رحیم پور ازغدی:

جوانان دین گریز نیستند/ امام با رنج مردم می‌رنجد+فیلم

جوانان دین گریز نیستند/ امام با رنج مردم می‌رنجد+فیلم
مجتبی عظیمی
0
۰۸ بهمن ۱۴۰۰

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژگی‌های لازم برای امامت جامعه پرداخت و گفت: امامی که نداند مأمومش در چه شرایطی است و نگران مأمومش نباشد، امام نیست.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بازدید از نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»، این کار را تحسین برانگیز خواند و اظهار داشت: این سنخ کارهایی که فکر شده است را برای عموم مردم و به ویژه طلاب به نمایش بگذارید.

وی پیرامون مسجد تمدن ساز و جامعه پرداز و وظایف روحانیت نسبت به این تمدن، گفت: ما در یک فرصت طلایی قرار داریم که سلف ما در هیچ دوره تاریخی چنین فرصتی نداشتند؛ شما سر سفره آماده نشسته اید. در عصرهای مختلفی علما مجبور به تقیه بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در همین مشهد الرضا(ع) کل حوزه های علمیه را تعطیل کردند و جز سه الی چهار نفر معمم باقی نماد. روضه سیدالشهدا(ع) ممنوع اعلام شد؛ در زمان رضاخان شب عاشورا در مشهد و تهران کارناوال جشن راه انداختند و گفتند می خواهیم مردم شاد باشند.

رحیم پور ازغدی افزود: این تجربه تاریخی نشان می‌دهد که شما اگر با سیاست و قدرت کار نداشته باشید، سیاست با مذهب شما هم کار خواهد داشت. برخی می گویند در آن فضا روحانیت احترام داشت؛ در جایی که اسلام احترام نداشت، روحانیت که همه ماهیتش به اسلام است چطور احترام داشته باشد؟! کسی که راه پیامبران را می رود اگر به خاطر این کار او را تحقیر می کنند باید افتخار کند.«مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ».

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب ۱۰ نفر روحانی نداشتیم که بتوانند کتاب نویسند، گفت: در کل کشور حدود ۱۰ مسجد فعال بیشتر نداشتیم. در زمان ما بهترین آدم ها و بدترین آدم ها بودند؛ در طول تاریخ همین طور بوده است.

سختی اجرای عدالت در دوران حکومت امام زمان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: امام صادق(ع) درباره دوران قیام حضرت مهدی(ع) فرمود نمی توانیم عدالت جهانی را ایجاد کنیم مگر در عرق و علق؛ یعنی اولا باید شب و روز مجاهدت کنیم و ثانیا خون ریزی و کشتار صورت می گیرد.

رحیم پور ازغدی به ماجراهای عبرت انگیز قوم حضرت موسی علیه السلام اشاره کرد و گفت: همان نسل اولی که حضرت موسی آنان را از دست فرعون نجات داد و معجزه را به چشم دیدند، باز هم خودشان را فریب دادند و جایی که نیاز به درگیری بود گفتند« فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ» شما بروید با خدای خود شهر را فتح کنید و ما برای افتتاح خواهیم آمد.

وی با اشاره به آیه«قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَهٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعِینَ سَنَهً یَتِیهُونَ فِی الْأَرْضِ»، اظهار داشت: قوم بنی اسرائیل چهل سال در زمین سرگردان شدند چراکه دیگر به این نسل امیدی نبود و باید از بین می رفت. هر نسلی یک ظرفیتی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نسل را یک فرصت دانست و گفت: یک حرف هایی را امروز می شود گفت که در گذشته نمی‌شد؛ این نسل جدید و جوانان امروزی بسیار نسل خوبی هستند. وقتی با آنان جلسه دارم خیلی خوشحالم چون وقتی منطقی حرف می زنید، می پذیرند اما برخی از هم دوره ای های ما که در دوران انقلاب مبارز و طلبه بودند، بدیهی ترین حرف ها را هم نمی پذیرند.

جوانان دین گریز نیستند

رحیم پور ازغدی با تأکید براینکه جوانان دین گریز نیستند، تصریح کرد: امروزه این جوانان دنبال آخوند خوب هستند؛ به همین دلیل هم هست که بعضا فریب عرفان های نوظهور و جریانات انحرافی را می خورند و بعضا گرفتار می شوند. زمینه این انحراف عشق مردم به پاکی و صفا است. مردم دنبال آخوندی هستند که صادق است، اهل شهوت، قدرت و ریاست نیست.

