آمیختگی دین و دنیا مهمترین ویژگی تمدن اسلامی است/ حرکات اجتماعی مؤثر عامل اصلی جدال و مخالفت دشمنان

آمیختگی دین و دنیا مهمترین ویژگی تمدن اسلامی است/ حرکات اجتماعی مؤثر عامل اصلی جدال و مخالفت دشمنان
مجتبی عظیمی
0
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

معاون راهبری بنیاد هدایت عنوان کرد: در تمدن اسلامی باید آمیختگی دین و دنیا وجود داشته باشد و مقام معظم رهبری مسجد را مظهر این آمیختگی دانسته‌اند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت در جلسه آنلاین راهیاران استانی شبکه شریکه الامام، پیرامون موضوع “زنان و جهاد تبیین” با اشاره به آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ» گفت: بینات در این آیه به معنای دلایل صدق و منظور از کتاب، شریعت و آیینی که برای سعادت انسان و کمال انسان ها نیاز است و میزان نیز همان معیار تشخیص حق از باطل است.
وی افزود: نکات این آیه شریفه به خوبی بیان می کند که وظیفه انبیا صرفا تبیین معارف نیست؛ بلکه این‌ها مقدمه‌ای‌ برای این است که مردم قیام به قسط نمایند.
حجت الاسلام محلاتی با اشاره به دوران حکومت امیرالمؤمنین بیان کرد: ایشان وقتی به حکومت می رسند به مردم می‌فرمایند:” ای مردم مرا نسبت به امور خودتان یاری کنید” و این مسئله یک هدف جدی و مهمی است که باید در هر حکومتی دنبال شود.
وی با بیان اینکه در دعوت مردم به خیر و صلاح مادامیکه بروز و ظهور اجتماعی نداشته باشد، هدف اسلام محقق نشده است، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، تعاون و کمک افراد به یکدیگر برای حل مسائل، از مصادیق قیام به قسط هستند.
معاون راهبری بنیاد هدایت همچنین خاطرنشان کرد:
فرهنگ قرض الحسنه، تعاون، کارجمعی، مواسات، امر به معروف و خیرخواهی گزاره هایی هستند که به رقم خوردن این حرکت اجتماعی کمک می‌کنند.
وی اذعان داشت: اگر صرفا هدف خداوند و انبیا بیان یکسری توصیه‌های اخلاقی و فردی بود، برای دشمنان و ظالمان مزاحمتی ایجاد نمی‌شد؛ همانطور که اگر حضرت امام در جریان انقلاب صرفا دنبال این بودند که مردم به گزاره‌های دینی عمل کنند و پای‌بند باشند و دین را از سیاست جدا می‌کردند، هیچ مشکل و مزاحمتی برای حکومت پهلوی ایجاد نمی‌شد.
حجت الاسلام محلاتی ادامه داد: آن چیزی که باعث ناراحتی، حساسیت و عکس العمل ساواک و دربار پهلوی می‌شد، حرکت‌های اجتماعی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی بود که دربار آن‌ها را تاب نمی‌آورد.
وی با اشاره به جریان تشیع انگلیسی اظهار داشت: این جریان سیره ائمه اطهار را مطرح می‌کنند، اما نگاهشان به این سیره صرفا یک نگاه تاریخی است و حب و بغض نسبت به یک گزاره تاریخی دارند که هیچ ما به ازای اجتماعی و امروزی ندارد و منجر به یک حرکت اجتماعی مؤثر نمی‌شود.
معاون راهبری بنیاد هدایت افزود: اهل بیت(س) و اسلام نسبت به اوضاع امروز این جریان، هیچ نقطه اثری ندارند و لذا حرکت آن‌ها هیچ آسیبی به وهابیت امروز و به دشمنان وارد نمی‌کند و لذا با آن مخالفتی ندارند، چرا که آن چیزی که باعث این جدال و مخالفت می‌شود همین مباحث و حرکات اجتماعی است.
او همچنین اذعان داشت: آنچه که خار چشم دشمن است همان جریان اسلام نابی است که حضرت امام مطرح می‌کردند، ما باید یزید زمان خود را بشناسیم تا بتوانیم حق را از باطل شناسایی کنیم و پیرو حق باشیم و در راه آن مجاهدت کنیم.
حجت الاسلام محلاتی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی آن چیزی است که در شرایط فعلی، رهبر جامعه در گام دوم انقلاب مشخص نمودند و آحاد انسان ها باید برای آن تلاش نمایند.
وی اضافه کرد: وقتی رهبری می‌گویند آرمان بزرگ انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است پس همه انسان‌ها برای تحقق این نوع تمدن نقش و وظیفه دارند.
معاون راهبری بنیاد هدایت همچنین به ویژگی مهم تمدن اسلامی از نگاه رهبری اشاره و عنوان کرد: در چنین تمدنی باید آمیختگی دین و دنیا وجود داشته باشد و مقام معظم رهبری مسجد را مظهر این آمیختگی دانسته‌اند.
وی سپس با اشاره به تمدنی که فقط در آن توجه به دین مطرح است و یا جوامعی که رسیدن به دین و دنیا در آن منفک از هم دنبال شوند، گفت: چنین جوامعی مطلوب نیستند، بلکه آمیختگی دین و دنیا باید در کنار هم شکل گیرد یعنی آنچه باعث کمال دینی بشریت می‌شود، باید به کمال مادی جامعه در همه زمینه‌ها نیز منجر شود.
حجت الاسلام محلاتی در پایان سخنان خود عنوان کرد: تمدن اسلامی برای یکسری از اهدافی همچون بازگشت معنویت به زندگی بشریت و مقدمه سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) نیاز است، اما تمدن نهایی اسلامی زمان ظهور حضرت ولیعصر(عج) رقم می‌خورد اما ما باید امروز مقدمه چنین تمدنی را فراهم کنیم و هیچ راه دیگری برای تحقق ظهور جز این راه وجود ندارد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!