مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان:

امامت میانی وظیفه جامعه پردازی را برعهده دارد/ امامت شأنیت است نه شغل!

امامت میانی وظیفه جامعه پردازی را برعهده دارد/ امامت شأنیت است نه شغل!
مجتبی عظیمی
0
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

حجت الاسلام ترابی گیلانی گفت: پیاده سازی نظام امامت اراده تکوینی و تشریعی خداوند متعال است و روز غدیر پیام اصلی خداوند متعال ابلاغ نظام امامت است که در زمان امام معصوم(ع) اجرا شده و در زمان غیبت امام معصوم هم می‌توان با امامت غیر معصوم می‌توان نظام امامت را پیاده سازی و ادامه داد.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام ترابی گیلانی مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان در دومین نشست تبیین نظریه امامت در مقیاس میانی در تالار اندیشه بخش نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: پیاده سازی نظام امامت اراده تکوینی و تشریعی خداوند متعال است و روز غدیر پیام اصلی خداوند متعال ابلاغ نظام امامت است که در زمان امام معصوم(ع) اجرا شده و در زمان غیبت امام معصوم هم می‌توان با امامت غیر معصوم می‌توان نظام امامت را پیاده سازی و ادامه داد.

وی افزود: امامت امام معصوم، امامت خاصه است و امامت غیر معصوم امامت عامه می‌باشد، سقف سلسله امامت، امامت معصوم است اما کف سلسله امامت، تا خانواده ادامه پیدا می‌کند و در خانواده پدر امام خانواده است و بر اساس روایات همسر امام هم شریک امام می‌باشد.

حجت الاسلام ترابی بیان کرد: در سطح کلان هم شریکه الامام وجود دارد و در آیاتی همسران پیامبر مکرم اسلام(ص) را مادران امت می‌نامند و همسر پیامبر و امامت کلان نیز شریکه الامام هستند، به طور کلی نظام امامت، نظامی زوجی است و نقش زنان در کمک به امام جامعه و نظام امامت پررنگ است.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا عنوان کرد: تا کنون درباره نقش امامت خرد و پدر در خانواده و امامت کلان یا حاکم اسلامی مطالب مبسوطی بیان شده است اما واسط بین این دو سطح امامت یعنی امامت میانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از لحاظ منطقی هم نظامی که صدر و ذیل دارد بدنه میانی هم می‌بایست داشته باشد و بدنه واسط نظام امامت، مفهوم امامت میانی است که وظیفه جامعه سازی و جامعه پرداز را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: مثال امامت میانی موفق در تاریخ، شهید بهشتی می‌باشد که در شهر هامبورگ آلمان جامعه سازی و جامعه‌پردازی قابل توجهی را اجرا کرده است که در جامعه سکولار هم موفق بوده است پس شرط امامت میانی صرفا برپا شدن حکومت اسلامی نیست، امام موسی صدر در لبنان نمونه دیگر امام میانی موفق است که تاثیر جامعه سازی و جامعه پردازی وی تا کنون در جامعه لبنان مشهود و زنده است.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا افزود: امامت میانی می‌تواند به صورت تخصصی هم فعالیت داشته باشد و امامت در یک قشر خاص و صنف خاصی باشد.

ترابی تصریح کرد: روش امامت میانی همان روش نظام امامت است، روش‌های کارگزاری، تسهیل‌گیری، تصدی‌گری و … مختص روش امامت نیست بلکه روش امامت روشی اختصاصی است و متفاوت از روش‌های تئوریزه مرسوم است.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا تاکید کرد: امام میانی می‌بایست تمامی شرایط و ویژگی‌های امامت کلان و خاصه را در خود داشته باشد، چه از نظر معنوی، اخلاقی و … امام میانی می‌بایست صفات امام را در خود تقویت کند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در تشریح وظایف امام میانی اظهار کرد: ماموریت‌های راهبردی امامت میانی در کلام رهبری شامل ایجاد اتحاد ملی، ایجاد اعتماد ملی، افزایش امید عمومی، افزایش اعتماد به نفس، توجه به کار و تولید، توجه به معیشت عمومی، حفظ و افزایش ایمان عمومی و جمعی، روان کردن و گشودن گره‌های عمومی، می‌باشد.

حجت الاسلام ترابی در تشریح سخنان خود گفت: امامت میانی باید مانع از تفرقه مردم شود و در بین قشرهای مختلف فرقی قائل نشود و همه امت را تحت پوشش خود قرار دهد؛ افزایش اعتماد بین مردم و در مقیاس محله ایجاد و تقویت اعتماد بین اهالی محله از ماموریت‌های امام محله است. یکی از تلاش‌های دشمنان ایجاد حس ناامیدی در کشور است که امام میانی باید برای افزایش آن تلاش کند. اعتماد به نفس تقویت حس ما میتوانیم است، امام محله می‌تواند اعتماد به نفس را در بین افراد تحت هدایت خود ایجاد و گسترش دهد.

 موانع امامت میانی

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موانع پیش روی پیاده سازی نظام امامت و به ویژه امامت میانی بیان کرد: از محدودیت‌ها و موانع امامت میانی موانع درونی امامت میانی در بین روحانیت است، متاسفانه هنوز برخی حتی در حوزه‌های علمیه قائل به امامت میانی نیستند و معتقدند روحانیون صرفا باید احکام اولیه را به مردم آموزش دهند.

وی اضافه کرد: اصلاح رفتار و باورهای برخی از روحانیون، تنگ نظری برخی از دیگر موانع امامت است و می بایست بین شغل روحانیون و امامت تفاوت قائل شد، امامت شانیت است و شغل نیست.

حجت الاسلام ترابی اعلام کرد: باید حوزه علمیه که آموزش برخی علوم را برعهده دارد به حوزه امامیه یعنی محل تربیت امام در مقایسه‌ای کلان و میانی تبدیل شود.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری صداوسیما

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!