وی افزود: سیدالشهدا(ع) در خطبه منا می فرماید مردم برای خدا جلوی پای شما بلند می شوند اما شما برای خدا یک قدم برنداشتید؛ نان دین را خوردید اما یک سیلی برای خدا نخوردید. مثل ملوک در بازار و خیابان راه می روید برای شما راه باز می کنند و پشت سر شما راه می افتند، نمی دانند که شما به اندازه خود آنها به خدا و آخرت ایمان ندارید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت‌های بهائیت و مسیحیت برای جذب جوانان اشاره کرد و گفت: بنده یک کشیش اروپایی را دیدم که وسط مار و عقرب زندگی می‌کند؛ راهبه‌ای را دیدم که از رفاه در زندگی گذشته بود و در آفریقا و بیابان خشک و بی آب و علف زندگی کرده و فقط به مردم خدمت می کرد.

وی با بیان اینکه هر مبلّغ مسیحی باید یک تخصص در ارائه خدمات اجتماعی داشته باشد، بیان داشت: از بنایی، نقاشی، برق کاری گرفته تا کارهای دیگر را باید آموخته باشد چراکه جایی که می رود باید به مردم خدمت کند تا مردم به کلیسای او بروند.

رحیم پور ازغدی با طرح این پرسش که چطور مسجدی در قلب تمدن سازی و مسجد دیگری در حاشیه آن قرار می گیرد، گفت: مسجد النبی صرفا یک دیوار داشت و فرش آن خاک و ماسه بود و سقف آن هم برگ خرما بود؛ چنین مسجدی چطور مرکز بزرگ ترین تمدن بشری شد؟! شش ستون دارد که هر کدام نیازهای بشری را برطرف می کند. یک ستون برای تعلیم و تربیت، دیگری برای رفع مشکل نیازمندان، یکی برای سخنرانی پیامبر(ص) و مواردی از این دست.

دیدگاه یک مسیحی درباره کارکردهای مسجد مسلمانان

وی به بیان مشاهدات عینی یک عالم مسیحی در مورد کارکردهای مسجد در نه قرن پیش، پرداخت و اظهار داشت: او می‌گوید مسجد مسلمین زنده و قلب جامعه است اما کلیساهای ما آویزان جامعه است. مسجد تنها پرستشگاه و فضایی معنوی نیست، مردم سرا و خانه امید آنها است؛ هرکسی مشکلی دارد، به مسجد و امام جماعت پناه می آورد در عین حال محکمه دادگاه و میهمان سرای فقیران نیز هست تا مسافر غریب، برده و یا اسیر، کارتون خواب یا گرسنه نباشد و آخوند مسجد هم کنار آنها می ماند تا خاطره خوبی در ذهن آنها به جای گذارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این عالم مسیحی می‌گوید موقعیت مسجد اصلی ترین نقطه شهر و کانون آموزش، اخلاق، معنویت و گفتگو باهمدیگر بود. از معبد مسلمین می شود فهمید که دین آنها با سایر ادیان فرق می کند. به یکی از این مساجد رفتم، ۵۰ حلقه درس در ۳۰ رشته علمی برقرار بود و هیچ محدودیتی برای تدریس قائل نبودند و بیگانه ترین استاد هم می توانست حلقه درس داشته باشند. آزادی بیان و مناظره وجود داشت.

وی با تأکید بر این جمله که امام جماعت، امام جمعه یا آخوند شهری که خود را خادم مردم نمی داند، آن شهر وضعش خراب است، گفت: امام(ره) فرمود اگر در روستایی رفتید دید مردم بی دین هستند بدانید آخوند خوبی ندارد و بالعکس. روحانیت زعمیم امت است حتی اگر حکومت در دست او نباشد. عالمی که طبیب دوار بطبه است.

امامی که نگران مأمومش نباشد، امام نیست

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: امامی که نداند مأمومش در چه شرایطی است و نگران مأمومش نباشد، امام نیست، چه امام جماعت و چه امام جمعه باشد.

وی به نقل روایتی در این زمینه پرداخت و گفت: معمر بن خلاد به امام رضا(ع) عرض کرد که ان شالله فرج شما برسد و سختی ها تمام شود حضرت فرمود «ذَاکَ فَرَجُکُمْ أَنْتُمْ» این فرج برای شما است «فَأَمَّا أَنَا فَوَ اَللَّهِ مَا هُوَ إِلاَّ مِزْوَدٌ فِیهِ کَفُّ سَوِیقٍ مَخْتُومٌ بِخَاتَمٍ» اگر اهل بیت(ع) کار را به دست بگیرند نظام اقتصادی و حقوقی و سیاسی جامعه را اصلاح می کنند اما حضرت فرمود سهم من از آن فرج به خدا سوگند هیچ نیست مگر کیسه کوچکی از آرد جو که سر آن را مهر می کنم که کسی چیزی به آن اضافه نکند. اگر اینطور شدیم عالم دینی و حاکم خواهیم شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: قرآن می گوید پیامبران اول اعتماد و محبت مردم را جلب می کردند و بعد دعوت به دین می کردند. حضرت فرمود در کنار مردم باشید و غصه آنها را بخورید. امام رضا علیه السلام فرمود «مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا إِلَّا لَا اغْتَمَّ اغْتَمَمْنَا» یک نفر اگر مشکلی داشته باشد، من با او غصه دار هستم و در مشکلات شما شریک هستم. با رنج شما رنج می برم و زمانی که شما خوشحال هستید، ما نیز شادیم.

