حجت الاسلام میرمحمدیان:

شبکه امامت تحقق جامعه عدالت محور و عدالت پرور را دنبال می‌کند

شبکه امامت تحقق جامعه عدالت محور و عدالت پرور را دنبال می‌کند
مجتبی عظیمی
0
۱۸ اسفند ۱۴۰۰

مدیرعامل بنیاد هدایت شبکه امامت را یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم و مؤثر در جامعه دانست و گفت: همه دغدغه ما این است که شبکه امامت در سطح محلی حل مسئله کند و همه ظرفیت‌ها را از حاکمیتی تا مردمی و حلقه‌های میانی تجمیع کرده و بتواند مسائل مردم از طریق مشارکت خود مردم حل کند تا جامعه‌ای عدالت‌محور و عدالت‌پرور در کشور شکل گیرد.
بنیاد هدایت مؤسسه‌ای خصوصی، چندمنظوره و فرهنگی است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، رئیس هیئت‌امناء این مجموعه است که حمایت از فعالیت‌های آن را در راستای اهداف سازمان می‌داند. بنیاد هدایت تمام امکانات خود را بر ارتقا و رشد تعداد مشخصی از امامان مساجد سطح کشور متمرکز کرده است. این امامان منتخب در روستا(۳۵۰۰ نفر)، محله شهری( هزار نفر) و پایگاه فرهنگی و اجتماعی(۳۵۰ نفر) مشغول فعالیت هستند. بنیاد هدایت قصد دارد این افراد را تا حدی رشد دهد که بتوانند به کمک مردم، مسائل محله خود را با استفاده از امکانات در دسترسشان حل کنند و در واقع از امام مسجد به امام محله تبدیل شوند.
مهمترین ابزار بنیاد هدایت برای ارتقای این امامان، شبکه راهیاری تبلیغی است(۴۳۵ نفر) که در کل کشور گسترده است. راهیار تبلیغی کسی است که دغدغه‌اش تربیت و ارتقای مبلغان در صحنه است و برای این کار از همه ابزار در دسترس خود به ویژه انواع مشاوره و ایجاد ارتباط بین امام و مجموعه‌های خدمت‌رسان بهره می‌برد.
خبرگزاری ایکنا در راستای بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف بنیاد هدایت به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت پرداخته است که مشروح آن را در ادامه مشاهده کرده و می‌خوانید.

در مورد فلسفه شکل‌گیری و فعالیت‌‎های بنیاد هدایت توضیح بفرمایید.
بنیاد هدایت در حقیقت بر اساس تلاقی چند دغدغه با یکدیگر شکل گرفت. یکی از این دغدغه ها، مسئله خود مسجد بود. به دلیل اهمیت و محوریت مساجد و اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر کمی به این حقیقت ناب و زلال دینی و تمدنی کم‌ توجهی شده بود، نیاز بود تا در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی، مرکزی به صورت جدی‌تر به امور مساجد بپردازد که این مسئله منجر به تشکیل بنیاد هدایت شد.
دغدغه دوم، شبکه امامت است. در فرمایشات مقام معظم رهبری به طور مکرر از کلمه یا اصطلاحی با عنوان شبکه امت ـ امامت استفاده شده است و این شبکه امت ـ امامت و به صورت ویژه شبکه امامت یعنی شبکه‌ای که آغاز آن از امامت امت بوده و تا امامت خرد در لایه‌های میانی جامعه ادامه پیدا می‌کند. این شبکه نیاز به این دارد که هم نسبت به جایگاه خود آگاهی پیدا کند و هم از طرفی برای این جایگاه تولید محتوا، دانش، مهارت، سازماندهی، ساختارسازی، تعریف عملیات و برنامه و پشتیبانی و … انجام شود که هدف همگی این برنامه‌ها نیز شعار کلی بنیاد هدایت یعنی «تعالی شبکه امامت و مساجد» است.

چگونه می‌توان از ظرفیت شبکه امامان جماعت کشور برای رفع آسیب‌های اجتماعی بهره برد؟
اولین اقدام بنیاد هدایت، ایجاد هویتی به نام امام محله بود. بخشی از افرادی که به عنوان پیش‌نماز در مساجد نماز فعالیت‌ می‌کنند، فقط پیش‌نماز صرف، بخشی دیگر امام مسجد و بخشی نیز امام میانی هستند. امامت در لایه امام محله سه وظیفه اصلی بر عهده دارد. وظیفه اول ایشان تقویت نهاد امامت، وظیفه دوم تقویت پیوندهای اجتماعی و وظیفه سوم آن‌ها نیز حل مسئله با کمک مردم و حلقه‌های میانی است. طبیعتاً در طول ایام مختلف به این ظرفیت بسیار عظیم، مهم، در دسترس و بومی کم‌توجهی شده بود و نسبت به این جایگاه و کارکرد آن‌ها ادبیات‌سازی نشده و دانش مورد نظر نیز تولید نشده بود. همچنین، چنین ظرفیت و هویتی تاکنون به رسمیت شناخته نشده بود.
طی یکی دو سال اخیر، فعالیت مهمی از سوی بنیاد هدایت در قالب مهرواره اوج صورت گرفت که خروجی خوبی نیز در جامعه داشت. مقام معظم رهبری روز ۲۰ مردادماه سال جاری دستور به اوج‌گیری خدمت‌رسانی با محوریت مساجد دادند. در این راستا نیز بنیاد هدایت فراخوانی منتشر کرد تا امامان جماعت به این فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی لبیک گویند که در حدود ۲۲ هزار نفر در این فراخوان شرکت کردند تا در مرحله بعدی به حل مسئله مردم بپردازند.

