گزارشی از ابتکار امام محله شهر دزج؛

ماجرای ۲ میلیارد تومانی که از مجالس ترحیم به دست محرومان رسید

ماجرای ۲ میلیارد تومانی که از مجالس ترحیم به دست محرومان رسید
مجتبی عظیمی
0
۲۰ فروردین ۱۴۰۱

کرونا با همه بدی‌ها، این خوبی را داشت که مجالس ترحیم پرهزینه را تعطیل کرد. حجت‌الاسلام باقی آهنگرانی با خوش ذوقی به خانواده‌های عزادار پیشنهاد داد تا هزینه‌ این مراسمات به محرومان اختصاص یابد؛ ابتکاری که ۲ میلیارد تومان کمک را به دست محرومان رساند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، مهرواره مسجدی اوج با لبیک به خواسته مقام معظم رهبری به اوج‌گیری نهضت مواسات و کمک‌های مومنانه آغاز شد و پس از طی مراحل مختلف نهایتا برترین های خود را شناخت؛ برترین هایی که در کسوت امام محله و با تکیه بر ظرفیت مسجد و مسجدی ها ضمن شناسایی مشکلات و چالش های محلی، درصدد رفع آنها برآمده اند.

حجت الاسلام «فرج باقی آهنگرانی»، امام محله شهر دزج از توابع شهرستان قروه کردستان و برگزیده مهرواره اوج، بیش از دو سال است که در این منطقه و با مرکزیت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) فعالیت می کند.

بنابر این گزارش، شروع فعالیت این امام محله با شیوع بیماری کرونا هم‌زمان شد یعنی زمانی که بسیاری از خانواده ها درآمدهای حداقلی خود را با گسترش این بیماری از دست دادند. حاج آقای آهنگرانی با درک این مسئله برای حل این شبه‌بحران، به سراغ خیرین و نهادهای حمایتی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و کمیته امداد رفت تا از مشکلات آنها به نوعی کاسته شود.

حمایت ماهانه از ۱۱۰ خانواده محروم

به گفته حجت الاسلام باقی آهنگرانی در این راستا، خانواده های نیازمند منطقه شناسایی شده و در حال حاضر ۱۱۰ خانواده با کمک خیرین تحت پوشش کمک های معیشتی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) قرار دارند.

وی درباره فعالیت های دیگر مسجد نیز می گوید: ما در منطقه بیش از هشت سرویس بهداشتی و حمام برای خانواده های نیازمند ساخته ایم. همچنین، برخی اقلام مانند بخاری، فرش، آبگرم کن، یخچال و دیگر موارد ضروری را برای ۲۰ خانواده نیازمند تهیه کرده ایم.

رسیدگی به خانواده بیماران صعب العلاج

این امام محله جهادگر ادامه داد: کمک به بیماران و خانواده های آنها بخش دیگری از اقدامات مسجد حضرت ابوالفضل(ع) است. چنان که چهار خانواده که بیمار صعب العلاج داشتند، مورد حمایت قرار گرفتند.

این گزارش می افزاید: کرونا با همه دشواری ها و مشکلاتی که به وجود آورد، محاسنی هم داشت. یکی از این محاسن تعطیل شدن مجالس پرهزینه ختم بود. این شرایط با خوش فکری حاج آقای آهنگرانی زمینه ساز اتفاقات بهتری هم شد. وی در این باره تصریح کرد: سراغ خانواده های عزیز از دست داده می رفتم و از آنها می خواستم تا هزینه این مجالس را صرف کمک به نیازمندان و تهیه بسته های معیشتی برای آنها کنند. گرچه در ابتدای کار مقاومت هایی وجود داشت، اما پس از مدتی که توانستیم اعتماد مردم را جلب کنیم کمک های خوبی به دست ما می رسید.

به گفته این امام محله بیش از ۲ میلیارد تومان از این طریق برای کمک به نیازمندان جمع آوری شده که برای تهیه بسته های معیشتی و تعمیرات منازل نیازمندان و نظایر آن هزینه و برای سه زوج هم جهیزیه تهیه شده است.

حمایت از دانش آموزان نیازمند نیز بخش دیگری از اقدامات حجت الاسلام باقی آهنگرانی است. این کمک ها گاهی با ارائه مشاوره و گاهی هم با تهیه لوازم التحریر و تبلت رقم خورده است. برخی از این دانش آموزان بچه های طلاق بودند و یا از خانواده هایی بودند که مشکل اعتیاد داشتند که امام محله شهر دزج تلاش کرده در حد توان خود آنها را حمایت کند.

جلوگیری از طلاق زوجین با ورود کارشناسانه

یک دغدغه دیگر این امام محله جهادگر رفع آسیب های اجتماعی است که امروز گریبان گیر جامعه ما شده است. طلاق و اعتیاد بیش از دیگر آسیب ها باید مورد توجه قرار بگیرد. او شخصا در چندین فقره به ماجرای اختلافات چندین خانواده ورود کرده و از طلاق آنها جلوگیری کرده است. در خصوص اعتیاد هم چندین نفر به کمپ ترک اعتیاد معرفی شده اند که خوشبختانه دو نفر ترک کردند.

با توجه به آنکه بیکاری خود آسیب های اجتماعی‌ای همچون اعتیاد، طلاق، سرقت و … را به دنبال دارد حجت الاسلام باقی آهنگرانی به عرصه اشتغالزایی و کارآفرینی نیز برای اهالی محله و مسجدی ها وروده کرده است؛ در این راستا با پیگیری وی کارگاه خیاطی با همکاری سپاه پاسداران انقلاب راه اندازی و ۱۰ دستگاه چرخ خیاطی نیز در اختیار آن گذاشته شده است و ۱۰ نفر به طور مستقیم در کارگاه مشغول به کار هستند. بانوانی هم آموزش دیده اند اما به دلیل عدم حمایت نهادهای مسئول و نبود سرمایه امکان گسترش کارگاه فراهم نشده است.

فعالیت های این امام محله در محله خود محدود نمی شود بلکه او در ۲۰ روستای اطراف شهر دزج هم خدمات جهادی و محرومیت زدایی را ارائه می کند چنان که نیازمندان این روستاها شناسایی شده اند و مرکز نیکوکاری در محله تأسیس شده است. با تلاش و برنامه ریزی های حاج‌آقا باقی آهنگرانی، زکات جمع آوری شده در هر روستا، صرف رفع مشکلات و محرومیت های آن می شود.

 

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!