امام محله‌ای که ۲۰۳ معتاد را ترک داد و کار برای‌شان جور کرد

امام محله‌ای که ۲۰۳ معتاد را ترک داد و کار برای‌شان جور کرد
بنیاد هدایت
0
۰۶ دی ۱۳۹۹

آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد و بیکاری در هر خانواده‌ای مشکلاتی را برای اعضاء ایجاد می‌کند؛ مشکلاتی که شاید در پی آن طلاق و جرم‌های خانواده‌ها را در پی داشته باشد. این مسائل در محلات و مناطق کوچک اما با حساسیت امام محله می‌تواند رفع و رجوع شود. روحانی محل که امام جماعت مسجد است، اگر پا را فراتر از محیط مسجد خود بگذارد و حال و احوال مردم را جویا شود و پای حرف آنان بنشیند، می‌تواند با کمی همت و کمک‌گیری از مردم برای رفع آن‌ها تلاش کند.

طلبه ۲۴ ساله‌ای که یک تنه محله را آباد کرده است
کاری که این روزها حجت‌الاسلام محمد جهانگیری، امام محله اسلام‌آباد در شهرستان کنگاور در حال اجراست، فقط ۲۴ سال دارد، اما با سابقه هشت ساله تبلیغی در این کار استخوان ‌خرد کرده به حساب می‌آید. جهانگیری می‌گوید: «کنگاور در استان کرمانشاه از جمله شهرهای مسیر کربلا محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری آن را منزلگاه عاشقان حسینی توصیف کرده‌اند، اما در همین شهرستان و در محله اسلام‌آبادش از ۱۲ هزار نفر جمعیت، یک سوم اعتیاد دارند. من امام جماعت مسجد فاطمیه این محله هستم، اما از همان ابتدا به صورت تخصصی برای ترک اعتیاد افراد وارد عمل شدم.»

حجت‌الاسلام جهانگیری ارتباط نزدیکی با معتادان دارد و در هر مناسبت عید به جمع آن‌ها می‌رود و جشن می‌گیرند. او در این تصویر در حال بازی پلی استیشن با آنان است

دلیل بیکاری جوانان محله
وضعیت زندگی مردم در شهرستان کنگاور متوسط رو به پایین است. البته برخی نیز از وضعیت مالی مناسبی برخوردارند، اما به دلیل نبود کارخانه یا شرایط کاری مناسب در این منطقه، مردم به خصوص جوانان در زمینه اشتغال مشکلات فراوانی دارند و به سمت آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد سوق داده می‌شوند.

از هر ۴ ازدواج ۲ تا به طلاق ختم می‌شود
جهانگیری برای این که خود جوان است و با این قشر ارتباط بیش‌تری داشته است، مهم‌ترین وظیفه خود را رفع بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی محله یعنی اعتیاد قرار داده است و در این خصوص تخصصی وارد عمل شده است. او می‌گوید: «زمانی که در این مرحله وارد شدم، دیدم وظیفه من این است که الآن در این موقعیت به مسأله دشوار اعتیاد رسیدگی کنم؛ زیرا در کنگاور از هر ۴ ازدواج، ۲ مورد به طلاق ختم می‌شود که همگی ناشی از اعتیاد است. ما در مسجد ابتدا یک مرکز مشاوره راه انداختیم که توانسیتم این آمار را نصف کنیم و از هر ۴ ازدواج هم‌اکنون یک طلاق رخ می‌دهد. تا حدودی کارهای ما مؤثر بوده است، اما باز هم باید کار شود.»

