از حمایت معیشتی۶۰۰ خانواده نیازمند تا اشتغال زنان سرپرست خانوار در منطقه معلولین رشت

از حمایت معیشتی۶۰۰ خانواده نیازمند تا اشتغال زنان سرپرست خانوار در منطقه معلولین رشت
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام یوسفی، امام منطقه معلولین رشت، علاوه بر ماهیانه از ۶۰۰ خانواده محروم، با تخصیص وام‌های خُرد، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و فعالیت‌های جهادی توانسته منشا برکات بسیار در حوزه محرومیت‌زدایی شود و مسجد را پناه محرومان کند.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام بهرام یوسفی، امام پایگاه فرهنگی اجتماعی منطقه معلولین شهرستان رشت است. منطقه ای با ۶ هزار خانوار و ۲۱ هزار نفر جمعیت و آسیب های مختلفی که که با آن دست و پنجه گرم می کند. تعداد بالای افراد درگیر اعتیاد از جمله مشکلات پیش روی مردم این محله است.
 تأسیس مؤسسه فرهنگی راهیان غدیر
حاج آقای یوسفی ۱۴ سالی می شود در این محله فعالیت می کند. او با هدف کمک به رفع معضلات منطقه اقدام به تأسیس مؤسسه فرهنگی راهیان غدیر کرده است. مؤسسه ای که بنای کار خود را بر حل معضلات فرهنگی، آسیب های اجتماعی و حل مشکلات شغلی و معیشتی مردم این منطقه استوار کرده است.
مؤسسه فرهنگی راهیان غدیر در چهار محله مجاور خود مثل حمیدیان و سلیمان داراب و دو محله دیگر شعبه دارد و همین فعالیت ها را در آنها نیز پیگیری می کند.
 این امام محله در خصوص بخش فرهنگی فعالیت های مؤسسه می گوید: یک گروه تبلیغی متشکل از روحانیون بومی داریم که برنامه های فرهنگی را با کمک آنها پیش می بریم. با ارتباطی که با دفتر تبلیغات اسلامی داریم از ظرفیت مبلغان این مرکز که از قم اعزام می شوند برای پیشبرد برنامه های فرهنگی استفاده می کنیم.
در سال ۹۱ زمینی ۳۰۰ متری با کمک خیرین در مرکز محله معلولین خریداری شد تا در آن ساختمان مؤسسه راهیان غدیر ساخته شود. ساختمانی که هرچند به دلیل نبود منابع مالی ساختش با تأخیر آغاز شد؛ اما اکنون به اسکلت سازی آن به طبقه چهارم رسیده است.
۵ طبقه برای ساختمان در نظر گرفته شده است. طبقه اول برای کارهای تولیدی و اقتصادی است. طبقه دوم مسجد به نام حضرت مهدی (عج) نامگذاری شده و اکنون کار خود را آغاز کرده است. طبقه سوم به کتابخانه و برنامه های فرهنگی، طبقه چهارم به سالن آمفی تئاتر  و طبقه پنجم به مهمانسرا اختصاص یافته است.
برای ساخت این ساختمان تاکنون نزدیک به ۲ میلیارد تومان با کمک خیرین و مردم این منطقه هزینه شده است.
تخصیص وام‌های خُرد برای نیازمندان
در شرایطی که مشکلات اقتصادی ریز و درشت مردم بی بضاعت را می آزارد. وام های قرض الحسنه خرد می تواند اندکی از مشکلات را محرومان بکاهد. برای همین منظور حجت الاسلام تلاش کرده در چارچوب صندوق خیریه مؤسسه وام هایی را به خانواده های بی بضاعت اعطا کند.
توزیع ۹ هزار بسته معیشتی
به گفته وی این صندوق با حمایت خیرین در سه سال گذشته در مجموع بیش از ۹ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع کرده است. ۲۰۰ فقره وام نیز با اقساط مناسب به افراد متقاضی اعطا شده است.
