان با حضور راهیاران شبکه شریکه الامام ۱۱ استان که شامل کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمانشاه، یزد، هرمزگان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل است، برگزار شد.

در این مراسم صلوات خاصه امام رضا(ع) به صورت دسته جمعی قرائت شد، سپس معصومه سهرابی مسئول دفتر واحد بانوان بنیاد هدایت، ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان حاضر در جلسه، حضور آنان را یاری‌گر شبکه بزرگ شریکه الامام دانست و به تشریح و تبیین برنامه های آموزشی، خدماتی و تفریحی این نشست پرداخت و اظهار داشت: در کنار برگزاری کارگاه های آموزشی، برنامه اصلاح سبک زندگی اسلامی با حضور متخصصین و اطبا خانم و آقا و برنامه مشاوره خانواده و تربیت فرزند با حضور متخصصین کلینیک مشاوره حرم رضوی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ هر روز در بلوک ۱۳ برگزار می‌شود.
وی افزود: جهت حضور پرشور شما در کارگاه‌ها، برنامه های متنوعی برای کودکان و دختران نوجوان تدارک دیده شده که مهدالرضا برای کودکان تا سن ۸ سال و برنامه دختران حاج قاسم ویژه دختران نوجوان برگزار می‌شود.
سهرابی همچنین خطاب به راهیاران شبکه شریکه الامام گفت: اصلی ترین حلقه راهیاری، شما بزرگواران هستید که کلیدی ترین نقش برعهده شما گذاشته شده و در این راستا باید مسلط به مباحث راهیاری باشید و مهارت و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.
در ادامه این مراسم مستند خانم فیض آبادی یکی از بانوان شریکه الامام موفق و فعال که علی رغم وجود ۵ فرزند به خدمت رسانی به خلق نیز مشغول است پخش شد.

سپس حجت الاسلام رضا غلامی روشن قائم مقام بنیاد هدایت با اشاره به اهمیت موضوع ولایت اظهار داشت: مسئله امامت و ولایت به قدری اهمیت دارد که ۱۱ امام معصوم پای آن ایستادند و خون خود را نثار این مسئله کردند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون عقل و فهم بشر به حدی رسیده که بالاترین دعای مردم تعجیل در امر فرج است؛ اما صرف دعا کردن کافی نیست و باید برای تحقق ظهور زمینه سازی شود.
او با بیان اینکه تا مردم پای کار نیایند، هزاران سال دیگر هم ظهور اتفاق نخواهد افتاد، اعلام داشت: با پای کار آمدن مردم بود که انقلاب شکل گرفت و در دفاع مقدس نیز مادران جگر گوشه‌های خود را تقدیم نمودند، اکنون نیز باید برای تحقق ظهور تلاش شود و حرکتی صورت گیرد و در این میان جایگاه و نقش مسجد برای این حرکت بسیار حائز اهمیت است.
حجت الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: پایگاه امامت، مسجد است و وظیفه ذاتی روحانیت به عنوان وارثان انبیا این است که ولایت عرضی را در جامعه محقق کنند.
او با خطاب قرار دادن بانوان حاضر در جلسه و با اشاره به اینکه بدون حضور زنان تحولی در جامعه  اتفاق نخواهد افتاد، گفت: تکلیف شما اگر از یک طلبه بیشتر نباشد کمتر هم نیست، درک شرایط کاری همسرانتان به عنوان کسی که بالاترین رسالت را داراست و شغل انبیا را دنبال می کند، حداقل ترین وظیفه شما می‌باشد و اگر علاوه بر این خودتان نیز درد مردم را درک کنید و برای رفع مشکلات آن ها تلاش نمایید، از اجر و پاداش مضاعفی برخوردار خواهید شد.

