امام روستایی که «وامنان» را الگوی اقتصاد مقاومتی کرد/ فعالیت‌‌های مسجد، محور اصلی تحول اقتصادی این روستا

امام روستایی که «وامنان» را الگوی اقتصاد مقاومتی کرد/ فعالیت‌‌های مسجد، محور اصلی تحول اقتصادی این روستا
حسین فلاح مراد
0
۰۸ دی ۱۳۹۸

«وامنان» روستایی که با ایده‌های اقتصادی یک روحانی متحول و تبدیل به یک صنعت روستایی شد.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، تنها با یک جستجوی ساده «روستای وامنان»به نام حجت الاسلام «محمد احمدی»، یک روحانی که اقتصاد روستای وامنان آزادشهر را متحول کرد و ایده های این روحانی که تبدیل به یک صنعت روستایی شده به چشم می خورد.

وقتی وارد روستا می شویم در ورودی این روستا تابلوی «به روستای اقتصاد مقاومتی خوش آمدید» نظر شما را جلب می کند و وقتی با مردم این روستا در خصوص این تابلو گفتگو می کنیم همه از حجت الاسلام احمدی با شما سخن می گویند.

سراغ این روحانی رفتیم تا ببینیم با چه ایدئولوژی و ابزاری توانسته یک روستای مرزی را به آنچنان رونق اقتصادی برساند که بالغ بر ۱۰۰ خانوار کوچ معکوس در آن اتفاق بیفتد و امروز مردم این روستا علاوه بر تولید زعفران به تولید گیاهان داوریی و اسانس ها و عرقیجات مشغول شوند.

ـ در حال حاضر وضعیت وامنان در کشت زعفران، گیاهان دارویی و اسانس گیری چگونه است؟

اقتصاد مقاومتی، راهکاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی ایران مطرح شد و خدا را شاکر هستم که توانستم در روستای وامنان در این مسیر گام برداریم.

کشت زعفران در این روستا قدمت ۲۶ ساله دارد، چند سالی است که موضوع کشت گل آویشن و گل محمدی و … و اسانس گیری از آنها مطرح شده و عرقیجات برخی گل های دارویی نیز آغاز کردیم.

باید به سمت صنعتی کردن این اقدامات پیش برویم، در حال حاضر این کار به صورت سنتی انجام می شود، با استقبال مردم از تعاونی روستا مردم صلاح را در این دیدند که محور فعالیت ها از طریق این تعاونی دنبال شود.

در بحث زعفران نیز مردم در حال توسعه کشت آن هستند و امیدواریم کار کیفی تر شود تا با قیمت مناسبت تری در بازار به فروش برسد.

ـ شما روحانی مسقر در مسجد وامنان بودید، نقش مسجد در رونق اقتصادی وامنان چه بود؟

مساجد کانون حل مشکلات به شمار می رود و این غلط است که بپنداریم که تنها مسجد برای اقامه نماز و عبادت کردن تعریف شده و علاوه بر نمازگزاری در مساجد باید فعالیت های اعتقادی و اجتماعی و توجه به مشغله فکری مردم در نظر گرفته شود.

چندین سال است که به صورت مستمر در بین اهالی روستای وامنان هستم، محور اصلی فعالیت روستا مسجد بود و در مسجد مردم جمع می شدند و در خصوص مشکلات و مسائل مختلف گفتگو می کردند.

از تریبون مسجد خیلی از مسائل مختلف مطرح می شود و مردم نظرات و پیشنهاداتی را ارائه می کنند و با خرد جمعی راهکارهایی نیز بدست می آید.

ـ نخستین بار چه زمانی مسئله کشت زعفران در وامنان را مطرح کردید؟

نخستین باری که موضوع کشت زعفران را در روستای وامنان مطرح کردم از همین تریبون مسجد در ماه رمضان و حدود ۲۰ سال پیش بود.

مردم این منطقه اکثرا خرد مالک هستند، آن زمان بیان کردم که اگر زعفران کشت کنید ضرر نمی کنید و گفتم کوچ هایی که از این روستا برای اشتغال به شهرهای دیگر اتفاق می افتد آینده روستا را به خطر می اندازد و کهنسالانی که در روستا باقی می مانند، نمی توانند امرار معاش با این زمین های کوچک داشته باشند و سرانجام سربار فرزندان خود در شهرها خواهند شد.

