تولید و اشتغال‌زایی به همت امام محله مسجد جامع شناط ابهر؛

مسجدی که ماهانه ۱۰ هزار دست لباس بیمارستانی تولید می‌کند

مسجدی که ماهانه ۱۰ هزار دست لباس بیمارستانی تولید می‌کند
مجتبی عظیمی
0
۰۶ فروردین ۱۴۰۱

حجت‌الاسلام شبیری با راه‌اندازی چهار کارگاه فرصت اشتغال تعداد بالایی از زنان بدسرپرست و بی‌سرست و نیز مردان بیکار را فراهم کرده است؛ در کارگاه خیاطی مسجد جامع شناط ابهر ماهانه ۱۰ هزار دست لباس بیمارستانی تهیه و علاوه بر داخل، به خارج هم صادر می‌شود.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، مساجد و مسجدی ها از جمله گروه های پیشتاز و منشاء اثر در مقابله با آسیب های اقتصادی اجتماعی به ویژه در دوره کرونا بودند؛ بعد از تاکید مقام معظم رهبری بر اوج‌گیری کمک های مومنانه و مواسات باز هم این مسجدی ها بودند که با هدایت ائمه جماعات گره گشایی های بزرگی از محرومان و نیازمندان با عزم و همت آنها انجام شد.

حجت الاسلام «سیدیونس شبیری»، امام جماعت مسجد جامع شناط ابهر از توابع استان زنجان ازجمله امامان محله ای است که با عزم جهادی خود و همراه کردن مسجدی ها توانسته در همین دوران سخت کرونا، اتفاقات مبارکی را به ویژه در عرصه تولید و اشتغال‌زایی که به عنوان شعار سال ۱۴۰۱ نیز از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است، رقم بزند.

برگزیده استانی مهرواره اوج بیان اینکه دو سه سالی است که امام محله این منطقه است، اظهار کرد: علاوه بر مسجد جامع شناط ابهر، مساجد باب الحوائج(ع)، صاحب الزمان(عج)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام صادق(ع) و حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) هم با ما در انجام کمک های مومنانه همکاری می کنند.

راه اندازی کارگاه های خرد برای اشتغال

این برگزیده استانی مهرواره اوج با بیان اینکه تلاش ما بر راه اندازی کارگارهای خُرد برای اشتغال افزایی اهالی محله و منطقه متمرکز است، گفت: در این راستا چهار کارگاه را راه اندازی کرده ایم؛ نخست کارگاه دوزندگی (خیاطی) که برای دو بیمارستان فوق تخصصی استان زنجان، لباس بیماران را در دو سال گذشته تولید کرده است، ۷۰ نفر از خواهران بی سرپرست و بدسرپرست یا تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) با این کارگاه همکاری می کنند.

تولید ماهانه ۱۰ هزار دست لباس بیمارستانی در کارگاه خیاطی

وی با بیان اینکه مکان کارگاه توسط خیران تامین شده است، اضافه کرد: کارگاه خیاطی مسجد ماهانه چهار هزار دست لباس هم به بغداد صادر می کند؛ کل تولید کارگاه در ماه ۱۰ هزار دست لباس است که از طراحی، دوزندگی و بسته بندی همه در کارگاه انجام می شود.

حجت الاسلام شبیری اضافه کرد: کارگاه دوم مربوط به صنایع چوبی می شود که هشت نفر از برادران و خواهران در آن مشغول هستند، این کارگاه در محل زندان سابق شهر راه اندازی شده است.

برنامه ریزی برای قطبیت انگشترسازی در منطقه

این امام محله جهادی و پرتلاش تاکید کرد: سومین کارگاه انگشترسازی است؛ تعدادی از طلاب توانمند در حوزه خطاطی روی سنگ به صورت پراکنده کار می کردند که مکانی برای آنها در همان مکان زندان سابق شهر ایجاد شد و اکنون هفت نفر در آن مشغول هستند، تولیدات کارگاه سفارشی عرضه و به سراسر کشور ارسال می شود و در صفحه اینستاگرام «خاتم ۳۱۳» محصولات این کارگاه عرضه شده است؛ در تلاش هستیم در بازه زمانی ۱۰ ساله قطب انگشترسازی منطقه شویم. خوشبختانه با ترکیب هنر و صعنت خانگی افراد شاغل در این کارگاه ماهیانه درآمد هفت هشت میلیون تومانی دارند.

