از سوی حجت الاسلام والمسلمین عابدینی صورت گرفت؛

تبیین نظام امامت و جایگاه مسجد در مبانی اسلامی+فیلم

تبیین نظام امامت و جایگاه مسجد در مبانی اسلامی+فیلم
حسین فلاح مراد
0
۰۹ بهمن ۱۴۰۰

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت بر اساس این نگاه الهی که کثرات باید به وحدت منجر شوند، گفت: آیات و روایاتی که پیرامون بیت الله الحرام بیان شده است، نازل آن در رابطه با مسجد نیز محقق است؛ چراکه مساجد فروع بیت الله محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در مراسم اختتامیه دومین دوره نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» که در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ پیرامون‌ بحث امامت میانی گفت: نکته مهمی که در امامت میانی باید در نظر گرفته شود این است که اساس نگاه الهی بر این است که همه کثرات باید به وحدت برگردد.
وی با اشاره به حدیث «انی تارکم فیکم الثقلین» گفت: کتاب و عترت علاوه بر اینکه دو حقیقت هستند، به یک حقیقت واحد بر می‌گردند. آیت الله بهجت در خصوص این حدیث فرمودند که این حدیث شریف سری از اسرار شیعه است که بیان می‌کند امکان جدایی بین این دو حقیقت وجود ندارد.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با اشاره به روایات پیرامون نظام امامت عنوان کرد: با توجه به اینکه حقیقت امام حقیقت مرسل و مطلق است، عالی ترین مرتبه کمال در وجود امام تعین یافته و آنچه که راجع به امامت وارد شده در مراتب نظام امامت سرایت داده می‌شود و بنابراین هرچه نظام امامت پایین و پایین‌تر آید، تکلیف، حقایق و وظایف نیز در مرتبه نازل تری قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در مثال دیگری پیرامون این مسئله به آیات مرتبط با کعبه و تعمیم آن آیات به مسجد اشاره و عنوان کرد: آیات و روایاتی که پیرامون بیت الله بیان شده است، نازل آن در رابطه با مسجد نیز محقق است؛ چراکه مساجد فروع بیت الله محسوب می‌شوند.
وی اضافه کرد: اگر بیت الله آزاد از ملکیت باشد، مکانی که قرار است به مسجد تبدیل شود نیز باید آزاد از مالکیت شود و اگر کعبه بیت امن محسوب می‌شود، مسجد نیز باید به سمتی سوق پیدا کند که تمام خصوصیاتی که در رابطه با کعبه وجود دارد، مرتبه ای از آن در رابطه با مسجد نیز محقق گردد.
این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص امام مسجد نیز بیان کرد: کسی که‌ پشت سر عالمی در مسجد نماز بخواند، مانند این است که پشت سر پیغمبر نماز خوانده است و این مسئله نه تنها تعارف نیست، بلکه بیان یک حقیقت است. با این نگاه اگر به مسائل مبتلا به توجه شود، بسیاری از مسائل آسان‌‌تر حل خواهند شد و باید با همین نگاه به‌دنبال حل مسائل امامت در مساجد بود.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت همچنین خاطرنشان کرد: امامت مسجد یک بحث دم دستی نیست؛ بلکه بحث بسیار عظیمی است؛ کار امام نیز دعوت کردن نیست بلکه دعوت کار رسول خدا است و کار امام دست مردم را گرفتن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تجدید عهد و بیعت گفت: یکی از مباحث مهم این است که وقتی کسی وارد بر زیارت می‌شود، تصمیم دارد مبدأ میلش مطابق محبوبش تغییر کند؛ لذا هر زیارت انسان باید تغییر و تحولی را در وجود او ایجاد کند؛ چراکه زیارت به معنای نزدیک شدن به کسی است که به سمتش آمده‌اید و در واقع زیارت همان تجدید عهد و بیعت مجدد محسوب می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به یکی از روایات وارد شده پیرامون‌ محبت بین مؤمنان اظهار داشت: در روایتی آمده از میان دو مؤمنی که به یکدیگر برخورد می‌کنند آن کسی نزد خداوند افضل است که میزان محبتش نسبت به برادر مؤمن دیگرش بیشتر باشد.
وی افزود: هرچه روابط شما با مؤمنان قوی و محبت آمیز تر باشد به همان نسبت به امام رضا (ع) نزدیکتر خواهید شد.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت همچنین اعلام داشت: حال نجوای ما با امام جواب سلام امام محسوب می‌شود و طبق روایات وارد شده امامان هر لحظه از حال ما با خبر هستند و اگر عمل خوبی عرضه کنیم خرسند و اگر عمل بدی را مرتکب شویم برای ما استغفار می‌کنند.
او همچنین به ثواب زیارت ائمه اشاره و عنوان کرد: وقتی انسان قصد زیارت می‌کند از زمانی که این قصد شکل می‌گیرد، دو ملک همراه او می‌شوند و تا زمانیکه بازگردد او را همراهی می‌کنند و سپس از خدا تعیین تکلیف می‌کنند و خداوند از آن‌ها می‌خواهد که مقیم آن مزار شوند و تا قیامت در همان مکان برای او طلب مغفرت کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان به افراد حاضر در جلسه توصیه کرد بعد از بازگشت از این سفر معنوی تمام وجود خود را صرف محبت کردن به مؤمنان نمایند و این نیت را موجب دست یابی به جزای بیشتر و قرب به امام رضا (ع) دانست و از خداوند توفیق پابرجایی بر سر این عهد را خواستار شد.

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی در اختتامیه‌ی دومین دوره از نشست ملی کوثر هدایت سلام الله علیها در حرم مطهر رضوی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!