با ابتکار امام محله رقم خورد؛

همگرایی مسجد، محله، مدرسه و مرکز نیکوکاری با طرح «میم»

همگرایی مسجد، محله، مدرسه و مرکز نیکوکاری با طرح «میم»
مجتبی عظیمی
0
۱۷ فروردین ۱۴۰۱

حجت الاسلام قربان پناه در یکی از محلات مشکین دشت طرحی را پیاده کرده که در آن مسجد، محله، مدرسه و مرکز نیکوکاری در قالب آن با هم همگام می شوند و قدم در را حل مشکلات محله بر می دارند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام علی اکبر قربان پناه یکی از برگزیدگان استانی مهرواره اوج. ۵ سالی است در مسجد سیدالشهدای شهر مشکین دشت شهرستان فردیس مشغول فعالیت است و چندی است که به عنوان امام محله در حال خدمت به مردم است.
این امام محله از ابتدای حضور خود در طرحی را با نام «میم» کلید زد. او در واقع با این طرح مسجد را تبدیل به ملجأ و پناهی برای مردم کرد. هر مشکلی که در محله بوجود می آمد مسجد، محل حل این مشکلات بود. آسفالت اگر مشکل داشت یا کوچه ها نیازمند تیرچراغ برق و دیگر ملزومات بود از سوی مسجد مسئولان دعوت می شدند تا حضور پیدا کرده و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.
خلاصه اینکه این طرح بهانه ای بود تا اولین قدم را در هرکاری مسجد بردارد. اگر کسی از اهل محل عزیزی را از دست می داد، مسجد اول از همه پیشقدم می شود تا به خانواده داغدار تسلی بدهد. و در شادی های اهل محل هم مسجد جایگاه خود را دارد.
حجت الاسلام قربان پناه در خصوص روند اجرایی شدن این طرح می گوید: در ابتدا دو «میم» را در نظرگرفتیم یعنی مسجد و محله و امور محله در مسجد پیگیری می کردیم. اما رفته رفته مدرسه هم اضافه شد. به این ترتیب برنامه های را در مدرسه طرح ریزی کردیم . از اقامه نماز گرفته تا کلاس های مختلف. با این برنامه ها بچه ها جذب مسجد شدند.
او ادامه می دهد: با شیوع بیماری کرونا و تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص مواسات در حقیقت «میم» دیگری به این طرح اضافه شد و آن مرکز نیکوکاری بود که با هدف مواسات تأسیس شد. در نهایت این طرح چهار میم مسجد، محله، مدرسه و مرکز نیکوکاری داشت که همه با محوریت مسجد در راستای حل مشکلات مردم تلاش می کردند.
به گفته این امام محله یکی از کارهایی که در ایام کرونا در مسجد سید الشهدا (ع) صورت گرفته است ایجاد کارگاه تولید ماسک بوده است که ۴۵ نفر از زنان سرپرست خانوار در آن فعالیت می کردند اما متأسفانه با واردات ماسک های چینی نتوانست فعالیت خود را ادامه دهد.
حجت الاسلام قربان پناه آسیب های پیش روی اشتغالزایی را اینگونه روایت می کند: پس از اینکه کارگاه ماسک دچار مشکل شد، تلاش کردیم کار را به شکل دیگری پیش ببریم. برخی از خانم ها در تولید مربا و ترشی مهارت داشتندو برخی در قالیبافی، گلیم بافی و امثال این ها. ما مواد اولیه را برای آن ها فراهم می کردیم.
محصولات تولید شده به فروش می رفت و آن ها هم به درآمد می رسیدند. اما مشکل از آنجا بوجود آمد که برخی از خیریه های فعال نیازمندی های این خانواده ها را تأمین می کردند و همین سبب شد این بانوان نسبت به کار بی میل شود و در نتیجه این کار میز به ثمر نرسید.
از فعالیت های تربیتی حاج آقا سؤال کردیم، در پاسخ گفت: با فعالیت هایی که در مدرسه صورت گرفت تعداد زیادی از دانش آموزان در حدود ۱۲۰ نفر جذب مسجد شدند. به طوری که مانده بودیم با این همه دانش آموز چه کنیم. این شد که کار تربیتی را آغاز کردیم. با برگزاری کلاس های تربیتی گرفته تا اردوهای تفریحی و زیارتی.
حجت الاسلام قربان پناه در خصوص مبارزه با آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد نیز خدماتی داشته است. با کمک خیرین هزینه کمپ تعدادی از افراد درگیر با اعتیاد تأمین شد و تلاش شد تا این افراد از دام اعتیاد نجات پیدا کنند.
با توجه به اینکه منطقه ای که حاج آقا در آن فعالیت می کند محروم است. قسمتی از فعالیت های مسجد معطوف به ساخت و ساز و تعمیرات منازل نیازمندان است. و تا کنون ۶ منزل نیز تعمیر شده اند. هزینه این کارها نیز از جانب خیرین تأمین می شود. بچه های مدرسه هم پای کارهای جهادی اینچنینی هستند.
ظرفیت بالای نوجوانان محله سبب شده تا حاج آقای قربان پناه دو گروه جهادی را ایجاد و از این ظرفیت برای کارهای عمرانی مسجد بهره ببرد. همین کار سپردن ها به نوجوانان باعث شده تا برخی از این ها که ترک تحصیل کرده بودند به تحصیل خود ادامه دهند و حتی با رتبه خوب در دانشگاه قبول شوند.
این امام محله در خصوص حمایت های معیشتی از نیازمندان نیز می گوید: از اول خیلی زمینه برای کمک های معیشتی فراهم نبود اما خیرین به میدان آمدند و ماهانه بیش از ۶۰ بسته معیشتی برای نیازمندان فراهم و بین آن ها توزیع می شود. هر ماهه قربانی داریم که گوشت آن بین نیازمندان توزیع می شود. خدماتی هم در تهیه جهیزیه انجام دادیم و برای چند زوج اقلام اساسی مورد نیاز آن ها تأمین شد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!