راهیار بنیاد هدایت در اصفهان مطرح کرد؛

انتقال تجربیات امامان موفق، بهترین راه ارتقاء امامان جماعت

انتقال تجربیات امامان موفق، بهترین راه ارتقاء امامان جماعت
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۰ بهمن ۱۴۰۰

حجت الاسلام مرادی گفت: باید امامان موفق را به امامان جماعت معرفی کنیم تا بدانند که می توانند در فعالیت های گسترده تری وارد شوند. انتقال تجربیات امامان موفق یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای ارتقای امامان جماعت به امامان محله است.

حجت الاسلام قاسم مرادی راهیار بنیاد هدایت در استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، به تشریح وضعیت شبکه امامت در این استان پرداخت و گفت: در حال حاضر استان اصفهان از حدود ۱۴۰ امام روستا، ۶۰ امام محله و ۸ امام پایگاه فرهنگی، اجتماعی که با سهمیه تعلق گرفته این تعداد به ۱۰ نفر می رسد.

راهیار بنیاد هدایت در اصفهان به موضوع پای کار آوردن نهادها در حل مشکل محلات اشاره کرد و افزود: اولین کاری که باید انجام شود هماهنگی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی با سایر نهاد ها است و این کار با کمک راهیاران و معاونان فرهنگی سازمان صورت می گیرد.

وی ادامه داد: پس از این امام است که با مراودات ود با نهادها می تواند سازمان ها را پای کار بیاورد. در این مرحله امام می تواند از سازمان برای رفع موانع این ارتباط کمک بگیرد. در این خصوص جلسات متعددی با نهادهای مختلف از جمله سپاه برگزار کرده ایم.

حجت الاسلام مرادی بیان کرد: به منظور تعین یافتن امام در محله ابتدا خود امام باید شاخصه هایی نظیر توان و سواد تبلیغی را داشته باشد. در این زمینه آنچه به عهده راهیاران شهرستانی گذاشته شده این است که این عزیزان باید امام و سوابق تبلیغی وی را به مردم و هیئت امنا متذکر شوند.

راهیار بنیاد هدایت در اصفهان اضافه کرد: در خیلی مواقع توانمندی های امام گفته نمی شود و مردم هم از توانمندی های امام اطلاعی ندارند. خود امام هم باید توانایی خود را به منصه ظهور برساند و مردم احساس کنند که بودن امام برای آن ها به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مفید و مؤثر است.

وی موضوع ارتقای امامان جماعت به امامت محله را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ما در نمایشگاهی در حاشیه همایش «کوثر هدایت» برگزار کردیم به این موضوع پرداختیم و حتی نام نمایشگاه را ۱۰ کیلومتر مربع بود؛ به این معنی که امام جماعت باید از ۲۰۰ متر مربع مسجد فراتر رود و وارد فضای ۱۰ کیلومتر مربعی شود که همان فضای محله است.

حجت الاسلام مرادی عنوان کرد: خود امام جماعت باید به این نتیجه برسد که وظیفه اش تنها نماز خواندن صرف نیست. باید به این باور برسد که وظیفه ای فراتر دارد. باید امامان موفق را به آن ها معرفی کنیم تا متوجه شوند می توانند در فعالیت های گسترده تری وارد شوند. بنابراین انتقال تجربیات امامان موفق یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای ارتقای امامان جماعت به امامان محله است.

وی گریزی هم به خاطرات دوران راهیاری خود زد و گفت: آنچه برای من در دوران راهیاری خوشایند بود این است که در بین امامان افرادی را داریم که به آن باور نرسیده بودند که می توانند در همه زمینه ها فعالیت کنند؛ اما وقتی به صورت خصوصی به مناطق آن ها می رفتیم و انتقال تجربیات صورت می گرفت، پس از مدتی مشاهده می کردیم که از شخصی که به عنوان الگو به وی معرفی شده بود هم پیشی گرفته بود. این برای من بسیار شیرین بود.

حجت الاسلام مرادی اظهار داشت: دومین نکته ای که برایم بسیار حائز اهمیت است شخصیتی بود که به امامان داده می شد و تکریمی بود که از آن ها به عمل می آمد و امامان  همسران آن ها از این کار خیلی راضی بودند. با اقدامات بنیاد هدایت تکریم از شریکه الامام تا حدی جا افتاده است و این بسیار مهم است هرچند کافی نیست. همین که شریکه الامام دیده شود و مورد تکریم قرار گیرد حتی اگر فعالیت تبلیغی هم ندارد می تواند به لحاظ روحی امام را تأمین کند.

راهیار بنیاد هدایت در پایان برگزاری نشست ملی«کوثر هدایت» را یادآور شد و گفت: همین که مسئولین سازمان تبلیغات با دستاوردهای استان های دیگر آشنا شدند مهمترین آورده این نشست بود و متوجه شدند آنچه به عنوان وظایف راهیاران شهرستانی از سوی بنیاد هدایت مشخص شده است را می شود انجام داد. مزیت دیگر این نشست این بود که در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) برگزار شد و این سب تجدید قوا شد.

وی افزود: هنوز برخی از مدیران سازمان تبلیغات شناخت کافی از بنیاد هدایت ندارند این نشست فرصتی را فراهم کرد تا افراد با اهداف بنیاد هدایت آشنا شوند و سبب ایجاد همدلی بین مسئولین شد.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!