قاسمی مطرح کرد؛

تأکید بر جهت گیری تمدنی؛ گامی رو به جلو در مهارت حل مسئله

تأکید بر جهت گیری تمدنی؛ گامی رو به جلو در مهارت حل مسئله
حسین فلاح مراد
0
۱۲ بهمن ۱۴۰۰

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد هدایت به مهارت‌های نوین حل مسئله پرداخت و به تفاوت‌های این مسائل مطرح شده در این دوره آموزشی با دوره‌های قبلی پرداخت و گفت: جهت گیری تمدنی و برنامه ریزی و اقدام با جدول روندنما از جمله بخش‌هایی است که به بوم حل مسئله اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حسن قاسمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد هدایت در نخستین روز از دوره سوم نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» در اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به موضوع «مهارت‌های نوین حل مسئله» پرداخت و اظهار داشت: همانطور که در نشست‌های شهید بیاضی زاده مطرح شد؛ امام باید با حلقه‌های میانی حل مسئله کند.

وی با اشاره به هفت مرحله‌ای که برای رسیدن به امامت میانی در نظر گرفته شده است، گفت: در مراحل اولیه امام دغدغه اش برگزاری نماز جماعت است و در مراحل بعدی طی یک فرآیند سه ساله به جایی می رسد که با رویکرد تمدنی به امامت حلقه‌های میانی می‌پردازد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد هدایت مدل توانمدسازی بنیاد را مدل عملیات محور عنوان کرد و ابراز داشت: مدل حل مسئله ای که قبلا ارائه شد یک خلائی وجود داشت؛ به نظر می‌رسد که این حل مسئله باید جهت گیری تمدنی داشته باشد. در گام نخست بر اساس سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گاام دوم انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نظام مسائل تهیه و تدوین شد و متناسب با مسئله‌های محله، ۸۰۰ زیر موضوع از آن کلان مسئله‌ها احصاء شد.

قاسمی به تبیین گام‌های مختلف در حل مسئله پرداخت و گفت: در شناسایی ظرفیت‌ها گفتیم که ۷ دسته بندی وجود دارد اعم از اجتماعی، فیزیکی، فرهنگی و…؛ در دوره قبلی عناوین را به صورت کلی مطرح می کردیم اما در اینجا می خواهیم که عناوین به صورت دقیق و ریز مشخص شود.

وی یکی از ایرادتی معمولا افراد در بوم حل مسئله، دچار آن هستند را بحث ریشه یابی دانست و بیان داشت: همانطور که قبلا گفتیم باید با تکنیک «پنج چرا» به ریشه مسائل برسیم. حداقل باید پنج راه کار برای معضلاتی که ریشه یابی شده است ارائه شود؛ جنس این راه کارها نیز متناسب با ریشه ها، متفاوت باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد هدایت مرحله برنامه ریزی و اقدام را مرحله مهمی در حل مسئله خواند و گفت: برنامه ریزی تعیین می کند که نقطه پایانی راه حل کجاست؛ اینکه راه کار خوبی ارائه شود، مسئله را حل نمی‌کند بلکه باید در زمان بندی مناسب آن مسئله حل شود.

قاسمی به تبیین جدول روند نما پرداخت و اظهار داشت: زمان بندی ها در این جدول مشخص می شود؛ یکسری از کارها به صورت متوالی پیگیری می شود و طبیعتا باید برخی از کارها به صورت هم زمان دنبال و انجام شود.

وی در ارائه بوم حل مسئله‌ای که شکل و شمایل جدیدی برای آن طراحی شده بود، گفت: در این بوم معضلات، جهت گیری تمدنی، ظرفیت‌ها، ریشه یابی‌ها و ارائه راه حل نیز باید به صورت دقیق و جزئی مشخص شود؛ ارزیابی و شکست کار و برنامه اقدام بخش های دیگر بوم حل مسئله هستند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!