برنامه‌های بانوان در نخستین روز از سومین دوره نشست ملی «کوثر هدایت»؛

تجلیل از مادر شهید مدافع حرم رضا اسماعیلی

تجلیل از مادر شهید مدافع حرم رضا اسماعیلی
حسین فلاح مراد
0
۱۲ بهمن ۱۴۰۰

مراسم افتتاحیه سومین دوره نشست ملی «کوثرهدایت» ویژه بانوان راهیار و همسران مدیران کل و معاونین ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، در این مراسم ضمن قرائت دسته جمعی صلوات خاصه امام رضا(ع)، کلیپ حماسی به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر و پس از آن مستندی از اقدامات خانم فیض آبادی یکی از بانوان شریکه الامام فعال، برای میهمانان حاضر در جلسه پخش شد.

در ادامه این برنامه مریم زادقاسمی عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت در جمع راهیاران شبکه شریکه الامام با اشاره به جایگاه و اهمیت مساجد گفت: امامانی که سنگر مسجد را حفظ نمودند و مسجد را محور اصلی محله قرار دادند، توانستند اتفاقات خوبی را در سطح محله خود رقم بزنند.
وی با بیان اینکه امروز تشخیص دشمن آسان نیست، افزود: امروز و در میدان جنگ نرم، دشمن با تمام قوا و با لباس تزویر وارد شده است و قربانیان این جنگ جوانان هستند که باید نسبت به آنان احساس مسئولیت کرد.
زادقاسمی با اشاره به هویت همسران روحانیون اظهار داشت: هویتی که همسران طلبه‌ها دارند، هویتی ویژه است که ناشی از لباس تن همسران آن‌ها است و این یک فرصتی را ایجاد می‌کند که باید از آن به خوبی استفاده کرد. اگر همسر امام محله اراده کند در هر سطحی که قرار داشته باشد، می‌تواند بسیار اثرگذار عمل نماید.
عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت در پایان به توضیح و تشریح برنامه‌های این نشست پرداخت و از حاضرین در جلسه برای نقش آفرینی در این میدان و پیوستن به خانواده بزرگ راهیاری دعوت نمود.

