یادداشتی به مناسب وفات ام المؤمنین سلام الله علیها؛

شریکه الامام‌ها؛ بانوانی که حضرت خدیجه را مقتدای خویش قرار دادند

شریکه الامام‌ها؛ بانوانی که حضرت خدیجه را مقتدای خویش قرار دادند
حسین فلاح مراد
0
۲۳ فروردین ۱۴۰۱

دهم رمضان سال دهم بعثت وفات بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است. ام المؤمنین حضرت خدیجه شرافت همسری آخرین پیامبر را نصیب خود کرد و زمانی که همسرش به رسالت رسید، با دل و جان به او ایمان آورد و بهترین همراهش شد.

او را نه یک همسر بلکه باید برترین یاری گر رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) نامید، در روزهایی که همه او را تکذیب کردند و مشرکان مکه کمر همت به نابودی او بستند؛ چراکه هر چه داشت در طبق اخلاص نهاد و پابه پای همسر خویش در راه رسالت همراه شد. زنی که خود از اشراف و ثروتمندان آن روز عرب بود، اما از هر چه مال و منال بود گذشت و در روزهای سخت نبوت حضرت خاتم در شعب ابی طالب دست از یاری امام و پیامبر خود نکشید و فرمود: از اموالم جز دو پوست برایم باقی نمانده است که یکی را به عنوان روانداز و دیگری را زیرانداز استفاده می کنم و تمام اسلام و مسلمانان را مدیون خود کرد.

حضرت خدیجه لذت های زودگذر دنیایی را کنار زد و برای تازه مسلمانان حق مادری را به بهترین صورت ایفا کرد و سالی که چشم از دنیا بست، برای پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) عام الحزن شد.

بانویی که الگوی نمونه بسیاری از زنان تاریخ شد؛ از دختر نازنینش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) که در راه یاری امام خویش جان خود را فدا کرد تا بسیاری از همسران علما و روحانیون که نه تنها همسر بلکه بهترین یاری کنندگان عالم زمان خویش در خدمت به مردم گشتند.

با نگاهی به تاریخ به روشنی می توان دریافت که مردان موفق تاریخ جز با یاری همسرانی همراه، توفیق چندانی نداشته اند و نقش زنان را در پیشبرد اهداف انبیاء نمی توان نادیده گرفت.

امروزه هم کم نیستند بانوان فداکاری که به همراه همسران روحانی خود در محله های محروم حاشیه شهرها و روستاهای دور افتاده به خدمت رسانی به مردم و گره گشایی از مشکلات آن ها می پردازند.

جالب تر آن که برخی از همین همسران فداکار، پیش از ازدواج و در خانه پدر در نعمت و رفاه بوده اند و طعم محرومیت نچشیده اند، اما بدون کمترین چشم داشت یا حمایت مالی، و به عشق اهل بیت (علیهم السلام) و ترویج اسلام ناب، دل از خوشی ها و امکانات شهرها می بُرند و راهی دور دست ترین روستاها می شوند.

زنان با اخلاصی که در کنار همسران روحانی خود برای خدمت به محرومین سر از پا نمی شناسند و همراه سختی ها و مشکلات امامان محله، تلاش می کنند، مانند حضرت زینب (سلام الله علیها) شریکه الامام‌هایی باشند که در اجر مجاهدت های روحانیت بیشترین سهم را دارند.

سال‌های زیادی است که همسران طلاب به صورت گمنام و بدون اطلاع از فعالیت‌های همدیگر در اقصی نقاط کشور دوشادوش همسران خود مشغول فعالیت هستند؛ بنیاد هدایت سازمان تلیغات اسلامی دراقدامی شایسته تلاش کرد با برقراری ارتباط میان این افراد و ایجاد شبکه‌ای با عنوان «شریکه الامام» ضمن معرفی این افراد به یکدیگر زمینه هم‌افزایی، رشد و اثرگذاری بیشتر آنان را فراهم آورد.

توجه ویژه به این ظرفیت که سال ها مغفول مانده بود و درخشش روز افزون اعضای این شبکه شریفه، دریچه تازه‌ای را در فضای تبلیغی بانوان گشود که ان شاء الله آثار و برکات فراوانی را در پی خواهد داشت.

بدون شک یک روحانی به تنهایی نمی تواند در یک روستا یا محله محروم آنچنان که باید تأثیرگذار باشد و نیاز به همراهی مردم این عرصه خطیر دارد. از آنجا که امروزه به اذعان همگان ثابت شده که در فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی نمی توان نقش زنان را نادیده گرفت، همسر یک امام به عنوان «شریکه الامام» بهترین حلقه اتصال بین بانوان با امام بوده و همراهی او، می تواند بهترین یاری گر امام در امر امامت و تسهیگر فعالیت‌های او در محله باشد.

مجتبی عظیمی

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!