امام محله، پای کار فوتبال بچه‌ها و سفره عقد زوج‌های جوان

امام محله، پای کار فوتبال بچه‌ها و سفره عقد زوج‌های جوان
بنیاد هدایت
0
۰۷ دی ۱۳۹۹

امام محله همان آقای روحانی نیست که سه نوبت می‌رود مسجد و همه نماز را پشت سرش می‌خوانند. یک امام جماعت هم هست که برای مردم دکتر می‌آورد، با نوجوان‌های محله پابه‌توپ می‌شود و برای زوج‌های جوان، صفر تا صد عروسی را مجانی می‌کند.
کارکردهایی که مساجد علاوه بر برگزاری نماز جماعت و فضایی برای راز و نیاز می‌توانند داشته باشند، بر کسی پوشیده نیست. ظرفیتی که باید با همت و تلاش امام جماعت به کارگرفته شود. روحانی مسجد باید خود را صرفاً امام جماعت مسجد نبیند و فراتر از آن، امام محله باشد.

جایگاه واقعی امام جماعت مساجد

حجت‌الاسلام عبدالرسول باستین، روحانی‌ای است که این نقش را در محله خود به دست گرفته است. او متولد ۱۳۶۱ و ۱۶ سالی است که امام جماعت مسجد امام زین‌العابدین(ع) در محله نایبند جنوبی بندرعباس است. نایبند محله‌ای در بندرعباس است که ۷۰۰ خانواده با ۶۴۰۰ نفر جمعیت دارد و به گفته این امام جماعت، ۱۵۰ خانواده آن از لحاظ اقتصادی و مشکلات اجتماعی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.

راه‌اندازی قرارگاه تحول محله
این روحانی، نقش و هدف خود را فراتر از اقامه سه نوبت نماز جماعت در مسجد دیده است و به عنوان امام محله، کمر به رفع مشکلات مردم و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و تربیتی برای مردم کرده است. او برای این کار قرارگاه تحول محله راه انداخته است.

طرح دکتر مسجد
او یک مرکز نیکوکاری با عنوان آفتاب مهربانی و یک گروه جهادی درست کرد تا بتواند با کمک جوانان محل، مشکلات بسیاری را برطرف کند. در این محله شاید دسترسی به پزشک حتی عمومی هم سخت است؛ چه برسد به پزشک متخصص. این روحانی برای مردم تیم پزشکی متشکل از ۱۵ نفر را جمع کرد که در مناسبت‌ها و زمان‌های مختلف برای ویزیت و درمان مردم این محله در مسجد حاضر شوند. باستین می‌گوید: «این طرح با عنوان دکتر مسجد اجرایی می‌شود. در این تیم پزشکی، علاوه بر پزشک عمومی، پزشکان متخصص همچون زنان، کودکان، دندانپزشک و چشم پزشک حضور دارند و حتی اگر مردم نتوانند در مسجد حاضر شوند، پزشکان به خانه مردم می‌روند و آن‌ها را ویزیت می‌کنند.»

راه‌اندازی مزون ازدواج آسان وصال
او برای رفع مشکلات اقتصادی مردم و محله یک هیأت اندیشه‌ورز با حضور ۱۰ نفر از خواهران و برادران تشکیل داده است تا بتوانند در این اوضاع سخت اقتصادی برای رفع مشکلات مردم برنامه‌ریزی کنند. این گروه در قدم اول برای ازدواج آسان جوانان برنامه‌ریزی کرد. باستین می‌گوید: «بیش‌تر جوانان دلیل گریز از ازدواج را مشکلات اقتصادی و نداشتن بنیه مالی کافی عنوان می‌کنند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم از فروردین‌ماه امسال، یک مزون عروسی ایجاد کنیم که برای ازدواج جوانان به صورت کامل و البته رایگان تمهیداتی را اندیشیده است.»

تمهیدات مزون مسجد برای ازدواج آسان جوانان
باستین ادامه می‌دهد: «ما در این مزون لباس عروس، لباس داماد، ماشین عروس، گل و ماشین، اتاق عقد و حتی تیم اجرای شاد و البته با رعایت موازین اسلامی را فراهم کردیم تا یک زوج از دست این هزینه‌ها که سرجمع شاید حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان شود، خلاص شوند. ما از زوج‌ها تنها هزینه خشکشویی لباس‌ها را می‌گیریم. برای فراهم‌سازی این ظرفیت با کمک خیرین ۱۲۰ میلیون‌ تومان هزینه کردیم.»

