ایجاد دامداری که عوایدش به جیب نیازمندان می‌رود

ایجاد دامداری که عوایدش به جیب نیازمندان می‌رود
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

با همت خیرین، مسجدی ها و روحانی روستای خورنگان مرکز خودکفایی ایجاد شده است. از کارهای این مرکز، تأسیس دامداری با ۶۰ رأس گوساله است که عواید آن به جیب نیازمندان می رود.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام ذبیح الله دلیلی روحانی مستقر روستای خورنگان از توابع بخش نوبندگان فسا و برگزیده مهرواره اوج است. او بیش از ۱۲ سال است که مشغول فعالیت های تبلیغی و فرهنگی است.
این روحانی پرتلاش در عرصه های مختلف ورود کرده و با کمک خیرین و مردم روستا خدمات خوبی را به ثمر رسانده است.
او برای ما از روزهای کرونایی می گوید؛ از دوره ای که زندگی برای بسیاری از خانواده ها تنگ شد: «با شیوع کرونا کارگروهی را متشکل از اعضای هیئت امناء مسجد، خیرین دغدغه مند تشکیل دادیم تا از این طریق برای کمک به نیازمندان چاره ای بیندیشیم. با این کار بسته های غذایی تهیه و به تدریج در چندین مرحله در اختیار خانواده ها قرار گرفت».
بخشی از فعالیت های حاج آقای دلیلی در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی است. با تلاش او خیرین روستا از میان ۱۵ معتاد شناسایی شده ۷ نفر که تمایل به ترک اعتیاد داشتند به کمپ معرفی شده اند. هزینه درمان این افراد توسط خیرین تأمین می شود.
تلاش در جهت رفع اختلافات خانواده هایی که در شرف طلاق بودند از دیگر اقدامات این روحانی است و با ارائه مشاوره به آن ها تلاش کرده است و صلح و سازش را به این خانواده ها برگرداند.
حجت الاسلام دلیلی هم با توجه به اهمیت این موضوع با همکاری خیرین و هیئت امنای مسجد دست به اقدام ارزشمندی زدند و در مسجد روستا واحد خودکفایی حضرت سیدالشهدا(ع) راه اندازی شد.
یکی از اقدامات خوب این مرکز خودکفایی تأسیس دامداری است. محل دامداری توسط یکی از خیرین تأمین شده است و هزینه ای بابت اجاره دریافت نمی شود. مدیریت هم توسط برخی از اهالی مسجد صورت می گیرد. دام ها هم یا با هزینه خیرین تهیه شده یا با اهدای دام توسط دامداران روستا.
این دامداری با ۱۵ رأس گوساله آغاز به کار کرده و حالا ۶۰ رأس گوساله دارد. در حال حاضر یک نفر در آن مشغول به کار شده است که با گسترش کار می تواند زمینه اشتغالزایی بیشتری را فراهم کند.
عواید این دامداری هم برای کمک به نیازمندان، تهیه بسته های معیشتی و تأمین البسه و لوازم التحریر دانش آموزان هزینه می شود.
مرکز نیکوکاری مسجد که در حقیقت واسطه بین کمیته امداد و خانواده های بی بضاعت است هم کارهایی برای اشتغال اهالی انجام می دهد. با معرفی افراد از طریق مرکز به کمیته امداد امام خمینی(ره) چندین نفر توانسته اند وام دریافت کنند و در شغل هایی نظیر پرورش قارچ و طیور مشغول به فعالیت شده اند.
به گفته حجت الاسلام دلیلی در بیرون مسجد هم مؤسسه ای با نام مهر ماندگار تأسیس شده است. این مؤسسه با همت سه نفر اهالی مسجد شکل گرفته است. از کارهای خوب این مؤسسه ایجاد یک کارگاه خیاطی است که به تازگی شروع به کار کرده و ۲۰ نفر از بانوان روستا در این کارگاه مشغول به کار شده اند و دوخت لباس فرم مدارس یکی از کارهایی است که به این کارگاه سپرده شده است.
به طور معمول بخشی از فعالیت های مبلغین فعالیت های فرهنگی است. حجت الاسلام دلیلی نیز در همین راستا فعالیت های قرآنی را کلید زده است و به ارائه مباحث تفسیری می پردازد و در هر ماه مسابقه ای با محوریت محتواهای تفسیری ارائه شده برگزار می شود و برندگان از جوایز این مسابقه بهره مند می شوند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!