عضو هیئت امنای بنیاد هدایت خطاب به طلاب:

مسجد؛ پناه مردم در مشکلات/ این سنگرها را خالی نگذارید+فیلم

مسجد؛ پناه مردم در مشکلات/ این سنگرها را خالی نگذارید+فیلم
رضا رفیعی‌مهر
0
۰۹ خرداد ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت : طبق فرمایش امام خمینی (ره)مساجد سنگرهای فرهنگی جامعه است که نباید آنها را خالی گذاشت که در این صورت غفلت کرده ایم و باید منتظر مشکلات دیگر باشیم.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، سومین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی «بعثت، اولین وظیفه روحانیت» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری عضو هیئت امنای بنیاد هدایت و ارائه تجربه امامت مسجد حجت‌الاسلام محمد زمانی امام مسجد بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهر بهارستان استان اصفهان، در مسجد خاتم الانبیا (صلی الله علیه وآله وسلم) پردیسان برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در محور آسیب شناسی بحث با اشاره به روایات گفت: آسیب شناسی درست و دقیق با تقسیم تقصیر امکان پذیر است که در تقسیم تقصیر نه باید فرا فکنی کرد و تمام تقصیرها را بر دوش دیگری انداخت و نه خود زنی بلکه باید قبول کرد که در رابطه با مسجد غفلت کرده ایم و مساجد را  خالی کرده ایم و دشمن نیز از این غفلت سوء استفاده کرده است.
وی اضافه کرد: طبق فرمایش امام خمینی (ره) مساجد سنگرهای فرهنگی جامعه است که نباید این سنگرها را خالی بگذاریم که در این صورت دشمن بر ما غالب می‌شود؛ بزرگترین عامل موفقیت ایران در هشت سال دفاع مقدس با توجه به اینکه درصد رزمنده به نسبت جمعیت بسیار کم بود همین خالی نکردن سنگرها بود.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با اشاره بر جایگاه ویژه مسجد بیان کرد: مسجد دارای جایگاه خاصی در جامعه است که فقط نماز خانه نیست و مسجد محلی برای پناه مردم برای حل مشکلاتشان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با ابراز خرسندی از خدمات و زحمات انجام شده توسط امامان در سطح کشور گفت: امامان موفق در محلات و روستاها خدمات ارزنده ای را انجام می‌دهند که از جمله آنها حجت‌الاسلام شهید اصلانی و حجت‌الاسلام شهید دارایی بودند که در حاشیه شهر مشهد خود را وقف مسجد و اسلام کردند و در آخر با شهادتشان مهر تأیید بر زحمات خود گرفتند.
 وی خاطرنشان کرد: از زمان پیامبر اکرم (ص) تا کنون هر موفقیت و پیروزی به برکت وجود مسجد است و همه انبیا و اولیا و مراجع همه صاحب مسجد بودند و در مسجد فعالیت داشتند و نباید به دشمن اجازه داد تا با تبلیغات سوء سنگرهای مساجد را خالی کند.
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری اضافه کرد: ما معتقدیم که مسجد نمونه کوچکی از جمهوری اسلامی ایران است برای مثال؛ کمیته امداد دارد با کمک و دستگیری از نیازمندان، حل اختلاف دارد با مشاوره و حل مشکلات افراد مختلف ، آموزش و پرورش دارد با برگزاری کلاس و… تمام ارگان‌هایی که در جمهوری اسلامی است می‌تواند در  مسجد باشد وبا امامت امام محله یا روستا فعالیت کند.
وی با تاکید بر لزوم جهاد تبیین عنوان کرد: جهاد تبیین باید از مساجد و توسط امامان صورت گیرد و با تبیین می‌توان با کمک خود مردم مشکلات را حل کرد و مسجد را پایگاهی برای کنترل و پیشگیری و درمان قرار داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری تاکید کرد مسجد باید بانی اشتغال و ازدواج و کمک اقتصادی جوانان گردد که اگر اینگونه شود تبعاتی که بانک‌ها با خود به همراه دارند دیگر ایجاد نخواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در محور بعدی سخنرانی خود مطرح کرد : بیش از ۲ سال است که یک تیم از بزرگان برای مسجد در حال برنامه ریزی هستند که این برنامه ها شامل آموزش، پشتیبانی و ارزیابی و به کار گیری امام است.
وی در ادامه افزود: امام جماعت با برنامه‌ریزی به کمک خانواده ،مردم ، و نهادها قطعا موفق خواهد شد و کسی که برنامه ریزی کند قطعا مصداق حدیث قدسی (کن لی اکن لک) می شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان بحران اقتصادی در کشور گفت: باید برای مردم تبیین کرد تا در این جنگ اقتصادی پیروز شویم و مردم را دعوت به اصلاح الگوی مصرف، عدم اسراف، انفاق مومنانه در مساجد و توسل به معنویات کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در پایان بیان کرد: امام محله و روستا باید با تمام توان و قدرت در خدمت مردم و مسجد باشد تا موفق شود.
مسجد مأمن و پناهگاهی برای مردم
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محمد زمانی اماممسجد بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف)شهر بهارستان به ارائه تجربه امامت مسجد پرداخت و گفت :  طبق پیشنهادی که یکی از علما در درس خارج فقه خطاب به طلاب داشتند به تبلیغ رفته و اکنون ۱۲ سال است که در یکی از حواشی این شهر که در بدو ورود مشکلاتی از نظر فرهنگی و اجتماعی داشت مشغول خدمت رسانی به مردم شدم .
حجت‌الاسلام زمانی بیان کرد : ما در مسجد فعالیتهای زیادی داریم و درب مسجد از صبح تا شب یکسره به روی اهالی باز است و مسجد را صرفا محلی برای اقامه نماز قرار ندادیم و هدف قرار دادن مسجد به عنوان مأمن و پناهگاه برای مردم و محل رفع گرفتاری آنها است .
وی در ادامه افزود: با کمک مردم در سال در آمد خالص مسجد به ۳۰۰میلیون و غیر خالص به ۱ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان می‌رسد که همه این مبلغ صرف امور نیازمندان و ایتام در محله از ساخت منزل تا خرید جهیزیه و مشکلات پزشکی و امور فرهنگی می‌شود.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری مهر

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!