مردم روستا از این پیشنهاد استقبال کردند و این مهم منجر به آن شد که کوچ معکوس در این روستا رقم بخورد و تا کنون به جز افرادی که به صورت فصلی برای کشاورزی به وامنان می آیند ۱۰۷ خانوار به روستا برگشتند و بازگشت این افراد را به واسطه ائمه اطهار(علیهم السلام) و فعالیت های مسجدی می بینیم.

ـ در وامنان اقتصاد چگونه به مسائل فرهنگی و مذهبی گره خورد؟

دین ما دین جامعه است و برخی بیان می کنند که دین، کارآمدی ندارد و این در حالی است که دین جای خالی نگذاشته و در همه حوزه ها حرفی برای گفتن دارد و هر آنچه شما به ذهن بیاورید آیات و روایاتی در خصوص آن داریم.

اگر مجری خوبی برای مسائل دینی و اعتقادی نیستیم، نمی توانیم ضعف خود را به گردن دین بیاندازیم و باید در صدد جبران این نقاط ضعف باشیم تا مردم نسبت به دین مبین اسلام خوش بین شوند.

اگر مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی داشته باشند شاهد دین گریزی خواهیم بود و فرار از دین اتفاق می افتد و لذا در وامنان کاری کردیم که اقتصاد و فرهنگ را در موازات هم ارتقاء دهیم و درصدد بودیم که به گونه ای نشود که اقتصاد رشد کند ولی مردم از مسائل فرهنگی دور بمانند.

در فعالیت های مسجدی هر شب دقایقی به تفسیر قرآن می پردازیم و به مسائل احکام و مردم پاسخ می دهیم و اقشار مختلف از جمله جوانان و نوجوانان نیز از فعالیت های مسجدی استقبال می کنند.

ـ در بسیاری از نقاط که سطح اقتصادی ارتقاء پیدا می کند سطح فعالیت های فرهنگی کاهش می یابد گره کار کجاست؟

ایرادی که مشاهد می کنیم که در فعالیت های اقتصادی کارهای فرهنگی کنار گذاشته می شود و باید بدانیم زمانی اقتصاد به شکوفایی می رسد که فرهنگ نیز در کنار آن مورد توجه قرار گیرد، در روستای وامنان بدون اتکاء و پشتیبانی دولت کارهای بزرگی انجام شده مثل تعاونی، صندوق قرض الحسنه و ساخت حسینیه و در کنار این فعالیت های عمرانی کمتر روزی است که به مسائل فرهنگی نپردازیم.

در حسینیه این روستا که در چند طبقه ساخته شده بخش های مختلف برای اقشار مختلف از جمله کتابخانه، استخر توپ، سالن برای بازی بچه ها و… دارد و ساخت سالن ورزشی را با پشتیبانی مردم روستا دنبال می کنیم.

پای کار آوردن جوانان و نوجوانان به مسجد کار سختی است ولی در وامنان این نوجوانان و جوانان هستند که از فعالیت های مسجد استقبال می کنند و این مهم محقق نشد مگر آنکه ما اقتصاد و فرهنگ را با هم دیدیم.

در سطح مسجد کانون نداریم اما فعالیت های ما به شکل کانونی دنبال می شود و مهد قرآن و کتابخانه پویا و فعالی در روستا داریم.

ـ اقدامات روحانی مستقر در وامنان و الگوی اقتصادی این روستا چه تاثیری به روستاها و شهرهای دیگر داشته است؟

بله، در روستاهای همجوار و هم فراتر از آن تاثیر خود را گذاشته است و از جای جای کشور در روستای وامنان بازدید کننده داریم و برخی از روحانیون نیز به شکل انفرادی و یا به شکل گروهی تشریف می آورند و راهکارها و برنامه ها را در اختیار آنها قرار می دهیم.

