مروری بر برنامه‌های آموزشی بانوان در دوره پایانی نشست ملی «کوثر هدایت»

مروری بر برنامه‌های آموزشی بانوان در دوره پایانی نشست ملی «کوثر هدایت»
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۵ بهمن ۱۴۰۰

سومین دوره از سلسله نشست‌های ملی ” کوثر هدایت ” با حضور بانوان راهیار ۹ استان، عصر روز گذشته به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، برنامه‌های آموزشی این نشست‌ها براساس نیاز راهیاران به مهارت‌های راهیاری و با هدف بیان نقش شریکه الامام در نظام امت امامت تنظیم شده بود که در دوره‌ پایانی این نشست، بالغ بر ۱۰۰ تن از بانوان در برنامه‌های آموزشی شرکت داشتند که در مجموع یک هزار و ۲۰۰ نفر ساعت کارگاه آموزشی برای آنان برگزار گردید.

در روز اول آموزشی این دوره، طبق روال دو دوره گذشته، مراسم افتتاحیه‌ای ویژه بانوان با حضور مادر شهید رضا اسماعیلی اولین شهید ذبیح مدافع حرم از لشکر فاطمیون، همراه با قرائت دسته جمعی صلوات خاصه امام رضا(ع)، پخش کلیپ‌های حماسی به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر برگزار شد و پس از آن مستندی از اقدامات خانم فیض آبادی یکی از بانوان شریکه الامام فعال، برای میهمانان حاضر در جلسه پخش شد.

 در ادامه این برنامه مریم زادقاسمی عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت در جمع راهیاران شبکه شریکه الامام به جایگاه و اهمیت مساجد پرداخت و برنامه‌های آموزشی، خدماتی و تفریحی این نشست را برای میهمانان حاضر در جلسه تبیین نمود.

سپس عصمت پناهیان با حضور در این جمع، ضمن قرائت صلوات خاصه حضرت زهرا (س)، به سخنرانی پرداخت و به بیان ویژگی‌های زن تربیت شده اسلام و قدرت اثرگذاری او در اجتماع اشاره نمود.

همچنین در ادامه این مراسم شهربانو صادقی فضلی مادر شهید مدافع حرم رضا اسماعیلی به سخنرانی پرداخت و علاوه بر بیان خاطرات خود از این شهید و نحوه شهادتش، به نقش مؤثر مادران در تربیت فرزندان تأکید نمود و توسل به اهل بیت(س) را مایه آرامش دل‌ها و تحمل رنج‌ها دانست.

در ادامه برنامه‌های این روز، راهیاران شهرستانی شبکه شریکه الامام در قالب سه گروه قرار گرفتند که گروه اول شامل استان‌های فارس و بوشهر بودند که حجت الاسلام امید محلاتی به بیان مطالب مرتبط با مدل راهیاری برای بانوان راهیار این استان‌ها پرداخت.
مریم زادقاسمی نیز مباحث مرتبط با همین موضوع را برای گروه دوم که شامل استان‌های قم، قزوین، مرکزی، خراسان جنوبی و کهکلویه و بویراحمد بودند، مطرح نمود.
گروه سوم نیز شامل راهیاران شبکه شریکه الامام استان‌های خوزستان و همدان بودند که حجت الاسلام رضا غلامی روشن به ارائه همین مباحث برای آنان پرداخت.

سپس بعد از برگزاری نماز جماعت، عاطفه سعیدی نژاد مدیر کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در جمع بانوان راهیار با اشاره به شخصیت حضرت زهرا(س) و مجاهدت‌های ایشان، توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین را خواستار شد و گفت: در شرایط کنونی باید تلاش شود تا زنان متوجه جایگاه رهبری خود شوند و باید اراده‌های آنان را به سمت اتفاقات بزرگ سوق داد که این کار تنها با جهاد تبیین امکان پذیر می‌شود.

همچنین در دومین روز از دوره سوم این نشست و از ساعت ۸صبح تا ساعت۱۴، کارگاه‌های مهارت مدیریت گعده و شبکه سازی، مدل تربیتی و ارتباط مؤثر و مهارت‌های نوین حل مسأله برگزار شد.

در این روز راهیاران شهرستانی شبکه شریکه الامام استان‌ها در قالب سه گروه مختلف قرار گرفتند که گروه اول شامل استان‌‌های خوزستان و همدان گروه دوم شامل استان‌های فارس و بوشهر و گروه سوم شامل استان‌های قم، قزوین، مرکزی، خراسان جنوبی و کهکلویه و بویر احمد بودند که برای هرکدام از این گروه‌ها به صورت مجزا مباحث مربوط به گعده داری، مدل تربیتی و ارتباط مؤثر و حل مسأله مطرح شد.
حجت الاسلام امید محلاتی معاونت راهبری بنیاد هدایت به ارائه بحث پیرامون گعده داری و آموزش نحوه گعده داری پرداخت.
حجت الاسلام حامد تقدیری نیز مباحث مربوط به ارتباط مؤثر را تدریس نمود که نحوه تعامل با شریکه الامام، در قالب سه سرفصل کلامی، برنامه‌ای و رفتاری برای آنان بیان شد.
همچنین حسن قاسمی دستیار مدیر عامل بنیاد هدایت نیز به ارائه بحث پیرامون مدل حل مسأله پرداخت و به گام‌ها و مهارت‌های اولیه لازم جهت حل مسأله در محله‌ها اشاره نمود.