نایبند محله‌ای که انگار فراموش شده است!
محله نایبند جنوبی در قلب بندرعباس قرار دارد. این محله به خلیج فارس چسبیده است، اما از لحاظ امکانات در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. نایبند، شناسنامه بندرعباس است، اما از لحاظ وضعیت معیشتی و خدماتی اوضاعش خوب نیست. باستین می‌گوید: «از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون هیچ طرح عمرانی در محله ما اجرا نشده است. ما فضای سبز و … نداریم. فاضلاب منطقه قدیمی است و حتی تیر چراغ برق‌ها همان تیرهای چوبی قدیم است. اما این وضعیت هم موجب نشده که ما دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم. فعالیت‌های امام محله نباید محدود به امور مذهبی و فرهنگی باشد. ما در حوزه ورزش هم وارد شدیم و نزدیک به ۱۱۰ شاگرد در رشته تخصصی فوتسال در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان در زمین ورزشی مسجد آموزش می‌بینند.»

این روحانی خودش فوتسالیست است
پینگ‌پنگ‌ و فوتبال‌دستی از دیگر ورزش‌هایی است که در مسجد برگزار می‌شود. همچنین جوانان علاقه‌مند به ورزش‌های پرورش اندام و کاراته با معرفی نامه از طرف مسجد به باشگاه‌های نزدیک معرفی می‌شوند. این امام محله خود سابقه فعالیت در رشته ورزشی فوتسال را دارد و با تجربه و علاقه خود توانسته در زمینه‌های ورزشی خوب وارد عمل شود. البته محله نایبند هم دارای قهرمانان ورزشی بسیاری است.

جوانان نایبند جلوی کرونا هم ایستادند
کرونا تمام کشور را درگیر خود کرد. بیماری‌ای که مشکلات بسیاری را برای تمام مردم ایجاد کرد و البته مشکلات اقتصادی آن برای بخشی از جامعه بسیار بیش‌تر بود. در محله نایبند جنوبی هم همین وضع حاکم بود. بسیاری از مردم که از قبل مشکلاتی داشتند، گرفتارتر شدند و بسیاری هم براثر کرونا نیازمند شدند. باستین می‌گوید: «بعد از کرونا گروه جهادی خود را برای کارهای خدمات‌رسانی در این حوزه فعال کردیم. اول ضدعفونی و توزیع اقلام بهداشتی را دست گرفتیم، علاوه بر آن آگاه‌سازی مردم با سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مقابله با کرونا و کنترل عبور و مرور ورودی و خروجی‌های محله از دیگر برنامه‌ها ما بود.»

مردم خودشان مشکل دارند، اما باز کمک می‌کنند
مردم این محله‌ها با این که خودشان مشکل دارند، اما برای رفع مشکلات هم محله‌ای‌های خود دریغی ندارند. باستین می‌گوید: «در این چندماهه کرونایی هرماه تلاش کردیم با تهیه بسته‌های ارزاق و سبد کالا برای رفع نیاز بخشی از نیازمندان محله کمک‌رسانی کنیم. گاهی نیز با جمع‌آوری کمک‌هایی کارت‌های هدیه میان مردم نیازمند توزیع کردیم.»

اشتغال‌زایی برای روستاییان با راه‌اندازی بازار آنلاین
فعالیت‌های اجتماعی این امام محله، صرف این کمک‌رسانی‌ها نیست و او برای رفع نیازهای دائمی‌تر مردم هم برنامه دارد. او با کمک هیأت اندیشه‌ورز، مرکز نیکوکاری و گروه جهادی مسجد برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد مردم هم برنامه دارد. باستین می‌گوید: «ایجاد بازارچه منصف، ترویج و تبلیغ مشاغل خانگی از جمله عروسک‌سازی، شمع‌سازی، دوخت ماسک و دیگر صنایع‌دستی با طراحی کارت ویزیت رایگان، بخشی از فعالیت‌های این محله در زمینه اشتغال‌زایی بوده است. برای فروش محصولات نیز بازار آنلاین نایبند جنوبی بندرعباس را راه‌اندازی کردیم.»

برنامه‌های فرهنگی و تربیتی
علاوه بر حوزه اجتماعی در زمینه تربیتی و فرهنگی نیز امام محله باید فعال باشد. باستین می‌گوید: «راه‌اندازی کانال‌های تربیتی، مشاوره (مادران، دختران و پسران آینده‌ساز)، اجرای طرح سه‌شنبه‌های مهدوی و تولید سرود، نمایش و … بخشی از فعالیت‌های انجام شده فرهنگی و تربیتی ما در فضای مجازی است.»

نمونه‌ای از سرودخوانی بچه‌های محله نایبند
برای فعال شدن مساجد باید امام جماعت نقش و ماموریت خود را فراتر از اقامه نماز جماعت بداند و نسبت به رفع نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم نیز دغدغه داشته باشد؛ تلاش‌هایی که موجب می‌شود مردم اقبال بیشتری به برنامه‌های مسجد داشته باشند و صف‌های نماز جماعت هم پرشورتر از قبل باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!