حجت‌الاسلام طاهری مطرح کرد؛

اجرای طرح محله مقاوم در چهارمحال/ محله مسجدمحور به جامعه‌پردازی کمک می‌کند

اجرای طرح محله مقاوم در چهارمحال/ محله مسجدمحور به جامعه‌پردازی کمک می‌کند
رضا رفیعی‌مهر
0
۰۱ اسفند ۱۴۰۰

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح محله مقاوم خبر داد و گفت: مفاهیم طرح محله مقاوم متناسب با مفاهیمی است که بنیاد هدایت در خصوص جامعه پردازی پیگیری می‌کند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام «مهدی طاهری» در گفت و گویی ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران بنیاد هدایت، بیان کرد: لازم است به یک مفهوم مشترک ذهنی برسیم که رسالت امام یک رسالت اجتماعی است. طبیب متمرکز باید به طبیب دوار تبدیل شود و رسالت پیامبر (ص) نیز همین بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری افزود: پیامبر(ص) چتر حمایتشان را برای همه باز می کردند نه برای مسجد؛ مسجد مبدأ حرکت بود و مقصد نبود. مسجد پایگاه بود و صحنه عملیات نبود.
وی تصریح کرد: پیامبر (ص) رسالتشان برای عموم بود و مخاطب خود را کل مردم می دانست نه فقط مؤمنین. و این در آیات اولیه نازل شده بر ایشان آمده است. اگر امام به این موضوع واقف شد گام اول را برداشته ایم.
حجت الاسلام طاهری با اشاره به موضوع ارتقاء امامان جماعت و تبدیل آن ها به امام محله و روستا تاکید کرد: اولین کار این است که به یک تفاهم مشترک ذهنی بین ائمه جماعات برسیم و رسالت امامان محله و روستا را برای آنها تبیین کنیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال بختیاری گفت: به عنوان مثال گاهی یک ماهیگیر با قلاب ماهی می گیرد و گاهی با تور این کار را انجام می دهد. ماهیگیری با قلاب یک کار محدود در فضای محدود است. اما با تور محدوده وسیعی را در بر می گیرد.
وی اضافه کرد: کار امام هم اینگونه است، امام باید محدوده وسیعتری را تحت پوشش قرار دهد. بنابراین در اولین قدم باید ذهنیت مبلغ را نسبت به مقوله تبلیغ تغییر داد و دو اینکه باید محدوده تبلیغ را تغییر داد. کاری ما در این عرصه پیاده کردیم طرح محله مقاوم است.
حجت الاسلام طاهری تصریح کرد: مفاهیم طرح محله مقاوم متناسب با مفاهیمی است که بنیاد هدایت در خصوص جامعه پردازی پیگیری می کند و در حال اجرای آن هستیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهار محال بختیاری به لزوم بستر سازی برای اجرای احکام دینی پرداخت و ابراز کرد: باید این بستر در محله فراهم شود تا مردم بتوانند در محله عمل خیر انجام دهند. یعنی به جای اینکه مردم منتظر دریافت خدمت باشند، کاری کنیم که افتخار ارائه خدمت داشته باشند.
وی اضافه کرد: امام محله باید این حس را ایجاد کند تا با ظرفیت های موجود بدون اینکه انتظاری ایجاد شود محله را اداره کند. محله را دلبسته دین کند نه اینکه طوری عمل کند که وابسته به نهادهای حاکمیتی باشد.
حجت الاسلام طاهری در پاسخ به این سؤال که امام چه کار می تواند بکند که محله به حرکت در آید و ظرفیت های آن فعال شود، ابراز کرد: برای این منظور سه مفهوم دینی حواریون، اسباط و عریف در طرح محله مقاوم لحاظ شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال بختیاری افزود: این ها حلقاتی است که مبنای قرآنی و روائی دارد و مدلی است که حضرت عیسی، حضرت موسی(ع) و پیامبر اعظم(ص) انجام می دادند. به این معنی که در هر محله شخصی را قرار می دادند که هریک کاری تخصصی را انجام می داد. این افراد را می توان بازوهای توانمند امام در محله قرار داد. در چند مورد این روش پیاده شده است.
وی تأکید کرد: بنیاد هدایت بنیاد کار و رفاه اجتماعی نیست بلکه بنیاد تبلیغ دینی است. عملیات های اجتماعی و خدمات اجتماعی یکی از بسترهای فعالیت های دینی است و مقصد فعالیت دینی نیست و مقصد تعالی و قرب است که باید اتفاق بیفتد. همانگون که حضرت عیسی(ع) مکلف به ساخت قبله شد اما هدف آن «اقیموا الصلوه» است.
حجت الاسلام طاهری ادامه داد: حضور اجتماعی امام نباید او را از رسالت مسجدی اش غافل کند. مسئله گسترده می شود اما هدف تعالی انسان است و این مسئله باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت کار امام به خدمات مادی صرف تقلیل پیدا می کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهار محال بختیاری به برخی جریانات خودی که مبنای عمیقی در انجام عملیات ندارند هم اشاره و خاطرنشان کرد: این جریانات به تبلیغا اجتماعی آسیب می زنند. به صرف اینکه یک بنیاد یا سازمان با جیب پر وارد عملیات شود محله ها آباد نمی شود. وقتی پول تمام می شود عملیات هم به پایان می رسد و انتظار مردم را هم از خودشان پائین و از حاکمیت بالا می برند. این رویه اراده و اجتماع همت مؤمنانه را برای حرکت اجتماعی ایجاد نمی کند، بلکه اراده های مؤمنان را نیز تضعیف می کند. بنابراین لازم است بنیاد هدایت ورودی را به این موضوع داشته باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم نهادها و سازمان ها را پای کار بیاوریم این به خدمت گرفتن باید در حوزه خدمات عمومی باشد. اما در جریان تبلیغات دینی حضور این نهادها آسیب زا است.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!