همه دغدغه ما این است که شبکه امامت که یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم و مؤثر در جامعه است، باید در سطح محلی حل مسئله کند و این جایگاه است که باید همه ظرفیت‌ها را از حاکمیتی تا مردمی و حلقه‌های میانی تجمیع کرده و بتواند مسائل مردم از طریق مشارکت خود مردم حل کند تا جامعه‌ای عدالت‌محور و عدالت‌پرور در کشور شکل گیرد.

بنیاد هدایت چه برنامه‌هایی در زمینه جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها دارد؟
هنر ما باید این باشد که حال مردم را خوب کنیم. خداوند متعال در قرآن کریم این‌گونه می‌فرماید که «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ به راستى (ما) پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن‌ها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند». در این آیه شریفه چهار عنصر مهم نقش‌آفرینی می‌کنند. اولین عنصر، امامی است که باید ارسال شده و تکالیف الهی را برای مردم انجام دهد. دومین عنصر، بینات است که شامل معجزات و نشانه‌های پیامبران الهی بود. این بینات برای امامان میانی جامعه امروزی ما، دلسوزی، حل مسئله کردن و در میان مردم بودن آن‌هاست.
سومین عنصر، کتاب به معنی حرف و محتواست. چهارمین عنصر نیز میزان است که می‌تواند نشانه سنجش صحیح و تبیین باشد. خروجی این چهار عنصر به قیام بالقسط تبدیل خواهد شد. در حقیقت ما به تبیین عملی نیاز داریم که امامان ما باید مصداق این امر باشند. همچنین، امامی که مبین است، باید از سوی مردم پذیرفته شده و جامعه حرف ایشان را به عنوان انسان دلسوز مردم بپذیرد.
همچنین، این فرد مبین باید دارای حرف تأثیرگذار در میان مردم باشد. به فرموده مقام معظم رهبری مسجد محل تلاقی دنیا و آخرت و محل رفع نیازهای دنیایی و حوائج آخرتی است. امامان مساجد نباید فقط به حل مسئله میان مردم بپردازند، بلکه باید در حد جامعه‌پردازی و تمدن‌‎سازی جامعه، حرف برای گفتن داشته باشند. امامی که دارای این ویژگی‌هاست، می‌تواند به تبیین مسائل و جهاد تبیین برای مردم بپردازد که این تبیین هم به صورت عملی و هم به صورت کلامی است.
تلقی ما این است که ائمه جماعت باید در زمینه جهاد تبیین در خط مقدم باشند نه اینکه فقط به حرف زدن میان مردم بپردازند. امامان مساجد باید با عمل تأثیرگذار و صحیح خود، مردم را جذب کرده و سپس به تبیین مسائل مختلف برای آن‌ها بپردازند. مردم زمانی که در محله خود امامی را مشاهده کنند که دلسوز مردم است و بانشاط و پرامید به حل مسئله در میان آن‌ها می‌پردازد، جذب او شده و اینجاست که امام محله می‌تواند مسائل مختلف جامعه را برای ایشان تبیین کند. اولین تبیین نیز موضوع کارآمدی است بدان معنا که امامان مساجد در محلات مختلف مردم را نسبت به این موضوع که می‌توان در کنار یکدیگر مسائل و مشکلات محله را حل کرد، آگاه می‌کنند که این مسئله به خودی خود باعث حل مسائل بزرگتر در محلات مختلف و نیز مسائل شهری خواهد شد.

بنیاد هدایت برای آگاه‌سازی ائمه جماعت مساجد در زمینه جهاد تبیین و … چه برنامه‌هایی دارد؟
تمامی برنامه‌های بنیاد هدایت حول محور توانمندسازی امامان مساجد و تعالی این شبکه است. در این زمینه مکاتب مختلفی همچون استادمحور، مربی‎ محور، مخاطب‌‎محور، گروه‌محور و … وجود دارد. بنیاد هدایت مدلی ترکیبی از این مکاتب را به عنوان مدل راهیاری طراحی کرده که از ابزارهای متنوعی برای تعالی امامان استفاده می‌کند.
بخشی از این مدل راهیاری شامل تولید محتوا، الگوسازی، بازدید میدانی، جلسات عمومی، گعده‌های طلبگی، کلاس‌های مختلف، تجربه‌نگاری و … است که تلاش می‌کنیم شبکه امامت را با این قالب‌‎ها پیش ببریم. البته با کار سخت و کمبود امکانات در این زمینه مواجه هستیم اما به فضل الهی به آینده راه خود امیدوار هستیم و به توفیق الهی این برنامه به خوبی پیش خواهد رفت.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری ایکنا

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!