در حاشیه این مراسم مریم زادقاسمی عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت، ضمن دعوت از میهمانان حاضر در جلسه جهت پیوستن به طرح شبکه راهیاری شریکه الامام، همسر روحانی را بهترین همراه برای یافتن ظرفیت‌های بانوان در محلات مختلف معرفی نمود و گفت: زنان مهمترین اقشار هستند که تربیت فرزندان جامعه نیز به دست آن‌ها انجام می‌شود و از این جهت نقش بسیار مهم و اثرگذاری را دارند.
وی افزود: هرکدام از شما می‌توانید با همت، فعالیت و دغدغه‌مندی خود در فعال شدن چندین محله و رفع مشکلات آن‌ها دخیل باشید.
در بخش دیگری از این مراسم به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و قرار داشتن در هفته تکریم مقام مادر، مراسم مولودی خوانی با مداحی حاج حسن رحیمی انجام شد.

همچنین حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی عضو هیئت امنا بنیاد هدایت به سخنرانی پرداخت و بسیاری از مشکلات جامعه را ناشی از جهالت‌ها دانست و گفت: زندگی در پناه آگاهی شیرین تر و بهتر می‌شود، بسیاری از مشکلات جامعه به‌دلیل جهالت‌ها می‌باشد که همین جهالت‌ها خسارت به بار می‌آورد، وقتی انسان نداند که چگونه باید زندگی کند، منفعت طلبی‌اش به ضرر او تمام می‌شود.
وی افزود: بانوان فرهیخته باید برای کسب آگاهی وقت بگذارند و در این راستا وقت گذاشتن برای علم آموزی را باید از حضرت زهرا(س) آموخت، که بخشی از زندگی خود را صرف ارتباطات علمی با همسر، فرزندان و مردم جامعه کرده بودند.
وی ادامه داد: یک مادر باید نه افراط کند و نه تفریط؛ بلکه باید اعتدال در زندگی او جاری باشد و زمانی را برای کسب علم و زمانی را برای ارتباط با خدا اختصاص دهد؛ چراکه یاد خدا به انسان‌ها آرامش می‌بخشد.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با بیان اینکه یک بانو در کنار رسیدگی به امور زندگی باید به فعالیت اجتماعی نیز بپردازد، عنوان کرد: اگر یک بانو به فکر انجام فعالیت فرهنگی و اجتماعی است، باید در انجام آن اعتدال داشته باشد و هر دو طرف ماجرا را در نظر بگیرد اول خود، خانواده و فرزندانش را از آتش دوزخ حفظ کند و سپس برای ایجاد محیطی امن و برای جلوگیری از فاسد شدن فرزندان خود، به اقوام و همسایه‌های خود رسیدگی داشته باشد؛ چراکه سرنوشت انسان‌ها به یکدیگر گره خورده است و مردم بر روی یکدیگر اثر می‌گذارند و نباید نسبت به اعمال افراد بی تفاوت بود.


او در پایان سخنان خود با اشاره به این حدیث امام رضا(ع) که می‌فرمایند «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند»، گفت: در این روایت در حق کسانی دعا شده که علوم اهل بیت را بیاموزند و آن را به دیگران منتقل کنند و برای اینکار اجری عظیم تعریف شده است.

در پایان این برنامه نیز کلیپی از بیانات رهبر معظم انقلاب، پیرامون نقش بی بدیل زنان در جامعه برای بانوان حاضر در جلسه پخش شد و پس از برگزاری نماز جماعت، راهیاران شهرستانی شبکه شریکه الامام در قالب سه گروه قرار گرفتند که گروه اول شامل استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی بود که حجت الاسلام امید محلاتی به بیان مطالب مرتبط با مدل راهیاری برای بانوان راهیار این استان‌ها پرداخت.
مریم زادقاسمی نیز مباحث مرتبط با همین موضوع را برای گروه دوم که شامل استان‌های ایلام، کردستان، سمنان و سیستان و بلوچستان بودند، مطرح نمود.
گروه سوم نیز شامل راهیاران شبکه شریکه الامام استان‌های کرمانشاه، هرمزگان، یزد و زنجان بودند که حجت الاسلام رضا غلامی روشن به ارائه همین مباحث برای آنان پرداخت.
در این سه گروه بحث های مشترکی پیرامون نحوه شناسایی معضلات، روش انگیزه سازی و افزایش دانش و مهارت مطرح شد و همچنین نکاتی در خصوص نحوه شناسایی چالش‌ها و موانع و به دنبال آن روش راه حل یابی برای حل مسائل مربوط به حوزه راهیاری بیان شد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!