حجت الاسلام میرمحمدیان:

جهاد تبیین واجب عینی است نه کفایی

جهاد تبیین واجب عینی است نه کفایی
مجتبی عظیمی
0
۲۲ اسفند ۱۴۰۰

مدیر عامل بنیاد هدایت در جمع راهیاران شبکه شریکه الامام به اهمیت جهاد تبیین اشاره و گفت: رهبر انقلاب فرمودند جهاد تبیین فریضه عینی است؛ یعنی انجام آن توسط یک نفر تکلیف را از دیگران ساقط نمی‌کند، بلکه هریک از ما موظف به انجام جهاد تبیین هستیم.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت صبح امروز با حضور در جلسه آنلاین بانوان راهیار  شبکه شریکه الامام به توضیح و تشریح جهاد تبیین پرداخت و اظهار داشت: این جهاد به حدی مهم است که خداوند پیامبرانی را فرستاد تا بوسیله آنان مردم را برای دست یابی جامعه به شرایط مطلوب پای کار آورند.
وی چهار چیز را لازمه چنین جهادی دانست و گفت: اولین لازمه این جهاد، وجود پیامبران و کسانی همچون امامان، همسران امامان و کنشگران اجتماعی است.
او وجود نشانه‌های آشکار همچون اخلاق نیکو، ایثارگری و دلسوزی را دومین لازمه این جهاد اعلام و بیان کرد: نبی‌خدا(ص) قبل از اینکه مبعوث شوند به عنوان امین شناخته شده بودند و کسی که قصد قیام دارد، حتما باید بینات یا نشانه های راستگویی در او وجود داشته باشد که حل مسائل مردم از جمله کارهای عملی است که نشانگر راستگویی و اثر بخشی امام است.
مدیر عامل بنیاد هدایت افزود: سومین موردی که لازمه چنین جهادی است، حرف حساب است؛ دشمن با تکیه بر زر، زور و تزویر اهداف خود را پیش می‌برد که این ابزار و اقدامات برخلاف نفس انسان است، اما در نظام دینی ما حرف حساب وجود دارد؛ چیزی که اکنون در دنیا بسیار کمیاب است؛ حرف حساب همان چیزی است که خداوند و اهل بیت(ع) بیان نموده‌اند و این بیانات در هرکجا که بروز و ظهور پیدا کند، انسان هایی را به سمت خود جذب می‌نماید.
وی در ادامه وجود این سه ویژگی بدون وجود میزان را بی تأثیر خواند و گفت: میزان وسیله سنجش حق از باطل است؛ یعنی حرف حساب باید بررسی و با زبانی قابل فهم برای مردم تبیین شود و این چهارمین و مهمترین موردی است که در جهاد تبیین بدان نیازمند هستیم.
حجت الاسلام میرمحمدیان ادامه داد: هر انسانی که در این میدان قیام به قسط کند، افرادی را با خود همراه خواهد کرد و این چرخه به گردش خود ادامه می‌دهد و منجر به جذب افراد بیشتری خواهد شد.
او با اشاره به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین خاطرنشان کرد: ایشان چنین جهادی را فریضه عینی دانستند که انجام آن توسط یک نفر تکلیف را از دیگران ساقط نمی‌کند، بلکه هریک از ما موظف به انجام جهاد تبیین هستیم.
حجت الاسلام میرمحمدیان افزود: مقام معظم رهبری این واجب عینی را فوری نیز دانستند که این نشان از اهمیت انجام چنین جهادی در جامعه دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که چه چیز باید در جامعه تبیین شود، بیان داشت: مقام معظم رهبری در این راستا فرمودند که ببینید دشمن چه چیزی را می‌کوبد و شما همان مسئله را تبیین نمایید.
مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: اکنون امید مهمترین چیزی است که دشمن درصدد از بین بردن آن است و تمام تلاش خود را به کار بسته تا مردم را ناامید نماید و تزریق امید و ایجاد امیدواری نسبت به دستاوردها و داشته هایمان در این شرایط باید در جامعه با جدیت دنبال شود.
وی به مقایسه شرایط کنونی کشور با دوران شاهنشاهی پرداخت و به رشد کشور در زمینه‌های مختلف اشاره و عنوان کرد: رشد ده‌ها برابری دانش در کشور، رشد دانش فنی کشور و وجود تجهیزات دفاعی که جرأت حمله به کشور را از دشمن گرفته از جمله داشته های کنونی و ارزشمند کشور می‌باشد.