تشکیل شورای معتمدین از آن اقدامات خوبی است که این امام محله نسبت به آن اقدام کرده است. یک تیم پنج نفره از همین معتمدین مسئول کار تحقیقات هستند. در حقیقت کار این گروه شناسایی خانواده های بی بضاعت است.
اشتغالزایی برای ۳۰ بانوی سرپرست خانوار
اشتغالزایی از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه حاج آقای یوسفی بوده، مسئله‌ای که دغدغه بسیاری از جوانان کشور ما است. او برای این منظور طبقه اول مؤسسه را به کارگاه خیاطی اختصاص داده است. ۳۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار برای این منظور ثبت نام شده اند و مقدمات کار فراهم شده و کارگاه به زودی آغاز به کار می کند.
ارائه مشاوره به خانواده ها از دیگر کارهایی است که در مسجد امام مهدی (عج) صورت می گیرد. با توجه به آسیب پذیری منطقه خانواده ها هفته ای یک جلسه به صورت رایگان از مشاوره ها برخوردار می شوند. چند نفر از اساتید هم به صورت جهادی به ارائه مشاوره می پردازند. با ارائه مشاوره به خانواده هایی که در آستانه طلاق بودند ۱۰ مورد از این خانواده ها از طلاق حتمی منصرف شدند و به زندگی بر گشتند.
حمایت از ۶۰۰ خانواده نیازمند
با  رایزنی های خوبی که حجت الاسلام یوسفی با علوم پزشکی رشت انجام داده است برخی از پزشکان به خانواده های معرفی شده از جانب مسجد خدمات ویزیت رایگان ارائه می دهند و از این طریق به این خانواده ها کمک می شود.
این امام محله در خصوص تعداد خانواده های تحت پوشش مسجد می گوید: به صورت مستقیم ۶۰۰ خانواده تحت پوشش مسجد قرار دارند و بسته های معیشتی کمک های دیگر بین آنها  توزیع می شود. اگر خانواده هایی را که خدمات مشاوره دریافت می کنند، اضافه کنیم تعداد این خانواده ها به حدود ۱۰۰۰ خانوار می رسد.
محله شهید انصاری یکی از محلات منطقه معلولین است که با ۵۰۰ خانوار جمعیت دچار مشکل آب شد. این موضوع با پیگیری های حاج آقای یوسفی و پای کار آوردن مسئولان و کمک گروه جهادی مسجد حل شد و اکنون این منطقه از آب مناسب برخوردار است. 
ترک اعتیاد و رفع مشکل افراد نجات یافته
مبارزه با اعتیاد از دیگر اموری است که مسجد امام مهدی (عج) به آن ورود کرده. کلاس های ترک اعتیاد با حضور ۲۰۰ نفر در مکانی که توسط مسجد تدارک دیده شده است، برگزار می شود. به گفته امام محله منطقه معلولین تاکنون با همکاری دو کمپ مورد حمایت بهزیستی ۱۵ نفر موفق به ترک شده اند. تلاش شده تا این افراد به کمیته امداد معرفی شوند و از مزایای وام اشتغالزایی هم بهره مند شوند که خوشبختانه این اتفاق رخ داده و افراد به کارهای مختلفی مشغول شده اند.
در مسجد برنامه ای برای واسطه گری برای ازدواج پیاده شده است و دختران و پسران متدین به همدیگر معرفی می شوند. ۲۰ مورد ازدواج در این مدت صورت گرفته است. با حمایت خیرین برای این افراد جهیزیه تهیه شده است.
گروه جهادی که یاریگر مسجد و مردم است
گروه جهادی راهیان غدیر از دیگر بخش های مؤسسه است. گروهی که در کارهای عمرانی، ساخت و تعمیر منازل نیازمندان، شناسایی خانواده های بی بضاعت و اموری از این دست یاری‌گر مسجد است. افرادی با تخصص های مختلف در این گروه عضو هستند. 
در دیگر رسانه ها ببینید:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!