قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی:

مسجد در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی خود است

مسجد در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی  خود است
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۳ فروردین ۱۴۰۱

حجت الاسلام حریزاوی گفت: بعد از دو دهه مسئولان قضایی به این نقطه رسیدند که جداسازی شوراهای حل اختلاف از مساجد اشتباه بوده است. بعد از گذشت دوره ۲۰ ساله مدیران تکنوکرات، مسجد در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی خود است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی شب گذشته شنبه ۲۰ فروردین‌ماه در برنامه «چشمه» شبکه افق حضور یافت و در خصوص وضعیت کنونی مساجد به بحث پرداخت و اظهار داشت: در گذشته مسجد در کنار محل عبادت، محل حل مشکلات اجتماعی نیز بود که متاسفانه بعد از جنگ تحمیلی، مدیرانی با تفکرات لیبرالی و تکنوکراسی با تاسیس فرهنگسراها، شوراهای حل اختلاف، مراکز مشاوره و شوراهای محلات، رقیبانی برای مساجد ایجاد کردند و این امر باعث شد تا کارکرد مساجد در حل مسائل تربیتی کاسته و به جامعه القا شود که مساجد برای حل مسائل جامعه نمی‌توانند نسخه دهند.

بعد از گذشت ۲۰ سال مدیریت تکنوکرات‌ها، مسجد در حال بازگشت به کارکرد خود است

وی افزود: بعد از دو دهه خدمات در شوراهای حل اختلاف، مسئولان قضایی به این نقطه رسیدند که این‌ها باید به مساجد برگشته و جداسازی شوراها از مساجد اشتباه بوده است. اکنون بعد از گذشت دوره ۲۰ ساله مدیران تکنوکرات، مسجد در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی خود است.
هر عالمی لزوماً امام جماعت خوبی نیست
حریزاوی تصریح کرد: امام جماعت بودن یک فن است و هرکسی که عالم است لزوماً امام جماعت خوبی هم نیست، زیرا امامت نیازمند روانشناسی خاص و انس عجیبی است و باید بتواند با مردم انس بگیرد و مسجد را به دست مردم بسپارد.

تنها ۲۰ درصد مساجد بوشهر امام جماعت دارد

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: متاسفانه کسی مسئولیت امام جماعت را قبول نمی‌کند و در استانی مانند بوشهر تنها ۲۰ درصد مساجد، امام جماعت دارند زیرا باید به ۱۰ نهاد پاسخگو بوده و از طرفی حداقلیات زندگی از جمله کرایه رفت و آمد او هم تأمین نمی‌شود و در این مسئله باید چاره کرد زیرا دولت در قبال دین مردم مسئول است.

امام جماعتی که میزان مصرف و توزیع مواد مخدر را کاهش داد

وی با بیان اینکه ما ۱۲ آسیب اجتماعی داریم و ۱۲۰۰ نقطه آسیب دیده که سازمان تبلیغات اسلامی براساس خواسته رهبری به حضور روحانیون در پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی نقاط آسیب دیده اقدام کرده است، گفت: برای نمونه در شهرستان نکا، امام جماعت یک مسجد با همکاری مردم، باعث شد تا میزان مصرف و توزیع مواد مخدر در محله کاهش شدیدی پیدا کند؛ به طوری‌که کلانتری آن محل به جمع‌آوری کانکس خود در آن محل اقدام کرد.

حریزاوی با اشاره به اینکه شعار فعلی سازمان تبلیغات مسجد محله محور و محله مسجدمحور است، تصریح کرد: در سند ملی مسجد در طول ۳۰ سال گذشته با مردم و کسانی که ابتکاراتی در مساجد داشتند، مصاحبه شد و ما به یک دانش زیسته رسیدیم که عبارت است از مساجد موفق در کار اجتماعی و الان حدود ۲۴ هزار جشنواره و مهرواره تحت عنوان محله همدل برگزار می‌شود.

دلیل دوری جوانان از مساجد

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: همه باید وظایف خود را در قبال مساجد انجام دهند. این درست نیست که تعدادی از دستگاه‌ها در مساجد سهم دارند، ولی پای مسئولیت‌های خود نمی‌ایستند. امسال مدیرکل حقوقی سازمان اوقاف تمرکز ماموریتی خود در قبال مسجد را به سمت وقف‌داری و حفاظت منافع آن موقوفه برده است و مدیریت درونی مساجد را به هیأت امنا و امام جمعه سپرده است که این اتفاق خوبی است. متاسفانه به دلیل افتراقی که در بین دستگاه‌های متولی است، باعث شده که جوانان فعالیت‌های خود را به بیرون از مسجد و با عنوان هیأت، باشگاه و… ببرند.

 

وی با دعوت از تمام دستگاه‌های سهیم در مسجد برای مشارکت در تدوین سند ملی مسجد و عمل شفاف به وظایف خود و همچنین اجازه مدیریت مساجد توسط مردم گفت: امام جماعت یک عنصر مردمی است و به قول رهبری امام جماعت امام طبیعی مسجد است و هیأت امنا، بسیج و کانون‌های فرهنگی باید حول امام جماعت باشد و نباید در مسجد ارکان قدرت شکل بگیرد تا باهم رقابت کنند و این خلاف منطق امامت است.

مرکز رسیدگی به امور مساجد در ۲۰ استان نداریم

حریزاوی در پایان خاطرنشان کرد: نهاد رسیدگی به امور مساجد در ۱۱ استان دارای مرکز است و در ۲۰ استان مرکزی ندارد و امور را باید به دستگاه‌های دیگر واگذار کند. حرف ما این است هر دستگاهی مسئولیت و وظایف خودش را باید انجام دهد.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری فارس 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!