امام کسی است که با رنج مردم رنج ببرد

رحیم پور ازغدی امام را کسی دانست که با رنج مردم رنج ببرد و گفت: آخوندی که اینطور نباشد و جدای از مردم شاد باشد، کاسب است و آخوند نیست. خدا به پیامبر(ص) می‌فرماید«لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ» خودت را برای هدایت مردم به کشتن نده؛ امیرالمؤمنین(ع) می فرماید چطور می شود من سر سفره ای بنشینم اما شما از آن بی بهره باشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روحانیت و طلبگی را متفاوت از یکدیگر خواند و بیان داشت: روحانیت نه تنها مرجعیت علمی و سواد دارد بلکه مرجعیت دینی و اخلاقی دارد و پا در جای پای پیامبران گذاشته است.

وی بیان داشت: مرحوم شیخ عباس قمی(ره) می فرماید ربا در معامله، ریا در عبادت و عزاداری، غنا در عزاداری اباعبدالله، آفت جامعه ما است. برخی به گونه ای در حق اهل بیت(ع) غلو می کنند که اهل سنت را وهابی و ناصبی می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امام(ره) خیلی مراقب نفس خودش بود و درباره ریا می‌فرماید این آفت در همه جا هست؛ در خدمت به خلق و عبادت. عمده مردم متدین مناسک را انجام می‌دهند.

برخی ولایت دارند اما دین ندارند

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه ریشه ریا در اعماق وجود ما است، گفت: عبادت همراه ریا وسیله ای می شود که ما را به جهنم ببرد. عملی که در علیین است؛ برخی ولایت اهل بیت(ع) را دارند اما دین ندارند. به نفس خود اعتماد نکنید.

وی افزود: توصیه امام(ره) این است که در خلوت خود را بازخواست کنید. یکی از روش های شناخت خود در زمینه اخلاص، این است که اگر در بحثی پیروز شدیم بررسی کنیم و ببینیم از اینکه پیروز شدیم خوشحالیم یا از اینکه حق پیروز شده. از این که جماعت پشت سر کم می شود ناراحتیم یا خیر.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روایتی از پیامبر(ص) داریم مبنی اینکه کسی که از صدای کفش مردم پشت سر خود خوشحال می شود مشرک و ریاکار است. مردم از اینها فرار می کنند نه از دین؛ اگر مردم دین گریز بودند این همه جمعیت به زیارت امام رضا نمی آمدند، ۲۰ میلیون نفر به اربعین نمی رفتند. تشییع باشکوهی برای شهید سلیمانی راه نمی انداختند.

تفاوت آخوند صالح و فاسق

رحیم پور ازغدی تأکید کرد: باید خود را اصلاح و کامل کنیم. امام(ره) فرمود هرکجا خودت مطرح می شوی فرار کن. فرق آخوند عالم صالح و فاسق این است که او به خدا دعوت می کند و این به خودش. ریاکار به خدا دروغ می گوید؛ برای خدا نقشه نکشید «وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ» کاری می کند که خودت، آبروی خود را ببری.

وی خاطرنشان کرد: روایت داریم اگر دو امام جماعت سر منصب امامت اختلاف کردند به هیچ کدام اقتدا نکنید. کسی که دنبال منزلت، تعریف و تجلیل ها است، عملش در سجین و مشرک است؛ یکی از نشانه‌های شرک این است که هرکجا اسم تو هست خوشحال می شوی و هرکجا اسم تو نیست ناراحت می شوی.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اهل علم را متکفل اصلاح مردم دانست و گفت: اول خودتان را اصلاح کنید و موحد شوید، عالم بی عمل حالش معلوم است. امام(ره) فرمود بدترین عذاب را در جهنم، علمای فاسد دارند؛ از طرف دیگر می گوید نگاه به در خانه عالم و دوست داشتن او نیز عبادت است.

قسمت اول سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در دوره دوم نشست ملی کوثر هدایت سلام الله علیها

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!