ایجاد اشتغال برای ۲۰۳ معتاد ترک کرده
این امام محله، راه حل اصلی برای رفع مشکلات آسیب‌های اجتماعی محله را در بیکاری می‌بیند و برای رفع آن برنامه‌ریزی می‌کند. در گام اول ۲۱۴ معتاد مرد را به کمپ می‌فرستد که تاکنون ۱۸۵ نفر ترک کردند و برای همه آن‌ها شغل ایجاد کرده است. ۲۱ زن را نیز به کمپ فرستاد که از این میان ۱۸ نفر تاکنون ترک کرده و مشغول به کار شده‌اند. جدای از آن هم ۶۰ زن دیگر سرپرست خانواده را مشغول به کار کرده است. او می‌گوید: «در زمینه اشتغال‌زایی ما با لطف خیرین، یک آشپزخانه‌ای را به نام حضرت خدیجه (س) راه‌اندازی کردیم. در آن، خدمات مختلف مانند طبخ غذا به صورت بیرون‌بر به عنوان کترینگ را انجام می‌دهیم و جدای از آن تولید سبزیجات، ترشیجات، شیره انگور، آبلیمو، آبغوره و … را هم انجام داده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. تقریباً ۱۰ خانم سرپرست خانوار یا بدسرپرست در این آشپزخانه مشغول به کار هستند. این افراد روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار و حتی ۶۰ هزار تومان درآمد دارند.»

حرکت به سمت کشت گیاهان بدون نیاز به خاک
جدای از ایجاد اشتغال، این امام محله با ارتباط‌گیری با تولیدی‌ها و مشاغل محله تلاش می‌کند تا بستر کار برای افراد بهبود یافته از اعتیاد را فراهم کند. جهانگیری می‌گوید: «با یک تولیدی کفش ارتباط گرفتیم و توانستیم ۶ نفر از آقایانی که اعتیاد را ترک کرده بودند به آنجا معرفی کنیم. مابقی عزیزانی هم که اعتیاد را ترک کرده بودند، در سطح شهرستان پخش هستند و در جاهای مختلف اشتغال به کار دارند. جدیداً هم بحث کشت گیاهان هیدروکرومیک (کشت بدون خاک) را در دستور کار داریم. الحمدلله با این کار تقریباً برای ۱۰ نفر از آقایان اشتغال‌زایی می‌شود که درآمد خیلی خوبی هم خواهد داشت. تقریباً هر فرد در ماه می‌تواند ماهی ۲ میلیون تا دو و نیم میلیون تومان درآمد داشته باشد.»

ایجاد مشاغل خانگی برای زنان
ایجاد فرصت برای اشتغال خانگی نیز از دیگر برنامه‌های امام محله اسلام‌آباد شهرستان کنگاور است. او می‌گوید: «در این زمینه تقریباً برای ۳۵ خانم سرپرست خانوار، شغل خانگی ایجاد کردیم. برای آنهایی که توان خیاطی داشتند، چرخ خیاطی تهیه شد. دیگری در زمینه خرد کردن سبزی فعال است و برایش دستگاه سبزی خردکن خریده‌ایم. دیگری بافندگی می‌کرد، برایش مواد لازم را خریدیم. برای فردی که توانایی پخت نان داشت، تنور گازی تهیه کردیم؛ یعنی به هر طریقی، هر کسی را که کاری بلد بود، مشغول کردیم و برای فروش محصولات آن‌ها نیز بازاری ایجاد کردیم. بسیاری از مردم و خیرین نیازهای روزمره خود را از این کارگاه‌های خانگی خریداری می‌کنند. فرزندان این خانواده‌ها را در کلاس‌های مختلف مانند آموزش قرآن تعلیم می‌دهیم.»