حضرت فاطمه؛ پیشتاز در جهاد تبیین

سپس عصمت پناهیان با حضور در این جمع ضمن قرائت صلوات خاصه حضرت زهرا (س)، خطاب به میهمانان حاضر در جلسه اظهار داشت: با بیعت و توسل به حضرت زهرا(س) نیت کنید که سایه نشین چادر این بانوی دو عالم باشید و شفاعت دو گیتی را به اذن خداوند از این حضرت طلب نمایید.
او با تأکید بر مرور تاریخ و توجه به دو خطبه ای که از این بانوی گرانقدر به یادگار مانده است، گفت: بخشی از زندگی حضرت زهرا(س) جهاد عملی بوده است، حضور به‌جا، دقیق و مردانه ایشان در میدان بدون اینکه بخواهند مرد باشند، باید مورد توجه قرار گیرد.
پناهیان با بیان اینکه در دین اسلام اصالت به انسانیت است، افزود: زن تربیت شده اسلام نیازی به این ندارد که مرد باشد و ادعایی هم ندارد که چرا از حق مردان به زنان نمی‌دهند؛ چراکه خوب می‌داند زن و مرد فرع انسانیت هستند و زن در جایگاه خود و با حفظ سمت خود می‌تواند مردانه در جامعه حضور یابد و این را ایشان در صدر اسلام اثبات نمودند.
وی در ادامه بیان داشت: زن تربیت شده اسلام زن اصیل توحیدی است، یعنی انسانیتش بر جنسیت او قالب است.
او با تأکید بر جهاد تبیین خاطرنشان کرد: جهاد تبیین را در وجود حضرت زهرا (س) می‌توان به خوبی یافت و در کشور ما و در دوران انقلاب نیز زنان مجاهدی بودند که علی‌رغم حفظ حریم خانواده و در کنار همراهی همسر و فرزندان، در عرصه اجتماع نیز نقش آفرینی نمودند.
پناهیان عنوان کرد: شأنی که حضرت امام برای زنان قائل شدند در جوامع بشری نمونه ندارد، ایشان بهترین اصطلاحات را برای بانوان به کار می‌بردند و در جمله ای بیان کرده‌اند « شما بانوان اثبات کردید که مقدم بر مردها هستید؛ مردها از شما الهام گرفتند، عبرت گرفتند و تعیلم گرفتند؛ شما در صف اول نهضت قرار دارید و زن مبدأ همه خیرات است».
او همچنین با اشاره به بخش دیگری از سخنان ایشان در مورد بانوان که خطاب به نمایندگان مجلس در آن دوران بیان شده است، اظهار داشت: حضرت امام فرمودند« خدمات بانوان در پشت جبهه جنگ تحمیلی را مدنظر قرار دهید؛ آن‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که به دنبالش توقعی نیست و به مقام و مسندی نگاه ندارند، بلکه سربازان گمنامی هستند که باید گفت در جبهه مشغول به جهاد هستند».
پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ارزش چادر وصله شده حضرت زهرا(س) از تمامی کهکشان‌ها بالاتر است، اذعان داشت: هرکس سایه نشین چادر این بانو باشد، یقینا به سعادت دست می‌یابد.
او وظیفه اولویت دار زن را در همسرداری کردن دانست و بیان کرد: اگر قرار است همسر شما یاوری محله را عهده دار باشد، شما به‌واسطه آن توان مادری کردن برای یک محله را خواهید داشت و خوش به سعادت زن اصیل توحیدی که چنان وجودش وصل به سرچشمه است که از آن آب زلال معرفت و محبت جاری می‌شود.
پناهیان در پایان با توصیه بر انجام استغفار، این عمل  را در باطن و ظاهر افراد بسیار اثر بخش دانست و بر تأسی از حضرت زهرا(س) برای پیمودن مسیر تبلیغی و نقش آفرینی در این میدان تأکید نمود.

تجلیل از مادر شهید مدافع حرم رضا اسماعیلی

همچنین در ادامه این مراسم شهربانو صادقی فضلی مادر شهید رضا اسماعیلی اولین شهید ذبیح مدافع حرم از لشکر فاطمیون که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت به سخنرانی پرداخت و با اشاره به نحوه اعزام فرزندش به سوریه گفت: فرزندم با گروه اول مدافعین حرم به سوریه اعزام شد و قبل از اعزام از من اذن گرفت؛ اما چون تک پسر خانواده بود من با رفتن او مخالفت کردم.
وی افزود: پسرم ۱۱ ساله بود که پدرش را از دست داد و من در طی این سال‌ها هم نقش مادر و هم نقش پدر را برای او ایفا کردم و یقینا دل کندن از فرزندم کار آسانی نبود.
مادر شهید اسماعیلی در ادامه بیان داشت: او در مقابل مخالفت‌های من گفت که اگر شما به رفتن من رضایت ندهید، باید در مقابل حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) پاسخگو باشید.
او حفظ آبروی خود در مقابل اهل بیت(س) را علت روانه کردن فرزندش عنوان کرد و گفت: وقتی پسرم اعزام شد، همه دوستان و آشنایان مرا سرزنش می‌کردند که چرا تک پسرم را فرستادم آن هم در شرایطی که همسرش ۳ ماهه باردار بود؛ اما خودم خوب می‌دانستم که این مسیر حق و عاقبت به خیری او است.
مادر شهید اسماعیلی از برخی از حرف و حدیث‌ها گله کرد و اظهار داشت: برخی می‌گویند که شهدای مدافع حرم به خاطر مسائل مادی رفتند؛ اما این شهدا تنها یک هدف داشتند و آن هم دفاع از حرم بوده است.
او با تأکید بر توجه به کسب نان حلال و صداقت در مقابل فرزندان گفت: فرزندان از پدر و مادر الگو می‌گیرند، در تربیت فرزندان کاری کنید که آن‌ها در مسیر اهل بیت(س) قرار گیرند.
خانم صادقی فضلی در پایان با اشاره به نحوه شهادت فرزندش خاطرنشان کرد: سر شهید من مثل اربابش از بدن جدا شد و صبر و تحمل در مقابل چنین اتفاقی تنها با نگاه و لطف اهل بیت(س) امکان پذیر است و اگر توجه ائمه اطهار(ع) نبود، یقینا تحمل چنین فقدان و داغی ممکن نبود.

