از سوی حجت الاسلام میرمحمدیان تبیین شد؛

ویژگی‌های حکومت ولایی/ قدرت و ثروت در این نوع حکمرانی معنا ندارد

ویژگی‌های حکومت ولایی/ قدرت و ثروت در این نوع حکمرانی معنا ندارد
حسین فلاح مراد
0
۲۹ فروردین ۱۴۰۱

مدیرعامل بنیاد هدایت ضمن تشریح مدل حکمرانی جناح حق، گفت: در حکومت ولایی، قدرت معنا ندارد و مناسبات بر اساس قدرت و ثروت نیست بلکه محبت و عشق روش تبعیت در حکومت احرار است. برای این کار نمی شود یک دفعه کل جامعه و کشور را بر اساس محبت مدیریت کرد ولی می شود در یک محله و در یک روستا مناسبات را بر اساس محبت و عشق شکل داد.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام «میرمحمدیان» مدیرعامل بنیاد هدایت در دومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز که امروز در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد، به ارائه نظریه حکمرانی «جامعه پردازی ولایی با محوریت مسجد» پرداخت و با بیان اینکه، رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مفهوم جامعه پردازی را مطرح کردند، گفت: جامعه پردازی یعنی اینکه جامعه را با سازماندهی جدید از نو بسازیم.

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: جامعه مجموعه ای از انسان‌ها است که رابطه طولی و مختلفی و حتی عرضی با هم دارند.

وی اضافه کرد: همه بحث کسانی که می خواهند حکمرانی کنند درباره مناسبت و نحوه چینش افراد و مسئولیت ها است. دانش، قدرت فردی و ثروت از جمله ملاک ها در چینش مناسبت ها است.

حجت الاسلام میرمحمدیان افزود: جامعه پردازی ولایی قرار است مدلی باشد که آخرین آرایش جامعه را قبل از ظهور شکل بدهد.

وی اظهار کرد: ما قرار است جامعه پردازی بر اساس مدل مسجد انجام دهیم. حضرت آقا فرمودند باید آیین حکمرانی را در جهاد تبیین انجام داد.

مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: اسلام در مدل خودش، یک نوع جامعه پردازی دارد که در آیات متعدد قرآن آمده است. ضمن اینکه قرآن شاخص های حاکمان باطل را نیز مشخص کرده است.

وی اظهار داشت: مدل جناح حق یکی است ولی جناح باطل، مدل های مختلفی دارد. جامعه پردازی ولایی و اسلامی مناسبت خاص خود را دارد.

میرمحمدیان گفت: رونمایی از مدل جامعه ولایی در روز غدیر اتفاق افتاد. امیرالمومنین علیه السلام در حکومت خود، امنیت کامل و رفاه نسبی را حاکم کردند ولی به دلیل بی بصیرت مردم دچار غربت شدند.

وی ادامه داد: مدل حکمرانی اسلامی در ادوار مختلف اجازه ظهور نیافت ولی اتفاق اصلی در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ روی داد. درست در زمانی که کتاب پایان تاریخ نوشته شد و لیبرالیسم را پایان جهان معرفی کردند.

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: الآن دشمنان نیز به قدرتمندی مدل حکمرانی اسلامی و قدرت ولایی حضرت آقا اعتراف کرده اند. گام بعدی این است که این مدل از رأس جامعه به بدنه و سطح برسد و برای این کار مدل مسجد جامعه پرداز و امامت میانی و امامت محله و شبکه امامت لازم است. محبت و خیر و بخشش لازمه این مدل است.

وی گفت: محبت و عشق روش تبعیت در حکومت احرار است. در حکومت ولایی، قدرت معنا ندارد و مناسبات بر اساس قدرت و ثروت نیست. برای این کار نمی شود یک دفعه کل جامعه و کشور را بر اساس محبت مدیریت کرد ولی می شود در یک محله و در یک روستا مناسبات را بر اساس محبت و عشق شکل داد. مسجد جایی است که هم تعمیر دل و دنیا و هم تعمیر آخرت می کند. ولایت الهی قرار است از اینجا در دنیا جاری شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت اظهار کرد: مسجد بر اساس چرخه خیر مناسبات درست حکمرانی ولایی را شکل می دهد. ما باید آرام آرام این مدل جامعه پردازی را شکل دهیم. برای کار باید دانش تولید کنیم. باید مدل های موفق را تولید کنیم و به تجربه بگذاریم و نواقص را رفع کنیم و مدل درست را در نهایت شکل دهیم.

حجت الاسلام میرمحمدیان گفت: نمایشگاه مسجد جامعه پرداز فرصت خوبی برای ارائه این نوع از مدل حکمرانی ولایی است تا هم ما حرف خود را بزنیم و هم بزرگان و محققان ایراد کار ما را بگویند.

فیلم کامل نشست را اینجا مشاهده فرمایید.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!