روایت امامان موفق مسجدی از نحوه تعامل با مردم؛

امام محله باید سراغ نمازنخوان‌ها برود

امام محله باید سراغ نمازنخوان‌ها برود
مجتبی عظیمی
0
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

سکوی ارائه تجربیات امامان موفق از سری برنامه‌های نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز ششم اردیبهشت‌ماه برگزار و در آن نحوه تعامل امامان موفق مسجدی با مردم تبیین شد.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، نشست سکوی ارائه تجربیات امامان موفق، ششم اردیبهشت ماه، در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز و در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌ المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین «محمد ترک بیات» با بیان خاطراتی از تجربه خود در استان البرز، گفت: اعمال حسنه و مستمر با مردم مهم ترین عامل موفق یک امام جماعت است، گفت: مردم با امام جماعتی که خوش رو و دلسوز باشد، خیلی گرم می گیرند و این حقیقت را تجربه کرده ام.

حجت الاسلام والمسلمین «فرج باقی» نیز با اشاره به سختی ها و شیرینی های تبلیغ و امامت جماعت در منطقه کردستان، اظهار کرد: بنده یک بار فردی را که اصلا اهل دین و مسجد نبود، از طریق حل مشکل معیشت و رابطه اش با همسرش، از مسجدی های پر و پاقرص شده است.

این امام جماعت موفق در استان کردستان گفت: اگر فردی را دیدیم که اهل نماز و مسجد نیست باید سراغش برویم. یک روحانی باید سراغ مردم برود که در غیر این صورت، باید پاسخگو باشد. مردم باید مطمئن شوند که امام جماعت از جنس آنان است. بنده رابطه سرد میان یک زن و مرد را حل کردم و الآن هر دوی آنان، از اهالی فعال مسجد هستند و هر روز با هم به مسجد می آیند.

حجت‌ الاسلام والمسلمین «عباس آقازاده» نیز با اشاره به تلاش خود برای جذب نوجوانان و کودکانی که به دلیل فقر فرهنگی و فقر فکری، خیلی زود ترک تحصیل می کنند، افزود: یک روز از من خواستند تا مشکلات یک خانه را حل کنم. رفتم در آن خانه؛ در زدم، و یک پیرمرد در را باز کرد. آن پیرمرد از دیدن من خیلی خوشحال شد گویا مدت ها است کسی در آن خانه را نزده است. در حال صحبت بودیم که دختر خانه وارد شد. از دختر و پسر پرسیدم، در این خانه فقط شما یک نفر هستید، شما، دو نفر و پدرتان؟ آن دو نفر گریه کردند. دختر گفت: مادر ما به‌خاطر وضعیت بد معیشتی ما قهر کرد و به منزل خاله ما رفت. پدر خانواده گفت: مادر بچه ها به دلیل شرایط بد اقتصادی، قهر کرده است. من چند سال پیش، در محل کارم، دچار مشکلی شدم و الان فلج هستم.

آقازاده ادامه داد: از آن خانه که بیرون آمدم بلافاصله با گروه جهادی مسجد جلسه گذاشتم، و طی یکی دو ماه خانه ای بهتر برای آن خانواده تهیه کردیم و با وساطت مسجدی ها، مادر خانواده نیز بازگشت.

وی افزود: یک روز پسر آن خانواده با من تماس گرفت و گفت که به دلیل نداشتن موبایل و تبلت، و عدم شرکت در کلاس های مجازی، از مدرسه اخراج شدم. خیلی سریع با اهالی مسجد و گروه جهادی، در گوشه مسجد، فضایی برای شرکت دانش آموزان نیازمند در کلاس های مجازی فراهم کردیم. به تدریج نیز با کمک خیران و کسبه محله نظرآباد استان البرز، برای این دسته از دانش آموزان، گوشی همراه خریداری کردیم.

