معاون اجرایی سابق معاونت پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی:

امامان محله می توانند در پیشرفت و آبادنی نقش ایفا کنند

امامان محله می توانند در پیشرفت و آبادنی نقش ایفا کنند
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۱ فروردین ۱۴۰۱

فلاحی گفت: روحانیت با وجود فراز و نشیب های بوجود آمده در ۴۳ سال گذشته همچنان در بین مردم محبوبیت خود را حفظ کرده است و امامان محله می توانند در پیشرفت و آبادانی نقش ایفا کنند.

فلاحی معاون اجرایی سابق معاونت پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در گفت و گو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، در خصوص جایگاه امام در روستا در تحولات اجتماعی اظهار داشت: اینکه امام روستا محور تحولات اجتماعی منقطه شود ایده بسیار خوبی است و بنیاد هدایت و بنیاد علوی تجربیات مشترکی را در این باره داشته اند.

معاون اجرایی سابق معاونت پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی با اشاره به مشکلات پیش روی طرح امامت در مناطق علوی عنوان کرد: مشکلاتی را در خصوص شناسایی ظرفیت های موجود برای اجرای این طرح داشته ایم. از سوی دیگر باید به طور جدی خلاءهای موجود در زمینه پشتیبانی از امامان مستقر در روستاها و مناطق محروم رفع شود.
معاون سابق پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی تصریح کرد: وجود خلا هایی بین ایده تا اجرا مشهود است و این طرح کامل پیاه نشده است که بخشی به بنیاد علوی و پشتیبانی آن و بخشی هم به بنیاد هدایت برمی گردد.

فلاحی بر تربیت طلاب برای امر امامت تأکید کرد و گفت: شاید این رسالت به حوزه برمی گردد و حوزه ها باید طلبه هایی این گونه تربیت کنند و بنیاد هدایت تکمیلی این روند باشد، در این باره بنیاد هدایت باید مطالبه کند تا در حوزه علمیه چنین طلابی را تربیت کنند و طلبه ای با این ایده آل و آرمان و کنشگری در افق محلی داشته باشیم.

معاون اجرایی سابق معاونت پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی عنوان کرد: الگویی که در بنیاد علوی جاری بود طرح نشا بود که ۴ ضلع تخصصی داشت که به لحاظ پیشرفت مناطق محروم تدوین شده بود.
وی اظهار کرد: اولین ضلع عمران و آبادانی و توسعه مناطق و زیرساختهای خرد با مشارکت مردمی و یا زیرساخت های کلان منطقه ای و شهری بود،
ضلع دوم فرهنگی اجتماعی بود که جامعه هدف را در حوزه های مختلف نظام خانواده و رسانه تا آموزه های دینی تقویت می کردیم. ضلع سوم، سلامت و سبک زندگی و خدمات درمانی و پزشکی بود و ضلع چهارم اشتغال و معیشت بود که سعی می شد روی کسب و کارهای مردم توجه شود و بهره وری را افزایش دهیم.

فلاحی بیان کرد: در هر کدام از این چهارضلع مسائل اولویت دار توسط خود مردم در کانون های پیشرفتی که در مساجد تشکیل می‌شدند شناسایی و اولویت بندی می شدند، با این پیش فرض خدمات به صورت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی با محوریت امامان محله و روستا و در مساجد پیش می رفت، در این ۴ محور توفیقاتی داشتیم و هدف اصلی الگوی نشا، نهادسازی و نهادسپاری بود که در همین راستا تجربه همکاری با بنیاد هدایت داشتیم. در واقع تلاش کردیم تا کار میدانی را به مرجع محلی بسپاریم تا متولی پیشرفت محله خودشان باشد و محور را مسجد و امام قرار دادیم.
معاون اجرایی سابق معاونت پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی نقش طرح امامت را در پیش رفت و آبادانی مناطق مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: امامان مساجد می توانند در پیشرفت و آبادانی تاثیر گذار باشند. با همه اتفاقات در طول ۴۳ سال انقلاب هر چند مساجد و روحانیت شاید نوسانانی در مقبولیتشان داشته باشند اما همچنان محبوبیت و مرجعیت خود را دارند و باید پشتیبانی خوبی از آن ها انجام شود تا محوریت را در دست بگیرند و کار را پیش ببرند، در نظامات مبنایی عقیدتی نیز مسجد محور تحولات اجتماعی است اما باید برای آن برنامه ای منسجم داشته باشیم.
وی تصریح کرد: معیشت مبلغین مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. وقتی روحانی را مستقر می کنیم باید برای زندگی، مسکن و اشتغالش برنامه منسجمی داشته باشیم تا آینده ای داشته باشد و ریشه ای در این عرصه ورود پیدا کند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!