همزمان با برگزاری این کارگاه‌ها برای راهیاران شهرستانی، نشست تبیین طرح شریکه الامام ویژه همسران مدیران و معاونان ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های کشور با حضور حجت الاسلام غلامی قائم مقام بنیاد هدایت برگزار شد.
در این نشست بانوان ضمن معارفه، به تبادل تجربیات خود پرداختند و برای کمک به راه اندازی طرح شریکه الامام اعلام آمادگی نمودند.
همچنین دغدغه‌های بانوان در این جلسه مطرح و با هم اندیشی یکدیگر راهکارهای لازم ارائه شد.

پس از برگزاری نماز جماعت حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در جمع بانوان گفت: شما علاوه بر اینکه برای این مسیر انتخاب شده‌اید، خودتان نیز این مأموریت را برگزیده‌اید و باید از این مجاهدت‌های شما تقدیر نمود.
وی همچنین اظهار داشت: وقتی انسان انتخاب می‌کند همسر یک عالم دین باشد، حتما این انتخاب او جهاتی دارد و در این راستا با حضرت زهرا (س) معامله کرده است و باید با توسل به این حضرت تلاش نماید تا همسرش در این مسیر ثابت قدم بماند.

در ادامه برنامه‌های این روز نشست صمیمی راهیاران استانی شبکه شریکه الامام با حضور حجت الاسلام عزت زمانی معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام پشم فروش دبیر برگزاری نشست ملی “کوثر هدایت” و حجت الاسلام غلامی قائم مقام بنیاد هدایت برگزار شد.
در این نشست راهیاران استانی به تبادل تجربیات و ارائه گزارش عملکرد خود پرداختند و در پایان این جلسه از تعدادی از بانوان راهیار فعال تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

در روز پایانی این نشست نیز، گعده تدوین بوم راهیاری در قالب ۵ حلقه‌ اجرا شد. هریک از این حلقه‌ها به نام یکی از بانوان شهیده نامگذاری شده بود که حلقه شهیده پور انوار به سرپرستی خانم عزت‌زمانی شامل راهیاران استان‌های همدان و بوشهر، حلقه شهیده کمایی به سرپرستی خانم‌ها خزاعی و عابدی شامل استان‌های خراسان جنوبی و مرکزی، حلقه شهیده رحیمی به سرپرستی خانم روحانی شامل راهیاران استان خوزستان، حلقه شهیده اسدی به سرپرستی خانم عارفی نسب متشکل از راهیاران استان فارس، حلقه شهیده نازقلیچی به سرپرستی خانم ناطق شامل راهیاران استان‌های کهکلویه و بویر احمد، قم و قزوین بودند که به اجرای بوم راهیاری پرداختند.

سپس گروه‌ها در حضور داوران به ارائه بوم‌های خود پرداختند و حجت الاسلام غلامی قائم مقام بنیاد هدایت و یکی از داوران حاضر در جلسه، از سطح کیفیت بوم های راهیاری بانوان ابراز رضایتمندی کرد و گروه‌های برتر را معرفی نمود که گروه شهیده پور انوار متشکل از راهیاران همدان و بوشهر به سرپرستی خانم عزت زمانی به عنوان گروه برتر توسط داوران انتخاب شد همچنین گروه شهیده نازقلیچی متشکل از راهیاران استان قم، قزوین و کهکیلویه و بویر احمد با اختلاف امتیاز اندک نسبت به گروه اول رتبه دوم کسب نمود و از اعضای این دو گروه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
همچنین حلقه شهیده رحیمی و حلقه شهیده کمایی و حلقه شهیده اسدی نیز به ترتیب رتبه سوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

در بخش دیگری از مراسم‌ اختتامیه بانوان، حجت الاسلام پشم فروش مسئول برگزاری نشست ملی “کوثر هدایت”، به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت اشاره کرد و در این راستا از تعدادی از مادران دارای بیش از ۴ فرزند تجلیل و تقدیر شد.

گفتنی است در سومین دوره نشست ملی “کوثر هدایت” همچون دو دوره گذشته برنامه‌هایی ویژه کودکان و دختران نوجوان تدارک دیده شده بود که در طی این دوره اجرایی شد.
طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی معصومه نعمتی مسئول برگزاری برنامه‌های گروه دختران نوجوان، در این دوره حدود ۳۰ دختر نوجوان در برنامه‌ها حضور داشتند که اجرای عملیات میدانی در حرم مطهر رضوی یکی از کارهای خلاقانه این دوره بود که موجب شد نوجوانان حضور اجتماعی پررنگ تری داشته باشند که در این راستا و جهت هویت بخشی به این دختران برای حضور در صحنه های اجتماعی، تمرین و اجرای سرود دسته جمعی در صحن های مختلف حرم از جمله صحن آزادی و انقلاب از اقداماتی بود که مورد توجه و استقبال مردم و مخاطبین قرار گرفت.
همچنین جهت نشاط این دختران نیز بازی‌های دسته جمعی و خلاقانه ویژه آنان طراحی و در طی این دوره اجرایی شد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!