فعالیت‌های گروه جهادی علی بن موسی الرضا
این امام محله با ظرفیت جوانان یگ گروه جهادی هم ایجاد کرده است مزین به نام امام هشتم، به نام گروه جهادی علی ابن موسی الرضا؛ گروهی که با شیوع ویروس کرونا قابلیت‌های خود را به رخ کشید. این گروه جهادی قبل از سال ۹۹ یعنی همان اوایل کرونا و در ایام عید نوروز به دوخت ماسک پرداخت و تقریباً ۱۵ هزار ماسک تولید کرد و بین محلات آسیب‌پذیر شهرستان و روستا پخش کرد. ضدعفونی و گندزدایی معابر شلوغ شهرستان دیگر برنامه این جوانان جهادی حتی در روستاها بود. جهانگیری می‌گوید: «بروشور آموزشی مقابله با کرونا را تهیه و آن را در سطح شهرستان توزیع کردیم. اعزام نیروهای کارآمد و تیم‌های آموزش‌دیده پزشکی به روستاهای دورافتاده شهرستان و مناطق آسیب‌پذیر شهرستان از دیگر برنامه‌های ما بود. این افراد به مردم برای مقابله با کرونا آموزش دادند و الحمدلله خیلی هم مؤثر بود. ۵۰۰ محلول ضدعفونی‌کننده دست ۲۵۰ میلی لیتری در بین اقشار آسیب‌پذیر توزیع شد و اخیراً نیز ۱۲ هزار ماسک مجددا در بین نیازمندان پخش کردیم. نصب دستکش یکبار مصرف در کنار عابربانک‌های سطح شهرستان، کار هر روزه ماست تا بتوانیم سلامت مردم را حفظ کنیم.»

ایستگاه سلامت در مناطق مختلف شهرستان کنگاور
این گروه در سطح شهرستان ایستگاه‌هایی با عنوان ایستگاه سلامت ایجاد کرده‌اند که نام آمران سلامت برای آن انتخاب شده است. آن‌ها به تمام کسانی که از آنجا رد می‌شوند و ماسک ندارند، ماسک اهدا می‌کنند. ضدعفونی کردن تاکسی‌های شهری نیز هر روزه انجام می‌شود. او می‌گوید: «خانواده‌هایی را که کرونامثبت شده‌اند، با همکاری مرکز بهداشت شناسایی می‌کنیم و با آن‌ها تماس می‌گیریم تا اگر نیازی داشتند برطرف کنیم و کم‌تر در شهر تردد کنند. برای کارمندان بانک‌ها، راننده‌های تاکسی، عزیزان کادر درمان، پرسنل درمانگاه‌های شبانه‌روزی و داروخانه‌ها نیز شیلد تولید کردیم و در میان تمام افرادی که به نحوی در معرض خطر بودند، به نیت شهید سردار قاسم سلیمانی توزیع کردیم.»

تلاش برای حذف یک رسم و خرافه غلط در کنگاور
این گروه جهادی با بیمارستان‌های شهرستان ارتباط برقرار کرده است تا هر خانواده‌ای که فرزندش به دنیا آمد و وضعیت مالی مناسبی نداشت به آن‌ها معرفی کنند تا هزینه‌های بیمارستانی‌اش پرداخت شود. جهانگیری می‌گوید: «در منطقه ما یک رسم عجیبی وجود دارد که هرکسی دختردار می‌شود، می‌گویند اجاق او کور است و وجهه بدی دارد. ما برای مبارزه با این خرافه، به کسانی که بچه‌شان دختر باشد دو برابر هدیه می‌دهیم. یعنی علاوه بر پرداخت هزینه بیمارستان، ۴۰۰ هزار تومان هم هدیه نقدی به آ‌ن‌ها می‌دهیم.»

ساخت ۳۵ خانه برای نیازمندان
این امام محله به همت گروه جهادی‌اش توانسته ۳۵ خانه برای نیازمندان در طول دو سال بسازد و به آن‌ها تقدیم کند. با توجه به مجازی شدن آموزش‌ها به دلیل شرایط کرونایی نیز آن‌ها با کمک خیرین، ۶۸ گوشی موبایل و ۶۸ تبلت تهیه کرده و به دانش‌آموزان نیازمند ارائه داده است. آن‌‌ها یک مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست هم در شهرستان در دست ساخت دارند که نام آن مزین به نام حضرت ولی عصر (عج) خواهد بود.

تمام این برکات و خدمت‌رسانی‌ها از یک جا نشأت گرفته است؛ همان جایی که یک روحانی و امام محله تصمیم گرفت صرفا مسجد را پایگاه خود نکند، برای همین با پرداختن به جزیی‌ترین مسائل زندگی مردم تا عمق خانه‌های آنان پیش رفت و شد امام محله.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!