تبیین مدل راهیاری 

در ادامه برنامه‌های این روز، راهیاران شهرستانی شبکه شریکه الامام در قالب سه گروه قرار گرفتند که گروه اول شامل استان‌های فارس و بوشهر بودند که حجت الاسلام امید محلاتی به بیان مطالب مرتبط با مدل راهیاری برای بانوان راهیار این استان‌ها پرداخت.
مریم زادقاسمی نیز مباحث مرتبط با همین موضوع را برای گروه دوم که شامل استان‌های قم، قزوین، مرکزی، خراسان جنوبی و کهکلویه و بویراحمد بودند، مطرح نمود.
گروه سوم نیز شامل راهیاران شبکه شریکه الامام استان‌های خوزستان و همدان بودند که حجت الاسلام رضا غلامی روشن به ارائه همین مباحث برای آنان پرداخت.

حضرت فاطمه؛ شهیده جهاد تبیین

سپس بعد از برگزاری نماز جماعت، عاطفه سعیدی نژاد مدیر کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در جمع بانوان راهیار با اشاره به شخصیت حضرت زهرا(س) و مجاهدت‌های ایشان عنوان کرد: این بانو یک شخصیت بزرگ اجتماعی بودند و به همراه فرزندان خود در جریان فتح مکه و حتی در برخی از جنگ‌ها همچون جنگ خندق حضور داشتند و به رزمندگان این جنگ خدمت می‌کردند.
مدیر کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دوران کودکی، نوجوانی و جوانی این بانو با پرحادثه ترین اتفاقات مهم تاریخ اسلام همراه بوده است، اظهار داشت: نوع تعامل و رویارویی ایشان با محیط و اقداماتی که انجام دادند، الگوی ناب و درس عبرتی است که کمتر به آن‌ها توجه شده است.
او با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون جهاد تبیین اذعان داشت: اخیرا حضرت آقا به صورت جدی مسئله جهاد تبیین را مطرح نمودند و این جهاد تبیین همان چیزی است که در زندگی حضرت زهرا(س) جریان داشته است.
وی اضافه کرد: این رسالت به قدری حائز اهمیت است که حضرت زهرا (س) جان عزیز خود را در این مسیر فدا کردند و ایشان به گونه‌ای زیستند که دشمنان راه و چاره‌ای جز حذف ایشان از میدان را نداشتند.
او همچنین اعلام داشت: امروز ما با یک گره جدی مواجه هستیم که حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بدان اشاره نموده‌اند و آن محاصره تبلیغاتی دشمن است.
مدیر کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: ابزارهای رسانه‌ای دشمن راه را برای پیام رسانی ما بسته است و طبق نظر رهبر معظم انقلاب تنها راه حل ما در این شرایط این است که جهاد تبیین شکل گیرد و عموم جامعه مذهبی احساس وظیفه تبلیغی داشته باشند و به این رسالت بپردازند.
او همچنین بیان کرد: امروز زنان جامعه ما اگر بدانند که انقلاب در چه نقطه‌ای قرار دارد و افق‌های مطلوب انقلاب را در جامعه تبیین نمایند، جامعه برای پیمودن مسیر خود و دست‌یابی به افق‌های مطلوب آماده می‌شود.
سعیدی نژاد اضافه کرد: در شرایط کنونی باید تلاش شود تا زنان متوجه جایگاه رهبری خود شوند و باید اراده‌های آنان را به سمت اتفاقات بزرگ سوق داد که این کار تنها با جهاد تبیین انجام شدنی است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!