وی با بیان اینکه با بنیاد علوی و بسیج سازندگی به منظور دریافت وام های قرض الحسنه برای شاغلان در این کارگاه ها تعاملاتی داشته ایم، ابراز کرد: چهارمین کارگاهی که به همت مسجدی ها راه اندازه شده کارگاه بسته بندی سبزی و سایر محصولات خانگی همچون رب و ترشیجات است که البته به صورت مقطعی و فصلی و میزان حجم کار تعداد نفرات فعال در آن متفاوت می شود.

حجت الاسلام شبیری با بیان اینکه همه این کارگاه ها با کسب مجوز فعال شده اند و کار روز به روز رشد کرده است، تاکید کرد: کار در دست اقدام ما آزمایشگاه پرورش قارچ با حضور سه نفر از بچه های مستعد شهرستان است تا مواد اولیه تولید قارچ تولید و عرضه شود.

به گفته وی یکی از خیران زمینی در به مساحت۵۰۰ مترمربع در بهترین نقطه منطقه را در اختیار مسجد قرار داده تا کارگاه های پراکنده را متمرکز و سازوکار منظم برای آنها تعریف کنند. حجت الاسلام شبیری با بیان این مطلب، افزود: منطقه ما قطب لوازم خانگی شهرستان است، تلاش داریم در بخشی از این زمین فضای فروش چند تکه اصلی جهیزیه را برای نوعروسان نیازمند با همکاری کارخانه ها و صنف ایجاد کنیم.

امام جماعت مسجد جامع شناط ابهر با بیان اینکه تهیه و توزیع بسته های معیشتی هم از وجوه فعالیت های مومنانه اهالی این مسجد است، گفت: ماهانه حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ خانواده را شناسایی می کنیم و این بسته ها را به آنها اختصاص می دهیم به ویژه برای افرادی که توان اشتغال ندارند.

وی اضافه کرد: ۱۶۰ خانواده محروم را شناسایی و رسیدگی به آنها را در هشت منطقه کوچک، تقسیم کرده ایم و با همکاری روحانیت مستقر در این مناطق، کمک های مومنانه را به آنها می رسانیم؛ ممکن است بنابر تشخیص ها این افراد و خانواده ها جابجا و جایگزین شوند. تلاش ها بر آن است نیازهای معیشتی، بهداشتی و آسیب های اجتماعی اهالی را در حد توان برطرف می کنیم.

حل و فصل پرونده های مالی زیر ۱۰ میلیون تومان در مسجد

این گزارش می افزاید: صلح‌یاری پرونده هایی که ماهانه به مسجد ارائه می شود از دیگر وجوه همت این امام محله جهادگر است؛ به گفته وی مسجدی ها اجازه نمی دهند مشکلات مالی زیر۱۰ میلیون در سطح محله به زندان و دادگاه ختم شود، لذا سعی می کنند با کمک خیران پرونده فیصله بیابد. ماهانه معمولاً چهار پرونده دارند که حداقل سه مورد آنها در فضای مسجد حل می شود.

ترویج سنت اعطای وام قرض الحسنه به محرومان و سامان‌دهی این مسئله تا دیگر محرومی برای یکی دو میلیون تومان منتظر نماند از دیگر اقداماتی است که حجت الاسلام شبیری با جدیت دنبال می کند. همچنین است کمک به آزادی زندانیان جرائم مالی چنان که با همراهی مسجدی ها در سال ۱۴۰۰ پنج نفر آزاد شدند و برای سال نو هم برنامه آزادسازی آنها در دست است.

این برگزیده استانی مهرواره اوج با بیان اینکه تلاش داریم تجربیات مسجد جامع را به دیگر مساجد انتقال دهیم، گفت: این اشتغال‌زایی ها برکات مادی و معنوی بسیاری داشته است چنان که منجر به ایجاد تمایل و انگیزه های دینی در اهالی نسبت به مسجد و روحانیت شده است.

   

فعالیت های قرآنی، مذهبی، فرهنگی و تربیتی هم در مسجد جامع شناط ابهر به همت حجت الاسلام شبیری انجام می شود؛ همچنین است اجرای برنامه هایی برای فرزندان خانواده های آسیب پذیر چنان که هر شب ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر از جوانان و نوجوانان برای نماز و ورزش و شرکت در حلقه های معرفتی در مسجد حضور می یابند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!