آقازاده در ادامه با بیان اینکه جذب نسل جوان به مساجد بیش از همه نیازمند دلسوز بودن امام جماعت است، اظهار کرد: البته باید هر مسجدی، باید استقلال مالی و خودکفایی اقتصادی پیدا کند تا با دستگیری از کردم، زمینه حضور اقشار مستضعف در مسجد فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی برکند» نیز با اشاره به سخن شهید سردار حاج قاسم سلیمانی درباره وسعت زیاد کار تبلیغی یک امام جماعت، گفت: بنده حدود هفت سال است در منطقه ای از بیجار کردستان فعالیت دارم که ۸۰ درصد، اهل سنت و بقیه اهل تشیع هستند ولی جالب است همه محبت اهل بیت علیهم السلام هستند.

این امام جماعت موفق در استان کردستان اضافه کرد: در ابتدای حضورم در این استان، جلسه ای شرکت کردم که کلیپی از فیلم مصاحبه یک روحانی با یک داعشی دستگیرشده، پخش شد. آن داعشی گفت که حاج آقا نباید مدام بگوییم، چون پول نداریم، نمی شود کار بکنیم. من داعشی، نیمه شب، وضو می گیرم و گریه می کنم و از خدا می خواهم که بتوانم مردم را به سمت اعتقاداتم دعوت کنم.

وی اظهار کرد: من بر اساس اصل «ادب از کی آموختی، از بی ادبان» از آن داعشی یاد گرفتم که قدرت معنویات از مادیات بسیار بیشتر است. من بر همین اساس و در اوج مشکل، و با دستان خالی، توانستم مسجدی را که کمتر از ۱۰ نفر نمازگزار داشت، به مسجدی تبدیل کنم که الآن حداقل صد نفر نمازگزار دارد که تعداد زیادی از آنان، اهل سنت هستند.

برکند گفت: الآن به جایی رسیدیم که نماز میت و تلقین اهل سنت را بنده می خوانم.

حجت الاسلام والمسلمین «میثم بهرامی» نیز با بیان اینکه بنده در منطقه ای بسیار صعب العبور از استان هرمزگان مشغول تبلیغ هستم، افزود: مسجد روستای محل تبلیغ من، در ابتدای حضورم چند نفر نمازگزار بیشتر نداشت. بنده تصمیم گرفتم با شرکت در برنامه های ورزشی و تفریحات مردم روستا از جمله، شنا و کوهنوردی، در جذب مردم موفق شدم.

این امام جماعت موفق مسجدی در شهر میناب استان هرمزگان گفت: روزی از من خواستند تا به درمان فردی که تنها دارایی همسایه اش یعنی یک بزغاله را کشته و سپس، اقدام به خودکشی کرده بود، کمک کنم. او را به شهر بردیم و یک هفته آن جا بودم و آن فرد درمان یافت و وقتی به روستا برگشتیم کم‌ کم مردم با دیدن این کار من، به بنده اعتماد کردند.

وی گفت: روز دیگر با کمک مردم با حفر قنات، مشکل کم آبی روستا را حل کردیم. سپس استخری در حیاط جایی که زندگی می کردم، ساختیم و الان همه روزه ده ها نوجوان در این استخر می آیند. چند روز بعد قرار شد این بچه ها به مسجد بیایند که الحمدالله مسجد شلوغ شده و چند حافظ قرآن نیز تربیت کردیم.

بهرامی اضافه کرد: روش فناوری میوه انبه را به روستایی ها یاد دادیم و به روستایی ها گفتیم، که به جای فروش بسیار ارزان میوه به دلالان، محصولات فرآوری شده را می فروشیم.

وی یادآور شد: اگر درد دل مردم را بشنویم و با تمام توان برای حل مشکل مردم تلاش کنیم، آنگاه مردم هم به مسجد می آیند و هم مشکلات روستا را با کمک امام جماعت حل می کنند.

گفتنی است، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ۲۷ فروردین ماه تا ۹ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای بازدیدکنندگان از این تفرج‌گاه مذهبی است.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!