ـ فرهنگ اشتغال نیز بسیار حائز اهمیت است، جوانان زیادی داریم که مدرک تحصیلی دارند ولی حاضر به کار نیستند

باید دست به دست هم بدهیم تا گره های مشکلات باز شود، دست روی دست گذاشتند چاره حل مشکل بیکاری نیست، کشت زعفران از زمینی به مساحت ۵۰ متر از سال ۷۲ را در این روستا آغاز کردیم  و اگر  شکستی هم در این کار می خوردیم کوچک بود اما خدا هم کمک کرد و در این منطقه در حال حاضر ۴۰۰ هکتار زعفران و ۳۰ تا ۴۰ هکتار گل محمدی و گل گاوزبان و … کشت می شود و مردم به کشاورزی و این الگوهای کشت امیدوار شدند.

از اول طلبگی کار می کنم و گاهی این کارها طاقت فرسا است و به جوانان و نوجوانان نیز این مهم را توصیه کردم که در کنار تحصیل در اوقات فراغت به فکر کار باشند و حتی برای کارهای سخت و طاقت فرسا آمادگی داشته باشند.

جوانان وامنان را اینگونه تشویق کردیم و برخی از این جوانان حتی وقتی به دانشگاه می رفتند کار کردند و با دسترنج خود تحصیل را ادامه دادند و برخی از این جوانان با درجات علمی که بدست آوردند شاغل شدند.

در داخل روستای وامنان فرد بیکاری نداریم، در ایام برداشت زعفران ۶۰ هزار نفر به کار گرفته می شوند و وقتی مسئولان به این روستا مراجعه می کنند تنها روستایی هستیم که بیان می کنیم دغدغه نیروی کار را داریم.

در فصل زمستان با بیکاری فصلی روبه رو هستیم و برنامه ریزی شده که با مشاغل خانگی، صنایع دستی، خیاطی و پرورش قارچ این بیکاری فصلی نیز وجود نداشته باشد.

از شکست ها و پیروزی ها در رونق اقتصاد روستا برایمان بگویید؟

به جرات بیان کنیم که در تمام امور شاید زمان بر بوده ولی موفقیت داشتیم و علت آن کار فرهنگی است که سالیان سال با این خانواده ها و بچه ها انجام شده است.

فعالیت هایی را هم که در سطح روستا آغاز کردیم با مطالعه و برنامه ریزی بود، برای کشت گل گاوزبان و محمدی سفرهای مختلفی به رودسر گیلان و کاشان و … داشتیم و برای صنایع عرقیجات و گل محمدی و کشت نهال آن تحقیقات زیادی انجام شد و پس از این تحقیقات چنین اقداماتی را در سطح روستا دنبال کردیم.

ـ آیا تحریم ها بر فعالیت روستای وامان تاثیرگذار بوده است؟

به شکل جزئی بله ولی به طور کلی تاثیر چندانی نداشت، بیشتر تاثیر تحریم ها به موضوع قیمت ها و فراز و نشیب های آن بود و چون که زعفران یک گیاه خشکبار محسوب می شود، می توانستیم در ماه های آینده نیز آن را به فروش برسانیم.

ـ چه آرزویی دارید؟

آروزی کلی من برای موفقیت اسلام و مسلمین است، کسانی به دنبال آن هستند که اقتصاد مملکت را با فشارهایی که در داخل و خارج وارد می شود نابود کنند و امیدواریم بتوانیم با اقدامات و راهکارهایی که ارائه می کنیم بخشی از مشکل معیشت و فرهنگ در کشور کاهش یابد.

اقتصاد مقاومتی، راهکاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی ایران مخصوصا با تحریم اقتصادی در سال های اخیر مطرح شده و به نظر می رسد که توجه به روستا نقش محوری را می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

اقتصاد روستا به تمامی فعالیت‌های فردی و اجتماعی که در محیط روستا به منظور گذران زندگی و تامین رفاه مادی روستائیان به وقوع می پیوندد مربوط است و برای اینکه بتوانیم اقتصاد روستا را رونق دهیم همزمان با آن باید به موضوع فرهنگ سازی نیز اهتمام شود.

در این مصاحبه سعی شد که شما را با روستایی آشنا کنیم که یک روحانی مبلغ در آن توانسته اقتصاد را با فرهنگ مردم گره بزند و منجر به توسعه آن شود.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

باشگاه خبرنگاران جوان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!