قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی:

مسجد مهم‌ترین رکن سازمان دینی است/ سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری رساله فقه حکومتی ایشان است

مسجد مهم‌ترین رکن سازمان دینی است/ سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری رساله فقه حکومتی ایشان است
مجتبی عظیمی
0
۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

حجت الاسلام حریزاوی گفت: آنچه در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز ارائه شده است نگاهی جامع و جدیدی به مسئله ولایت بوده و همچنین نگاهی انتقادی به حکومت‌های بشری و تلاش‌های علما برای بسط نظریه امامت، ارائه شده است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی عصر امروز در نشست تبیین ویژگی های حکمرانی طاغوت در قرآن کریم در تالار اندیشه بخش نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: آنچه در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز ارائه شده است نگاهی جامع و جدیدی به مسئله ولایت بوده و همچنین نگاهی انتقادی به حکومت‌های بشری و تلاش‌های علما برای بسط نظریه امامت، ارائه شده است.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌هایی توسط علما برای توسعه نظریه حکومت اسلامی انجام شده بود و در بین علمای نجف نگرش‌های حداقلی نسبت به وظایف حاکم اسلامی وجود داشته است اما از منظر امام خمینی(ره) مبارزه با طاغوت و حکومت اسلامی با نگرش حداقلی ممکن نیست.

حجت الاسلام حریزاوی تصریح کرد: می‌بایست نظام نگرش به فقه تغییر پیدا کند، فقه فعلی فقه المسائل است و برای آن توضیح المسائل تدوین می‌شود اما امام خمینی(ره) فقه النظام را ارائه کردند که از برداشت روح مسائل مختلف تدوین می‌شود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: نگرشی هم به نام فقه تمدن نیز وجود دارد که به فقه به عنوان راهبرد نگاه می‌شود که مقام معظم رهبری این نوع از فقه را بسط داده‌اند؛ با تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی و چشم انداز توسط مقام معظم رهبری به نوعی رساله فقهی حکومتی ولی فقیه ارائه شده است.

وی تاکید کرد: وقتی درباره مسجد جامعه پرداز صحبت میکنیم منظورمان مسجدی است که به مسائل نظام و کشور را به صورت سیستمی حل کند، تک مسئله ها مسجد را از راه کلی و چشم انداز خود منحرف نمی‌کند هرچند غافل از تک مسئله ها نیست اما تک مسئله ها مسجد جامعه پرداز را از نگاه کلی به جامعه داشتن بازنمی‌دارد.

حجت الاسلام حریزاوی خاطرنشان کرد: مسجد جامعه پرداز با همه اجزای محله ارتباط دارد اما جز نگر نیست و نگاهی کلی به اجزای محله دارد، مسجد جامعه پرداز به زیست بوم توجه دارد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد: مسجد مهم‌ترین رکن سازمان دینی در جامعه است و می‌بایست نسبت به بسط نظریه پردازی برای تاثیرگذاری بیشتر این نهاد توجه کرد.

وی عنوان کرد: علمای تشیع برای اینکه آن نوع از حکومت اسلامی را که مدنظر و تراز ائمه است را به پا دارند، تلاش‌هایی داشته‌اند چه آن علمایی که در حد توان خود حکومت‌های را برپا داشته‌اند و چه آن علمایی که بسط ید نداشته‌اند.

حجت الاسلام حریزاوی بیان کرد: عالمان شیعه در برهه‌های تاریخی در حد توان خود کفر به طاغوت را به صورتی نشان داده‌اند، به عنوان مثال در مقابل رواج پارچه انگلیسی علمای شیعه از صنعت نساجی محلی حمایت عملی کردند و مقابل استفاده از تولیدات طاغوتی ایستادند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: امام خمینی (ره) حد کفر به طاغوت را گسترش داده و از بین بردن و براندازی حکومت طاغوت را مطالبه کرد و پس از آن حکومت الهی را برپا داشت. طراحی نظام‌های اجتماعی، سیاسی و اداری حاصل فعالیت نظام مند عالمان است. طراحی نظام‌های کلان برعهده حوزه و دانشگاه است اما طراحی خرده‌نظام‌ها، رواج دادن نظام‌های کلان و پشتیبانی از نظام‌های طراحی شده برعهده نظام مسجد است.

حجت الاسلام حریزاوی در پایان سخنان خود گفت: مسجد نظام‌های طراحی شده توسط علما و دانشمندان را جامعه پذیر می‌کند و باید ترویج این رویکرد را در بین مساجد ترویج کنیم.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری مهر

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!