«طرح تحول اجتماعی مسجد محور» مدلی بر اساس پیش‌گیری و صیانت است.

بنیاد هدایت
0
۰۱ آبان ۱۳۹۹

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام میر محمدیان معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در افتتاح «طرح تحول اجتماعی مسجد محور» که با حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن برگزار شد گفت: در خصوص این طرح مشورت‌های لازم از تمام لایه‌ها مکرر گرفته شد و دلیلش این است که مجری اصلی این طرح مدیران کل و رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها و شهرستان‌ها هستند. ما اصرار داریم مدیران کل و رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها و شهرستان‌ها با این طرح به‌طور هم‌دلانه و دقیق مواجه شوند.

وی تصریح کرد: متونی که در خصوص «طرح تحول اجتماعی مسجد محور» برای مدیران ارسال می‌شود باید به‌دقت مطالعه شود و مدیران هم نقطه نظراتشان در خصوص این طرح باید برای ما ارسال کنند که این عمل برای ارتقا این طرح بسیار مؤثر است همچنین این طرح حتماً جای اصلاح و ترمیم مکرر دارد، ما نیز استان به استان و شهر به شهر سفرکرده و مدت یک سال است که هزاران ساعت ایده‌ها و نظریاتی که حاصل کارمیدانی و تجربیات عرصه فرهنگ است را تجمیع کردیم و به‌صورت بسته در اختیار مدیران قراردادیم و تلاش ما این است که به‌طور سراسری و با کمک همدیگر این طرح را به جلو ببریم. همچنین تغییرات و نقطه نظرات درکلیات باید به‌مرور ایجاد شود، تا کار یکپارچگی خود را از دست ندهد.

میرمحمدیان با بیان اینکه مراکز خدماتی که برای این طرح و فرآیند به‌وجود آمده یک ابزار جدی و قوی در اختیار مدیران است عنوان داشت: از همان روزی که حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی فرمودند: «هر مسجد یک حقوق‌دان» با ایشان و معاونشان جلسه گذاشتیم و مکرر مباحثه داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای نیز ردوبدل شد و در کمیته «هر مسجد یک حقوق‌دان» سازمان تبلیغات اسلامی ورود پیدا کرد. ما تلاش می‌کنیم تا محوریت امامان را بالا ببریم.

طرح تحول اجتماعی

وی افزود: یک تفاهم‌نامه هم با شورای عالی زکات منعقد شد و مصوب شورای عالی زکات در این خصوص که روحانی مستقر می‌تواند عامل زکات باشد اخذشده است؛ باید گفت که این مصوبه ظرفیت بزرگی است که می‌تواند به روند تبلیغ روحانیون مستقر و تأمین برخی از مخارجشان کمک کند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مرکز خدمات حوزه نیز در نظر دارد خدمات ویژه‌ای را به مبلغان ارائه دهد و مرجع تأیید این خدمات ویژه، سازمان تبلیغات اسلامی است. سازمان تبلیغات اسلامی اگر طلبه‌ای را به‌عنوان «طلبه تبلیغی» تأیید کند نه‌تنها طلبه کمک‌هزینه‌های ویژه تبلیغی دریافت می‌کند بلکه علاوه بر بیمه بازنشستگی، بیمه خدمات در مسجد هم به او تعلق می‌گیرد و تمام این فعالیت‌ها با این هدف انجام می‌شود که طلبه، محور مسجد شود.

سید ناصر میر محمدیان با اشاره به این موضوع که ما چگونه اولین مواجهه‌های خود را با طلبه‌ها شکل دهیم بسیار حائز اهمیت است ابراز داشت: هر کار که می‌کنیم باید در ارتقا طلبه‌ها و امامان محله مؤثر باشد و نگاه تسهیل‌گرانه در این مورد نگاهی حیاتی به شمار می‌رود و مساجدی هم که انتخاب می‌شوند باید قابلیت الگوبرداری داشته باشند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: نهاد دین ظرفیت ایجاد تحول اجتماعی، محرومیت‌زدایی و آبادانی را دارد و در طرح تحول اجتماعی مسجد محور اعتقاد ما این است که اگر مسجد و امام، محور محله باشند تحول اجتماعی مدنظر، برمبنا و استفاده از ظرفیت‌های نهاد دین اتفاق می‌افتد و در حقیقت با این روش ما مدلی بر اساس پیش‌گیری و صیانت ارائه می‌دهیم.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!