حجت الاسلام میرمحمدیان علاوه بر قدرت مادی به دارایی‌های انسانی جامعه نیز اشاره کرد و گفت: محبت، صمیمیت و انسانیت بهترین داشته‌های ما هستند که این موارد ناشی از رشد انسانی مردم می‌باشد.
وی با بیان اینکه محبت و انسانیت در جامعه ما موج می‌زند، اعلام داشت: نوع دوستی و بسیج شدن مردم در زمان وقوع اتفاقاتی همچون سیل و زلزله جلوه‌ای از همین انسانیت است.
مدیر عامل بنیاد هدایت همچنین تصریح کرد: امامان ما با کمک همین مردم و در همین شرایط بد اقتصادی، کارهای قوی و ارزشمندی را انجام دادند که این مسائل باید در جامعه بیان شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مفاهیم معنوی یک کالای نایاب در دنیا است، عنوان کرد: چند هزار فرقه انحرافی با موضوع معنویت در دنیا ایجاد شده و همه این فرقه‌ها به دلیل اینکه مردم راه واقعی معنویت را نمی‌شناسند مشتری جذب کرده‌اند و این فرقه‌ها با داشته های عظیم معنوی ما همچون ادعیه‌های مختلف و مفاهیم عالی و دلنشینی که داریم، قابل مقایسه نیست.
حجت الاسلام میرمحمدیان اضافه کرد: به لطف الهی در مکتبی زیست می‌کنیم که اوج این مفاهیم الهی در آن متجلی است که در دنیا یافت نمی‌شود و اکنون مهمترین اقدام باید تبیین همین دارایی‌ها باشد.
او تبیین افق مطلوب و آینده روشن پیشرو را دومین اقدام مهم در این راستا دانست و گفت: ما آینده مشخص داریم و از منتظران ظهور منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر(عج) هستیم که این مسئله موجب ایجاد امید به آینده در ما می‌شود.
مدیر عامل بنیاد هدایت با اشاره به تعارض‌های رفتاری دشمنان در برهه‌های زمانی مختلف بیان کرد: آن‌ها یک زمانی تفتیش عقاید را نهی می‌کردند، اما امروز خودشان به انجام چنین کاری روی آورده‌اند.
او به مصداق‌هایی از این رفتارهای متناقض اشاره کرد و گفت: آن‌ها مخالف سیاسی کردن ورزش بودند، اما اکنون در حال اخراج روسیه از میدان‌های ورزشی و مسابقات مختلف هستند که این رفتارهای متناقض را باید به رخ آن‌ها کشید.
حجت الاسلام میرمحمدیان غرب امروز را کلکسیونی از زشتی‌ها خواند و عنوان کرد: تبیین واقعیت‌های غرب و زشتی دشمنان یکی دیگر از وظایف ما در جهاد تبیین محسوب می‌شود.
وی افزود: قطع رشته های انسانی و جایگزین کردن رشته‌های شیطانی، ضعف شدید در ارتباط انسانی این کشورها، بی توجهی به مسئله احترام به پدر و مادر و جایگاه خانواده‌ از جمله نقص‌ها و پلیدی‌های این کشورها است.
مدیر عامل بنیاد هدایت همچنین گفت: اکنون در شرایط ویژه و حساس تاریخی قرار داریم که این تکلیف ما را بیشتر می‌کند؛ رفتارهای ما در این دوران تاریخ ساز است و اگر در این جهاد موفق عمل کنیم اقدام ما در تاریخ ثبت خواهد شد.
وی افزود: ما دارای مفاهیم غنی انسانی هستیم و دست‌مان از هر لحاظی پر است، فقط باید در این میدان حرکت کنیم؛ دستاوردهای کوچک امامان باید تبیین شود، چراکه این مسائل نشانه کارآمدی نظام است.
حجت الاسلام میرمحمدیان همچنین به نقاط عطف دولت کنونی اشاره کرد و گفت: نقاط امید بخش بسیاری در این دولت وجود دارد و اتفاقات ارزشمندی در این مدت کوتاه رقم خورده است که باید در سطح جامعه بیان شود.
او در پایان اظهار داشت: ان شاء الله هریک از ما در این شرایط بتوانیم وظایف خود را به خوبی بشناسیم و به آن عمل نماییم و لازمه چنین کاری افزایش مهارت است تا این وظایف به احسن وجه انجام شود.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!